דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

חוזרים לשגרה / עזה, משואות ומסים - השאלות הלא פתורות שילוו אותנו בחזרה מפסח

עכשיו כשהמצות והמופלטות מאחורינו, אספנו את הסוגיות הפוליטיות והכלכליות המרכזיות שעל הפרק: האם כחלון יוריד מסים ומי ייהנה מזה, מי ישתתף בטקס הדלקת המשואות ומה יעלה בגורלה של זכות השביתה?

עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

חופשת הפסח נגמרה וסדר היום הישראלי חוזר לשגרת עבודה. אחרי המצות והמופלטות, אלה הן חמש השאלות בהן נעסוק בשבועות הקרובים:

גבול עזה: האם בצה"ל יצליחו לשמור על הגדר בלי לבצע טעויות קריטיות?

אומנם החג לא עצר את הניסיון הפלסטיני ליצור פרובוקציה צינית ואלימה בגבול רצועת עזה, אבל נראה שהמחזה של עשרות אלפי פלסטינים מגיעים לאזור הגדר ומולם חיילי צה"ל המנסים למנוע את פריצתה יחזור על עצמו גם בסופי השבוע הקרובים. קשה להעריך כרגע אם המחאות ייחלשו עם הזמן, או דווקא יהפכו לאלימות יותר ככל שהייאוש של הפלסטינים יגדל. לפי הפרסומים של חמאס, ההפגנות על הגדר אמורות להימשך עד ל"יום הנכבה" הפלסטינית ב-15 במאי, כלומר חמישה שבועות מתוחים צפויים בדרום. משבוע לשבוע צה"ל לומד ומסיק מסקנות, אבל גם החמאס, מהעבר השני, משכללים את הטקטיקה שלהם.


טעות כמו זו שנעשתה בהשתלטות על המרמרה עלולה לשלוח את מדינת ישראל לקרב קשה בזירה הבינלאומית. מנגד, פריצת הגדר עלולה להפוך לאירוע חמור בהרבה. ההתנהלות השקולה אך הנחושה של כל שרשרת הפיקוד באירוע הזה, מהרב"ט האסטרטגי עד לאלוף הפיקוד, יקבעו את מרחב התמרון שיהיה למדינאים.

טקס הדלקת המשואות: מה יעשה יולי?

לפני כניסת החג הודיע נתניהו כי החליט בכל זאת לנאום בטקס הדלקת המשואות של שנת השבעים לישראל. זאת, על אף מכתבו החריף של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לעובדי משכן הכנסת, בו הוא מודיע כי במידה וראש הממשלה ינאם בטקס הוא ישקול להורות לכל עובדי המשכן להעדר מהטקס. השתתפותו של נשיא הונדורס בטקס היתה התירוץ שמחייב את ראש הממשלה להיות נוכח בטקס. עם זאת, נתניהו יכול גם להסתפק בליווי אורח הכבוד מבלי לנאום.

אדלשטיין ורגב (יונתן זינדל פלאש90)
אדלשטיין ורגב (יונתן זינדל פלאש90)

השאלה שכולם יתעסקו בה השבוע תהיה כמובן – איך יגיב אדלשטיין? אם יממש את האיום ויחרים את הטקס, ויחד איתו לא יופיעו אנשי משמר הכנסת, זה יהיה מחזה עצוב שיקעקע את יחסי הממשלה והכנסת. אם יתקפל, הוא יאבד כל יכולת לשמור על הכנסת ועל כבודה מול ההתנהלות הדורסנית של הממשלה גם בנושאים מהותיים יותר וסמליים פחות. האם בין לשכת ראש הממשלה, לשכת שרת התרבות ולשכת יו"ר הכנסת יימצא הסולם שיאפשר לכולם לרדת מהעץ? כרגע נראה שלפחות בשני המשרדים הראשונים מרוצים מאוד מהנוכחות על העץ ולא ממהרים לחפש דרכים לרדת ממנו, אבל יש להם עוד עשרה ימים להתחרט.

השפן בכובע של כחלון: האם יירדו מסים ואיזה?

לפני סדר פסח הודיע שר האוצר משה כחלון כי לאחר החג יודיע על הורדת מסים. נראה שנתוני הגבייה הטובים בתחילת השנה, חוסר ההצלחה להציג הישגים של ממש בשוק הדיור וריח הבחירות המתגבר ממשבר למשבר, הובילו את כחלון לשלוף עוד שפן מהכובע. השאלה המרכזית בנושא היא מה יהיה המס שיופחת? בלשכת רה"מ נתניהו רוצים לראות ירידה במס ההכנסה במדרגות הגבוהות ובמס החברות. כחלון, שרוצה לשמר את הדימוי החברתי, היה מעדיף ללכת על הפחתה של מס הכנסה דווקא במדרגות המס הנמוכות יותר. הורדת שיעור המע"מ יכולה להיות הפתעה לטובה.

שר האוצר כחלון, בישיבת סיעת כולנו. 5 במרץ (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)
שר האוצר כחלון, בישיבת סיעת כולנו. 5 במרץ (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)

זכות השביתה: האם בג"ץ יגבה את העובדים?

לאחר דחייה של מספר שבועות, ייפתח השבוע הדיון בבג"ץ בנושא זכות השביתה של עובדי חברת החשמל. ההסתדרות ומשרד האוצר יגיעו לדיון הזה בעל כורחם, לאחר שניסו להימנע ממנו. ההסתדרות חוששת מפסיקה שתפגע בזכות השביתה גם במקרים אחרים, ובמשרד האוצר רוצים להתקדם עם הרפורמה במשק החשמל, שכבר הוסכמה עם העובדים, ולא להתעכב על דיונים משפטיים תאורטיים. היחיד שרצה בדיון הזה הוא ככל הנראה ראש הממשלה נתניהו, שמוכן להקריב את הרפורמה בשביל הסיכוי לזכות בפסיקה שתפגע בעבודה המאורגנת. עם זאת, לפני החג פורסם הרכב השופטים לדיון, ונראה כי דווקא ההסתדרות היא זו שקיבלה הגרלה נוחה יותר. אחרי שהרכב השופטים בדיון המקדים – השופטת חיות (שמונתה מאז לנשיאת העליון) והשופטים נועם סולברג ודוד מינץ הביעו עמדות עוינות יחסית כלפי זכות השביתה, מונה הרכב שופטים חדש –  מני מזוז, עוזי פוגלמן וענת ברון, שנחשבים למתונים וסובלניים יותר בתחום.

ראש הממשלה נתניהו ועובדי חברת החשמל (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90 / photobyphm / Shutterstock)
ראש הממשלה נתניהו ועובדי חברת החשמל (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90 / photobyphm / Shutterstock)

שכר המינימום: עולה או נשאר אותו הדבר?

עם ההחלטה על קיצור שבוע העבודה במשק ל-42 שעות עלתה השאלה האם שכר המינימום השעתי אמור לעלות. בהסתדרות טוענים שכן, בארגוני המעסיקים טוענים שלא. כמובן שמאחורי המחלוקת הזו עומד ניגוד אינטרסים בין המעסיקים לעובדים. הדיון המשפטי בהסכם שכבר נחתם ולכאורה יצא אל הפועל, משאיר כרגע את המעסיקים והעובדים בשטח במבוכה. התשובה צפויה להגיע בסופו של דבר מאנשי משרד העבודה והרווחה, שאמורים ליזום תיקון לחוק שכר המינימום כך שיתאים להסכם החדש. עבור מי שעובד בשכר מינימום שעתי, המשמעות של ההחלטה הזו היא תוספת של 30 אגורות על כל שעת עבודה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!