דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

סוגר שורות / למה נתניהו נבהל מכל מילה של בנט, מי מפחד מישראל כ"ץ ומילה על הקרן החדשה

אחרי שבוע של זיגזג מפואר בעניין המהגרים, ספין מהסרטים ששוב סימן אויב מתוכנו ולקראת עוד שבת של מהומות בגבול הדרומי, עורך "דבר ראשון" סוגר שורות

בנט, נתניהו וכץ (פלאש90)
בנט, נתניהו וכץ (פלאש90)
שי ניב
שי ניב
עורך ראשי לשעבר
צרו קשר עם המערכת:

מי הבוס. לאמריקאים יש את "סיימון אמר", לנו יש את הרצל, לראש הממשלה יש את בנט. נפתלי בנט. מה שהוא אומר, בנימין נתניהו עושה. זה התחיל הרבה לפני הטרללת של השבוע האחרון, בו זרק בנט לאוויר איזו מילה וחצי נגד ההסכם בעניין המהגרים האפריקאים, מילה וחצי שהספיקו בשביל שנתניהו יעשה את סיבוב הפרסה המפואר ביותר בהיסטוריה.

מי זוכר היום איך רה"מ גינה בהתחלה את החייל היורה מחברון, אלאור אזריה, אבל רגע אחרי שבנט תקף את הגינויים במהלך ישיבת הממשלה, נתניהו מיהר להצטלם עם האבא צ'רלי. בכל זאת, "הילד של כולנו". בדיונים הראשונים סביב "חוק ההסדרה" שנועד להכשיר רשמית התנחלויות שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית, נתניהו קרא לבנט "ילדותי וחסר אחריות". לא לקח זמן רב עד שבכירי הליכוד התחרו מול אנשי הבית היהודי מי יותר ימני מימני, כשבסופו של יום נתניהו הוא שהביא למליאת הכנסת את החוק רק כדי להקדים את "האח". הסנריו הזה חזר על עצמו גם עם חוק הלאום, וגם עם מה שמכונה "חוק הסיפוח": נתניהו ניסה תחילה למסמס, אבל כשבנט לא הרפה – הצהיר רה"מ כי הוא מנהל מגעים רציניים בעניין מול אנשיו של טראמפ. ההכרזה הזו עלתה לו בהכחשה חריפה ונמרצת מצד הממשל האמריקאי שהאשים אותו בשקר, אבל איך אמר פעם שמיר: "למען ארץ ישראל מותר לשקר".

מהגרים אפריקאים בתור לרשות ההגירה בבני ברק (מרים אלסטר / פלאש90)
מהגרים אפריקאים בתור לרשות ההגירה בבני ברק (מרים אלסטר / פלאש90)

הכוח המאגי שיש לבנט על נתניהו לא נובע מאיזו פרנויה של רה"מ, גם לא בהכרח מתכונות של לחץ וסחיטות שתמיד נוטים לייחס לו. אצל נתניהו הכל מתחיל ונגמר בניתוח קר של אופי האלקטורט, ובהבנה שאת גרעין המצביעים שמכונה גם "בייס", יש לשמר ולתחזק כל העת כאילו מחר בבוקר הולכים לבחירות. הגרעין הזה של נתניהו מורכב בין היתר משיעור לא מבוטל של אנשים שלפחות על הנייר אמורים היו להצביע לבנט ולבית היהודי. דתיים לאומיים, מתנחלים ואנשי ימין מובהקים עד כדי לאומנים. כשנתניהו מקיף את עצמו בחובשי כיפות לאורך כל שדרת היועצים שלו, זה לא כי הוא חושב שהם טובים יותר – זה בגלל המסר שהוא מעביר בתמונה הזו: אתם לא צריכים להצביע למפלגה אחרת כדי "ליישר אותי מימין" – אני ממילא מוקף באנשיכם שעושים את זה מהמקום המשפיע ביותר.

אל תיפלו בספין. הקרן החדשה לישראל, זו שגם השבוע הפכה מושא להסתה פרועה מצד ראש הממשלה רק כדי להסיט ממנו את האש בעניין הזיגזוג שלו בסוגיית המהגרים, נמצאת כמעט בכל דבר טוב שקורה היום במגזר השלישי העוסק בחברה ודמוקרטיה. היא מתקצבת גופים כמו עמותת "תמורה" שמעניקה סיוע משפטי לאוכלוסיות מוחלשות (פסק דין מוכר לטובת העמותה הוכיח אפליה נגד מזרחים בקבלה לעבודה); עמותת "סיכוי" שמקדמת בין היתר שילוב ערבים בשוק העבודה; ארגון "נשים ונערות נגד אלימות" שפועל לקידום פמיניזם בחברה הערבית; "הפורום לדיור ציבורי" שכבר הצליח להגביר את השקיפות בתחום ולהביא לכך שיוקצו יותר משאבים ממשלתיים; היא מתקצבת גם עמותות כמו "לתת" (סיוע לעניים), "כנפיים של קרמבו" (תנועת נוער לצעירים עם צרכים מיוחדים), "מגמה ירוקה" (מקדמת שמירה על הסביבה), "האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה", "כן לזקן", "כל זכות", "התנועה לחופש המידע" והרשימה עוד ארוכה ויכולה למלא עמודים שלמים.

הקרן החדשה לישראל (צילום: פלאש90)
הקרן החדשה לישראל (צילום: פלאש90)

30 מיליון דולר בשנה משקיעה הקרן המושמצת לטובת ארגונים שכל מטרתם לשפר את החברה הישראלית, להפוך אותה למקום מכיל יותר לחלשים, לנשים, לבני מיעוטים ועוד. כן, הקרן החדשה מתקצבת גם, רחמנא ליצלן, את "בצלם". מתוך אותה רשימה אינסופית של ארגונים, גם הארגון המושמץ זוכה לתקצוב. השבוע הארגון הזה הושמץ אפילו בצדק, לאחר שקרא לחיילי צה"ל לסרב פקודה מול ההפגנות האלימות של הפלסטינים בגבול עם רצועת עזה. סרבנות היא אקט פסול, מימין ומשמאל, אלא אם מתנוסס דגל שחור מעל הפקודות – משהו שבוודאי לא קרה באותן הפגנות. אבל בצלם, כמו הרבה ארגונים אחרים, הוא חלק מהמארג של הדמוקרטיה. לא תמיד אפשר להסכים, הרבה פעמים אנחנו צפויים להתרגז, אבל טוב שהם שם. כי אם הם לא היו שם, היינו הופכים לרוסיה של פוטין, מקום שרודף כל מי שמעז לבקר את השלטון (חפשו כאן את סדרת הכתבות המרתקות של דוד טברסקי על עידן פוטין, ותבינו היטב את גודל העניין). בשבוע שבו ראש ממשלת ישראל שוב סימן אויב מתוכנו רק כדי לנער מעליו כל פיסה של אחריות להתנהלות מביכה שלו עצמו, הקרן החדשה לישראל צריכה לקבל מאיתנו חיבוק. בלי להתבלבל, בלי להתנצל. אין פה שמאל ואין ימין, רק אזרחים שמבקשים להפסיק לשסות אותם האחד בשני, ככלי משחק אכזרי בידי פוליטיקאים ציניים וחסרי גבולות.

סיר לחץ כלכלי. שר התחבורה ישראל כ"ץ, בעיקר בכובעו כשר לענייני מודיעין, מנסה לקדם בשנתיים האחרונות את רעיון ה"אי-פרדות" מהפלסטינים בעזה – הקמת אי מלאכותי מול חופי הרצועה בגודל של כ-8 קילומטר מרובע שיתחבר ליבשה באמצעות גשר ארוך שאורכו ארבעה וחצי קילומטרים. על פי התכנית, עליה עמלו במשרד לענייני מודיעין בראשות חגי צוריאל, בשלב הראשון יהיו באי נמל ימי, מתקני התפלה ואנרגיה. בשלב הבא, אם הדברים יעבדו כשורה, יהיה אפילו נמל תעופה. צוריאל, לשעבר בכיר במוסד, חמוש מזה תקופה במפות, הדמיות ומצגות מרשימות שמתארות את אותו אי מלאכותי, אבל בסביבתו של כ"ץ רומזים כי היחיד שלא מתרשם הוא ראש הממשלה, ולא מהסיבות הנכונות. אם מישהו יקבל קרדיט על תכנית מדינית זה יהיה נתניהו – בטח לא השר שכבר הצהיר על האספירציות הפוליטיות שלו.

הפגנות בדרום רצועת עזה סמוך לגדר המערכת, 30 במרץ 2018. (צילום: עבד רחים חטיב / פלאש 90).
הפגנות בדרום רצועת עזה סמוך לגדר המערכת, 30 במרץ 2018. (צילום: עבד רחים חטיב / פלאש 90).

כך קורה שכ"ץ הוא השר היחיד היום בממשלה שמתעקש להביט על רצועת עזה לא רק במונחים של כיבוי שריפות, "סבבים" של אלימות וחיכוכים על הגדר – אלא גם במונחים של פתרון, אפילו אם פתרון חלקי. כ"ץ מבין שרצועת עזה היא סיר לחץ כלכלי שרק מחכה לפיצוץ, ולכן גם המענה חייב לכלול היבט כלכלי משמעותי שימתן את הלחץ הזה. נכון, הפלסטינים יכולים לנצל את האי הזה לצורך הברחות, אבל הברחות ימיות נעשות גם היום באמצעים שונים וממילא התכנית של כ"ץ כוללת נקודת בידוק ומעורבות בינלאומית. מי שיתעקש לבלום את התכנית של כ"ץ בגלל קיבעון מחשבתי או שיקולים פוליטיים קטנים, יקבל עוד ועוד צעדות אל הגדר ותמונות של רובים מול אבנים.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!