דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נס טכנולוגיות

חברה ועבודה / ביהמ"ש: ההסתדרות תשאר ארגון העובדים היציג בחברת "נס טכנולוגיות"

עוד קבע השופט דורי ספיבק כי על הנהלת החברה לשוב באופן מיידי למשא ומתן עם העובדים | יו"ר ארגון עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק, יקי חלוצי: "פסק הדין מעביר את המסר הנכון למעסיקים שמבקשים לעשות מניפולציה של הדין כדי לשלול מעובדיהם את זכויותיהם

בית הדין האזורי לעבודה בת"א (צילום: יאיר ויטמן)
בית הדין האזורי לעבודה בת"א (צילום: יאיר ויטמן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות שמרה על יציגותה בחברת "נס טכנולוגיות", ועל החברה לשוב באופן מיידי למשא ומתן תכוף וסדיר עם ועד העובדים – כך קבע היום (א') בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. "נס בחרה להתחמק מחובתה לנהל את המשא ומתן עם העובדים ועם ההסתדרות שכבר הוכרה בעבר כארגון העובדים היציג בחברה, ונקטה בשיטה של סחבת וגרירת המשא ומתן על פני זמן ממושך. לבסוף נס אף ביקשה לסגת משולחן המשא ומתן לגמרי תוך שימוש בטענה כי בחלוף הזמן ההסתדרות איננה עוד ארגון העובדים היציג בקרב עובדיה" נמסר מההסתדרות.

יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק, יקי חלוצי, התייחס לפסק הדין ואמר: "שוב ושוב הנהלת נס מבינה שאין לה ברירה אלא לקיים עמנו משא ומתן ולהגיע להסכם קיבוצי – ולא לחפש מן היקב ומן הגורן סיבות להתחמק, ולשמחתי בית הדין קבע זאת בצורה נחרצת. פסק הדין מעביר את המסר הנכון למעסיקים שמבקשים לעשות מניפולציה של הדין כדי לשלול מעובדיהם את זכויותיהם הבסיסיות להתאגד, וההסתדרות תמשיך להיאבק בכל הכוח גם בנס על מנת להבטיח את זכויות העובדים בהסכם קיבוצי".

עובדי נס התאגדו בהסתדרות בתחילת שנת 2014, ונכנסו למשא ומתן לחתימת הסכם קיבוצי. בתחילת 2017 הפסיקה הנהלת החברה את המשא ומתן באופן חד-צדדי, ובמאי טענה כי ההסתדרות אינה יציגה בה עוד. באוגוסט הורה בית הדין לעבודה להנהלה לשוב לשולחן המשא ומתן, אך קבע כי ככל שהצדדים לא יגיעו להסכמה תוך שלושה חודשים, תוכל החברה לדרוש הוכחה מחודשת ליציגות ארגון העובדים.

כעת, דחה השופט דורי ספיבק את דרישת ההנהלה למינוי בודק חיצוני, שופט בית הדין לעבודה בדימוס, אשר יבחן את יציגות ועד העובדים. השופט קבע את המועד הקובע לבדיקת היציגות ל-21 בדצמבר 2017, בו טענה החברה כי מועסקים בה 3,049 עובדים, וקיבל את טענת ההסתדרות כי במועד זה היו חברים בה 1,028 עובדים תוך שהוא דוחה את כלל טענות ההנהלה לפסילתם של טפסי הצטרפות להסתדרות. לפיכך קבע כי להסתדרות עומד השליש הנדרש ליציגות בחברה, וחייב אותה לחזור לשולחן המשא ומתן.

בין היתר סירב ביהמ"ש לפסול טופסי הצטרפות של עובדים, שצורפו לשורות ההסתדרות בסיוע ועדי עובדים מחברות אחרות אשר שוחחו עימם, "איננו סבורים שיש פסול כלשהו בכך שחברי ועדים אחרים מתגייסים לסייע לוועד הזקוק לכך, בין היתר באמצעות עריכת שיחות טלפון לגיוס עובדים".

בשולי פסק הדין התייחס השופט ספיבק לקושי הייחודי בארגונם של עובדי חברת נס, המועסקים ברובם ב'מתכונת העסקה משולשת' – כלומר מועסקים כעובדי קבלן כוח אדם בתחום המחשוב בחצריהן של חברות אחרות. פיזור זה של העובדים מקשה עליהם את מימוש זכות ההתארגנות, כמו גם זכויות אחרות. לפיכך הבהיר ספיבק כי ייתכן שבעתיד ידרש בית הדין להתאים את ההלכות הנוגעות להתארגנות עובדים למקרים המיוחדים של התארגנויות של עובדי קבלן. "בית הדין קורא לצדדים לשים את מחלוקות העבר מאחוריהם, ולפתוח, בתום לב ובנפש חפצה, דף חדש במערכת היחסים הקיבוצית בחברה" סיכם ספיבק.

בפסק דינו מאוגוסט מתח ספיבק ביקורת על מהלכים שונים של החברה שנעשו לדבריו, שלא בתום לב – בין היתר כינויו של יו"ר ועד העובדים אלון בן הרוש 'יו"ר ועד נחזה', והשפלתו, והטיל צו האוסר על החברה לכנותו באופן זה או באופן משפיל או מבזה אחר. בית הדין קבע כי התייחסות זו כלפי יו"ר הוועד עולה כדי פגיעה בזכות ההתארגנות של העובדים אולם נמנע מלקבל את טענותיהם הנוספות של העובדים באשר לפגיעה בזכות ההתארגנות. בפסק דינו הנוכחי לא מצא לנכון להתייחס לסוגיית הטענות לפגיעה בהתארגנות.

נציגות העובדים יוצגה בהליך עורכי הדין אורן שרם ועדי שדה מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, וכן עורכי הדין כפיר זאב ויונתן ליטבק ממשרד עו"ד כפיר זאב. הנהלת החברה יוצגה על ידי  עו"ד אפרת דויטש, עו"ד ענבל פלמור-דורי ועו"ד הלית כהן-רזניצקי.

מחברת נס נמסר כי "נס תלמד את פסק הדין ותשקול את צעדיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!