דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פייסבוק

ברשת / פייסבוק: מספר המשתמשים שהמידע לגביהם דלף גבוה בהרבה מכפי שנטען

בהודעה שפרסמה החברה נכתב כי מספר הנפגעים הפוטנציאלים שפרטיהם "נשאבו" לחברת קיימברידג' אנליטיקה עומד על 87 מיליון, ולא 50 מיליון כפי שצוין בתחילה | עוד נכתב בהודעה כי ביום שני תודיע החברה למשתמשים אם נפגעו דרך קישור בראש הניוזפיד

מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק (Frederic Legrand - COMEO / Shutterstock.com)
מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק (Frederic Legrand - COMEO / Shutterstock.com)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

פייסבוק מודה: לא 50 מיליון, אלא פוטנציאל של 87 מליון משתמשים לפחות שהמידע לגביהם "נשאב" מפייסבוק לחברת קיימברידג' אנליטיקה, אשר עשתה בו שימוש כדי לנסות להטות את תוצאות הבחירות בארה"ב. מארק צוקרברג, נשיא ומייסד פייסבוק, צפוי להעיד בבית הנבחרים ב-11 באפריל על כשליה של פייסבוק בפרשה.

פייסבוק מודה בטעויות שעשתה ומנסה לתקן, אך לא בטוח שהנזק ניתן לתיקון. הודעה שפורסמה בבלוג החברה, מציגה מגבלות חדשות לגבי השימוש במידע שאנו מעלים לרשת החברתית לגופים שלישיים, אך הבעיה הבסיסית נעוצה במודל העסקי הבסיסי של פייסבוק. אנו מעלים בהתנדבות את המידע עלינו לרשותה – ואין לה דרך להתקיים ולהרוויח, אלא בכך שתעשה בו שימוש כלשהו. בהודעה שפרסמה, הציגה החברה גרף המתאר את מספר האנשים שנפגעו בפרשה זו לפי מדינות, כאשר 70 מיליון אמריקנים מהווים את מרבית הנפגעים. ישנן עדויות לפיהן תושבי מדינות אחרות שומשו כ"ניסוי כלים" בעבור החברה, לפני הניסיון להשפיע על הבחירות בארה"ב ב-2016. ביום שני הקרוב, ה-9/4, אמור להופיע לכל המשתמשים לינק בראש הניוזפיד המאפשר לכל אחד לראות עם מי שותף המידע עליו עד כה וגישה נוחה להסרת הגישה ליישומים חיצוניים, לבחירת המשתמשים.

צמצום החשיפה לצד שלישי, לא לפייסבוק עצמה

בהודעה מציגה פייסבוק הגבלות על גישה למידע ברשת בעבור תוכנות ושירותים שאינם של פייסבוק עצמה. נתונים מקבוצות, אירועים ודפים יעבירו מעתה מידע מוגבל יותר ויעברו הליכי אישור נוספים לפני שגוף שלישי יקבל הרשאה לפרסם פוסטים או לקרוא מידע מתוך הרשת. גם שירות אינסטגרם ישבית גישה לאפליקציות חיצוניות ויוחלף בקרוב בממשק חדש וסגור יותר. יותר לא ניתן יהיה לחפש פרופיל פייסבוק באמצעות הקלדת כתובת מייל או טלפון.

פייסבוק תמשיך לעקוב אחרי שיחות והודעות טקסט

מי שמתקין אפליקציית פייסבוק באנדרואיד, נדרש לאשר לה גישה להיסטוריית שיחות הטלפון והודעות הטקסט. כעת פייסבוק תאסוף פחות מידע ממקורות אלו, אך תמשיך לאסוף מידע, לדבריה, כדי להציף לראש רשימת אנשי הקשר את האנשים איתם אתם נוטים לדבר יותר.

פילוח האנשים שפייסבוק חלקה את הנתונים שלהם עם חברת קיימבריג’ אנליטקה לפי מדינות (מתוך ההודעה של פייסבוק)
פילוח האנשים שפייסבוק חלקה את הנתונים שלהם עם חברת קיימבריג’ אנליטקה לפי מדינות (מתוך ההודעה של פייסבוק)

בור ללא תחתית

נסיונותיה של פייסבוק לצמצם נזקים כוללים פעולות יחסי ציבור אינטנסיביות. בהודעה קודמת, כנגד "ניצול הפלטפורמה לרעה", מסיטה פייסבוק את האש לעבר גורמים חיצוניים שהשתמשו בפייסבוק כנגד המשתמשים, אך לא אומרת כלום לגבי השימוש שהיא עצמה עושה במידע. "להגן על המידע של אנשים זה הדבר הכי חשוב שאנחנו עושים בפייסבוק", נכתב שם, בצורה הרחוקה ביותר מהאמת. למעשה, מדובר בגישה שניתן לכנותה "לנו מותר, לאחרים אסור". כללי השימוש בפייסבוק מחייבים את המשתמשים למסור פרטים אמיתיים לגבי עצמם. העובדה שרוב המשתמשים אכן עושים זאת, מאפשרת לחברה ליצור את מאגר המידע הפרסומי המפולח ביותר בהיסטוריה של האנושות. רוצים לראות בעצמכם? פשוט שלמו לפייסבוק על קידום ממומן של פוסט ותוכלו לראות לאיזו רמת דיוק ניתן להגיע לגבי ארץ, שפת דיבור, גיל, מגדר, אזור מגורים והעדפות בתחומים שונים שאף ערוץ טלוויזיה או עיתון לא יודעים להציע.

באופן תיאורטי, היה ניתן לספק את כל שירותי פייסבוק הנוכחיים בתשלום של מעט פחות מדולר לחודש לכל משתמש, מבלי למכור פרסומות כלל, אך החברה צמחה כתופעת רשת חינמית, וכל כולה מבוססת על מסחור המידע לגבינו, שניתן בהתנדבות, ולא על הגנה על פרטיותנו.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!