דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

המזרח התיכון / רוחאני: ישראל תומכת בטרוריסטים ומעצימה את המשבר בסוריה

נשיא איראן אמר את הדברים במהלך מפגש פסגה עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שדנה בהסדר העתידי בסוריה | בתוך כך, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע כי חזר בו, וישאיר את הכוח האמריקאי בסוריה

פוטין, ארדואן ורוחאני (Tolga Bozoglu/Pool Photo via AP)
פוטין, ארדואן ורוחאני (Tolga Bozoglu/Pool Photo via AP)
שי ניר

נשיא איראן חסן רוחאני האשים אתמול (רביעי) את ישראל ב"תמיכה בטרוריסטים", המעצימה את המשבר בסוריה. רוחאני אמר את הדברים במפגש פסגה משולש  שאירח  נשיא  טורקיה רג'פ טייפ ארדואן  באנקרה, בו השתתף גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. השלושה דנו בהסדר העתידי לסיום מלחמת האזרחים העקובה מדם בסוריה הנמשכת למעלה משבע שנים. בתוך כך, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חזר בו מהצהרתו הקודמת והודיע כי ישלח כוחות אמריקאים נוספים לאזור.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדבריו של רוחאני בדף הטוויטר שלו. "אין גבול לאבסורד" כתב, תמנון הטרור האיראני מאשים את ישראל בטרור".

לדברי ארדואן בפסגה, הכוחות הטורקיים, שהשתלטו בחודש שעבר על המובלעת הצפונית-מערבית של עפרין, ינועו מזרחה למנביג' ולאזורים אחרים הנשלטים על ידי כוחות YPG הכורדיים, הנחשבים בטורקיה לארגון טרור. "אני חוזר ואומר כי לא נעצור עד שנהפוך את כל האזורים הנשלטים ע"י YPG לבטוחים. מנביג' תחילה" אמר ארדואן והוסיף כי מלחמתה של טורקיה בארגון לא תפריע למאמצים לחסל את שאריות כוחות ארגון דאע"ש באזור.

עוד אמר ארדואן כי שוחח עם פוטין על האפשרות להקים בתי חולים שדה בתל עבייד בסוריה על מנת לטפל בנפגעי ההתקפות על פרבר ע'וטה הסמוך לבירה דמשק, והוסיף כי הוא מתכנן להקים מאפיות לסייע לנזקקים.

פגישת הפסגה התקיימה על רקע הצהרתו של הנשיא טראמפ, לפיה משימתה הצבאית של ארה"ב – לחסל את דעא"ש בסוריה –  הגיעה ל"סיום מהיר", ועל כן בכוונתו להסיג את הכוחות האמריקאים מהמדינה. עם זאת, מוקדם יותר אתמול, הודיע טראמפ כי אחרי התייעצות עם המועצה לביטחון לאומי כי החליט לחזור בו, וכי ישאיר את הכוח האמריקני תקופה זמן שלא הוגדרה. במקביל, ביקש טראמפ מהסעודים להשתתף במימון.

 

עוד לפני הכרזת הנשיא, כשנשאל רוחאני על הנסיגה האפשרית של ארה"ב, השיב כי הנוכחות האמריקאית מהווה תירוץ לסחוט כספים ממדינות המעוניינות בהישארותה שם. "יום אחד הם אומרים שהם רוצים לסגת מסוריה ואז מתברר שהם משתוקקים לכסף" אמר רוחאני, "הם אמרו למדינות ערב לתת להם כסף כדי להישאר בסוריה ".

על אף היריבות האסטרטגית בין שלוש המדינות על שליטה, השפעה והגמוניה במזרח התיכון, לרבות השתלטות צבאית ובאמצעות שליחים בתוך המרחב הסורי, הסכימו המנהיגים לשתף פעולה ואישרו מחדש את מחויבותן לשלמות הטריטוריאלית של סוריה ולהמשך הפסקת האש. עוד קראו המנהיגים לקהילה הבינלאומית לספק סיוע נוסף לסוריה מוכת המלחמה. פגישתם הקודמת של המנהיגים בה דנו על עתידה של סוריה נערכה בחודש נובמבר האחרון בסוצ'י, רוסיה.

רוסיה ואיראן סיפקו תמיכה מסיבית ומכרעת למשטר הסורי של הנשיא בשאר אסד. מנגד טורקיה תמכה בכוחות המורדים שנלחמו בו. סוריה, טורקיה ואיראן נתנו את חסותן לסבבי שיחות בין המשטר הסורי לכוחות האופוזיציה ותיווכו את הפסקות האש.

הזווית הישראלית

הפסגה המשולשת מעוררת חששות בישראל, מאחר שניתן להניח כי האינטרסים הישראלים הקשורים במרחב הסורי לא יקבלו בה ביטוי. במקרה הרע ההחלטות שיתקבלו יהיו מנוגדות לאינטרס הישראלי, ובמקרה הגרוע יראו בישראל מעצמה אזורית המהווה מכשול בו יש להתחשב. בישראל עוקבים בדאגה אחרי ההתפתחויות, בחשש מהתגברות כוחה של איראן בסוריה ובדגש על רמת הגולן הסורי.

לפני כחודש התרחשה ההתנגשות הצבאית הראשונה בין איראן לישראל, כשכלי טיס איראני חדר למרחב האווירי הישראלי והופל על ידי חיל האוויר. ישראל הגיבה בתקיפה של מספר יעדים בסוריה, כולל קרון השליטה של כלי הטיס, ומטוס ישראלי הופל מטיל נ"מ סורי. במספר הזדמנויות ישראל הציבה קווים אדומים בנוגע לנוכחות איראנית ובאמצעות שליחיה במרחב רמת הגולן הסורי ובנוגע לזליגת נשק מתקדם לאויבים איתם תתמודד.

ח"כ עפר שלח, חבר ועדת החוץ והביטחון  ויו"ר סיעת יש עתיד, התייחס אתמול לפגישת הפסגה ושלח את חיציו לראש הממשלה בנימין נתניהו. "נתניהו עסוק בפליק-פלאקים לאחור ובניחוש מה יגידו בפייסבוק ובטוויטר. ובאותו זמן באנקרה, פוטין סוגר עם שונאי ישראל ארדואן ורוחאני את עתידה של סוריה" אמר, "כישלונו המדיני של ראש הממשלה בעניין סוריה הוא מוחלט, ועלול להביא למלחמה בצפון. הנשיא האמריקני הידידותי לישראל עוזב את המזרח התיכון, ואנחנו נשארים עם עימות ישיר עם איראן מגבול ירדן ועד הים, ועם הרטוריקה הריקה של ראש הממשלה על ביטחון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!