דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

המספרים לא מתחברים / גביית המסים דווקא גדלה, אך באוצר טוענים לעודפים נמוכים

לפי דוח הכנסות המדינה שפרסם האוצר, עומדים עודפי הגבייה על 0.7 מיליארד ש"ח בלבד | אלא שכל הנתונים האחרים בדו"ח מראים על גידול משמעותי בגבייה, ועודף של מיליארדים נוספים | השורה התחתונה? עודפי הגבייה עוד כאן

שר האוצר כחלון.ארכיון (צילום: פלאש90)
שר האוצר כחלון.ארכיון (צילום: פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר הודיע אמש (שני) כי הכנסות המדינה ממסים ברבעון הראשון של 2018 נאמדות בסכום של כ-80.8 מיליארד שקלים, וכי סכום זה הוא רק כ-700 מיליון ש"ח מעל הצפי. אלא שניתוח הנתונים בדו"ח, ובעיקר השוואה לשנה קודמת, שהסתיימה עם עודפי גבייה משמעותיים, מלמדת שהכנסות המדינה ממסים צמחו מעל המתוכנן גם ברבעון הראשון של 2018. בחישוב גס עודפי הגבייה עומדים על כ-4 מיליארד שקלים, לאחר 3 חודשים בלבד. אם שר האוצר רוצה הוא יכול להכריז על הפחתת מיסים, ואסור לשכוח שהמדינה יכולה גם להחליט להגדיל את הוצאותיה החברתיות או השקעותיה בתשתיות באמצעות הכספים העודפים. נראה שכחלון מעדיף לחכות, בשלב זה.

לפני חג הפסח הכריז כחלון כי בכוונתו לבצע הפחתת מיסים נוספת לאחר החג במידה וביצועי הגביה של הרבעון הראשון יצביעו על עודפים. אחרי שבשבועיים האחרונים העיתונות הכלכלית הרבתה לעסוק בשאלה 'אילו מיסים יפחית כחלון?' ביומיים האחרונים נראה שיש מי שרוצה לשפוך מים קרים על החגיגה כשכתבים כלכליים בכירים מפרסמים ידיעות על גבית מיסים נמוכה במרץ. אמש פרסם משרד האוצר את ביצוע תקציב המדינה לרבעון הראשון במסגרתו הצליחה המדינה דווקא לעקוף את תחזית הגביה בכ 4 מיליארד שקלים.

על פי התחזית שהונחה בפני הכנסת במועד ההצבעה על תקציב 2017-2018 יעד הגביה השנתי לשנת 2018 עמד על 307.2 מיליארד שקלים. בחלוקה ל 12 חודשים צריך כל חודש להניב בממוצע 25.6 מיליארד שקלים לקופת המדינה ממיסים. עד כה בשלושת החודשים הראשונים של השנה גבתה המדינה מיסים בסכום מצטבר של 80.8 מיליארד שקלים. כלומר קצב גביה חודשי של 26.9 מיליארד שקלים. סה"כ מדובר בעודף של כ 4 מיליארד שקלים לעומת התחזית כשרוב העודף הזה נרשם בחודש ינואר.

עם זאת יש לקחת בחשבון כי הגביה אינה מחולקת שווה בשווה בין חודשי השנה. בגלל גביית המע"מ המבוצעת במחזוריות דו חודשית בחודשים אי זוגיים (ינואר מרץ מאי וכו') נרשמת גביה קצת גבוהה יותר מאשר בחודשים זוגיים. כמו כן פברואר הוא חודש קצר ובו נרשמת גביה נמוכה יחסית ומיקומם המשתנה של החגים והחופשות בלוח השנה הלועזי משפיע גם הוא על פריסת הגביה לאורך השנה.

כדי לדייק את ההערכה לגבי ביצוע גביית המיסים ניתן להשוות את נתוני הרבעון הראשון של 2018 לרבעון הראשון של 2017 שהסתיימה כזכור בשיא של עודף גביה. בתום הרבעון הראשון של 2017 הציגה הממשלה גביה בשיעור של 25.9% מהתחזית השנתית. בתום הרבעון הראשון של 2018 עומד שיעור הגביה על 26.3% מהתחזית השנתית.

מבחינה של התפלגות הכנסות המדינה ממיסים עולה כי ההכנסות ממיסי הכנסה ורכוש (הנחשבים למיסים פרוגרסיביים המעודדים שוויון)  עוקפים את התחזית באופן משמעותי עם 27.5% ביצוע מתוך התחזית השנתית בעוד שהמיסים העקיפים – מע"מ ומכס רשמו 25.1% ביצוע. זאת על אף שגם במס הכנסה ובמס חברות וגם במכס בוצעו הפחתות מאז אושר התקציב בסוף 2016.

באשר להוצאות הממשלה נראה כי המשרדים האזרחיים שהתחילו את השנה בקצב ביצוע נמוך החלו בחודש האחרון לממש את התקציב שהוקצה להם באופן יעיל יותר. בעוד שבינואר הוציאו כל משרדי הממשלה האזרחיים יחדיו 15.5 מיליארד שקלים, במרץ הם הגיעו להוצאה של 21.6 מיליארד שקלים. סה"כ הצליחו המשרדים האזרחיים לממש עד כה 22.4% מתקציבם. מערכת הביטחון לעומת זאת שומרת על קצב הוצאה כמעט אחיד והצליחה לממש עד כה 27.9% מהתקציב שהוקצה לה.

גרף התפתחות הגרעון ב 2018, נראה בשלב זה דומה מאוד לזה של 2017 כשבשלושת החודשים הראשונים רשמה הממשלה גרעון של 2.1 מיליארד שקלים בלבד מתוך גרעון מתוכנן של 36.6 מיליארד שקלים.

בשורה התחתונה נתוני הרבעון הראשון של 2018 נראים טובים מאלו של הרבעון הראשון של 2017. הגרעון שנצבר נמוך יותר, שיעורי הביצוע של המשרדים טובים במעט ועודפי הגביה גבוהים  יותר. עם זאת קשה עדיין להתנבא כיצד תתפתח התמונה בהמשך השנה. כחלון יכול להיות מרוצה בשלב זה מביצוע התקציב ויש לו את מרחב התמרון שביקש כדי לבצע הפחתת מיסים מסוימת. עם זאת על פי פרסומים בכלי תקשורת שונים נראה שבלשכת אוצר החליטו לדחות את ההחלטה בשלב זה. מנגד, כחלון עצמו עדיין לא הודיע על כך באופן פומבי ואפשר שהוא דווקא מעוניין בהכרזה שתפתיע את הכתבים הכלכליים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!