דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

זכות השביתה / נתניהו נסוג: בג"ץ זכות השביתה יבוטל בכפוף לאישור הרפורמה בחשמל

לפי הסיכום, אם ב-45 יום הקרובים תסוכם הרפורמה, שרוב סעיפיה כבר סוכמו, תימשך העתירה לבג"ץ בנוגע להגבלת זכות השביתה | עד כה התנגד נתניהו למשיכת הבג"צ, גם במחיר פגיעה ברפורמה שתפריט את ייצור החשמל

שופטי בית המשפט העליון ועובדי חברת החשמל (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90 / photobyphm / Shutterstock)
שופטי בית המשפט העליון ועובדי חברת החשמל (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90 / photobyphm / Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לאחר חודשים בהם התבצר בעמדתו, הודיע היום (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו כי סיכם עם שר האוצר משה כחלון ושר האנרגיה יובל שטייניץ שימשוך את העתירה בבג"צ נגד זכות השביתה, בתמורה להסכמה על הרפורמה להפרטה חלקית של משק החשמל. בהודעה נכתב כי הוחלט שבמידה שב-45 יום הקרובים יבשיל המו"מ המתקדם עם ההסתדרות בנוגע להשלכות הרפורמה על העובדים, לכדי הסכמים קיבוציים ויבוטל פסק הדין הארצי של בית הדין לעבודה שהתיר לעובדי חברת חשמל לשבות, תתייתר העתירה לבג"ץ והמדינה תשמור את כל טענותיה.

למרות שהרפורמה כבר סוכמה ברובה, עד כה נראה היה שנתניהו מעדיף לנסות ולהשיג פסיקה עקרונית נגד זכות השביתה במקום להמשיך ולקדמה. במכתב שהוציא משרדו בינואר השנה אסר נתניהו על משיכת העתירה, וזאת בטענה כי המדינה נתקלת בקשיים ביישום רפורמות בתחומי משק מרכזיים, גם כשאינן קשורות ישירות לתנאי העובדים במובן הצר של המילה. בכך מתכוונים ככל הנראה לפגיעה בשכר או בתנאים הסוציאליים, וזאת לעומת הפגיעה שתקרה, כנראה במה שהגדירו במשרד ראש הממשלה כ"מובן הרחב": הכוח הארגוני, ההסכמים הקיבוציים ומעמדם הכללי של העובדים.

על פי גורמים המעורבים במשא ומתן על הרפורמה, הצדדים הגיעו לכדי סיכום מפורט "ב-90% מהסעיפים" הקשורים ברפורמה. על רקע האיום בבג"צ שאמור היה להגביל את זכות השביתה במגזר הציבורי, הקפיאו עובדי חברת החשמל וההסתדרות את הדיונים. במסיבת עיתונאים שנערכה בדצמבר הכריזו הצדדים על עיקרי הרפורמה, שההסכמה עליה נדחתה לאורך שנים רבות מאז נחקק החוק לשינוי משק החשמל בשנת 1996.

במרכזה של הרפורמה עומדת הפרטת מקטע הייצור בחשמל ופתיחתו לתחרות, תוך הגבלת כוחה של חברת החשמל לפתוח ולהפעיל תחנות כוח, הקטנת מצבת העובדים בחברת החשמל ב-1,800 עובדים על פני שמונה שנים, ובעתיד פתיחת מקטע האספקה בחשמל לתחרות. חברת החשמל תשאר מונופול במקטע ההולכה. למרות ההסכמה העקרונית בין הצדדים, יציאתה של הרפורמה לדרך דורש עוד אישור של מספר גורמים, וכן אישורי רגולציה.

מקטע האספקה יוצא אף הוא לתחרות, כך שהיצרנים יוכלו להתחרות בחברת החשמל על הקשר עם הלקוחות, החיוב, למרות שרשת החשמל תישאר מונופול של חברת החשמל. העובדים יזכו להגדלת הפנסיה לפורשים ולעובדים הנותרים, לזכות להקים עוד יחידות ייצור בגז במתחם "אורות רבין" בחדרה, אשר יחליפו 4 יחידות פחמיות שיעברו למצב שימור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!