דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

מתקפה בדומא / הזוועות בסוריה: טראמפ מאיים, מקיין מאשים, והרב לאו קורא לא לעמוד מן הצד

הנשיא האמריקאי החריף במהלך אתמול את התגובות כלפי אסד וקרא לו "חיה" | הסנטור הרפובליקני מקיין תקף את טראמפ וטען כי ההצהרה שארה"ב תסיג את חייליה מסוריה עודדה את אסד | ומנהיגים ישראלים מימין ומשמאל קוראים להתערבות בסוריה

ילדים בטיפול רפואי לאחר מתקפה בעיר דומא (צילום: Syrian Civil Defense White Helmets via AP).
ילדים בטיפול רפואי לאחר מתקפה בעיר דומא (צילום: Syrian Civil Defense White Helmets via AP).
שי ניר

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, גינה היום (ג') את "ההתקפה הכימית חסרת התוחלת" בסוריה בה נהרגו נשים וילדים, כינה את נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, "חיה", ושיגר ביקורת המכוונת אישית כלפי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על תמיכתו בממשלה בדמשק. מועצת הביטחון של האו"ם תכנס היום (שני) פגישת חירום בכדי לדון בהתקפה.

לפני מעט יותר משנה הורה טראמפ על ירי של עשרות טילי שיוט לעבר בסיס אווירי סורי, לאחר שהכריז כי אין ספק שאסד "חנק את חייהם של אזרחים חסרי אונים בהתקפת גזים אסורים". יועצי הבית הלבן אמרו בזמנו כי תמונות של ילדים שנפגעו סייעו להאיץ בנשיא לפעול.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מדבר בטלפון במשרדו בבית הלבן (צילום: AP Photo/Alex Brandon).
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מדבר בטלפון במשרדו בבית הלבן (צילום: AP Photo/Alex Brandon).

"רבים מתים, כולל נשים וילדים, בהתקפה כימית חסרת דעת בסוריה", צייץ טראמפ. "שטח הזוועה נעצר ומוקף על ידי הצבא הסורי, מה שהופך אותו לחלוטין בלתי נגיש לעולם החיצון. הנשיא פוטין, רוסיה ואיראן מגבוים את אסאד. יש לשלם מחיר גדול. פתח מיד שטח לקבלת עזרה רפואית. אין סיבה שיקרה אסון הומניטרי נוסף חוֹלֶה!"

חרף האסרטיביות אותה מפגין טראמפ, מזכיר לו הסנטור ג'ון מקיין שאך לפני שבוע איים בהוצאת הכוחות האמריקאים מסוריה, ומאשים אותו כי "העצים" את כוחו של אסאד בהצהרה זו. האיראנים, הסורים והרוסים שמעו את הצהרות טראמפ "ובעידוד האמריקאים אסד תקף גברים, נשים וילדים חפי מפשע". מקיין הזכיר לטראמפ את תגובתו בשנה שעברה ודחק בו "לגרום לאסד לשלם על פשעי המלחמה שלו".

"אין לנו מה לעשות"

הראשונים שהגיעו לאזור המתקפה בדומא במוצאי השבת אמרו שהם מצאו גופות על הרצפה, כשקצף יוצא מפיהן. החומר לא זוהה בשלב הראשון, אך ארגון ההגנה האזרחי,  'הקסדות הלבנות', אמר כי ניצולים שטופלו במרפאות הדיפו ריח חזק של כלור.

"לא נשאר דבר לאזרחים וללוחמים. אין לנו מה לעשות", אמר הייתאם בככר, פעיל אופוזיציה בתוך העיר. שתיקשר עם סוכנות הידיעות AP בהתכתבות בתוכנת המסרים המידיים WHATSUP. "אנשים יוצאים עכשיו לרחובות ומחפשים את יקיריהם בהריסות", אמר בכר. "ולא נשאר לנו מקום לקבור אותם".

יותר מ -100 אוטובוסים נכנסו לעיירה ביום ראשון בלילה להובלת לוחמים ומשפחותיהם לג'ראבלוס, עיר תחת שליטתם המשותפת של המורדים וטורקיה, הודיעה הטלוויזיה הסורית המזוהה עם המשטר, אל-איכבריה.

עשן של ההפצצה על העיירה דומא, בסוריה, 8 באפריל 2018. (צילום: Syrian Civil Defense White Helmets via AP).
עשן של ההפצצה על העיירה דומא, בסוריה, 8 באפריל 2018. (צילום: Syrian Civil Defense White Helmets via AP).

בהצהרה משותפת של ארגוני זכויות אדם הפועלים בסוריה נמסר כי 500 בני אדם, רובם נשים וילדים, הובאו למרכזים רפואיים כשהם מתלוננים על קשיי נשימה, קצף בפה ותחושות בוערות בעיניים. לחלקם היה עור כחלחל, סימן למחסור בחמצן.

הסימפטומים מצביעים על חשיפה למתקפה כימית. למטופלת אחת היו עוויתות, מה שמעיד על חשיפה לגז עצבים, נאמר בהצהרה. ארגון זכויות אדם סורי אמר כי "לפחות 80 בני אדם נהרגו בדומא, כולל כ-40 שמתו מחנק. "עד לרגע זה, אף אחד לא הצליח למצוא את סוג החומר שהיה בשימוש", אמר פעיל זכויות אדם בהודעת וידיאו מצפון סוריה.

"אנחנו השכנים"

בישראל מתגברים הקולות, מימין ומשמאל דתיים וחילוניים, להתערבות אקטיבית הן של הממשל האמריקאי והן של ישראל, בנעשה לא רחוק מאיתנו. "אנחנו השכנים, אסור לנו להגיף את התריסים", כתב הרב בני לאו.

יו"ר מפלגת זהות, הפעיל גם נגד מכירת נשק ישראלי המשמש כלפי אזרחים, משה פייגלין כתב באתר החדשות Ynet, "אני קורא מכאן לממשלת ישראל – ממשלת המדינה היהודית – להצדיק את קיומנו המוסרי ולקום ולעשות זאת עכשיו".

גם יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי קרא להתערבות בסוריה, מצד האמריקאים, "אני קורא למנהיג ארצות הברית, הנשיא טראמפ, לא לצאת מסוריה. להפך, על ארה"ב להעמיק את המעורבות שלה באזור, על מנת לעצור את הזוועות המתרחשות במדינה" ,כתב גבאי בחשבון הפייסבוק שלו.

קולות אלו מצטרפים לקריאה הברורה שמשמיע בעקביות הרב הראשי יצחק יוסף, להתערבות ואי עמידה מהצד נוכח הזוועות בסוריה. "קיימת חובה מוסרית שלא לשתוק ולנסות להפסיק את הטבח. כיהודים שעברו השמדת עם, כיהודים שתורתם היא אור לעמים, החובה המוסרית שלנו היא לנסות למנוע את הטבח, זוהי חובה שאינה פחותה מהחובה המוסרית שהייתה להשמדת הכור בסוריה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!