דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום השואה התשע"ח

יום השואה התשע"ח / נתניהו: "עמידה מול הרשע והתוקפנות היא שליחות שמוטלת על כל דור ודור"

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה נפתחו בטקס הממלכתי ביד ושם | הנשיא ריבלין: "העם היהודי לעולם יישא את דגל המאבק באנטישמיות ובגזענות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שעומד השנה בסימן 70 שנה למדינת ישראל – ניצולי השואה מעצבים זיכרון ובונים מדינה, נפתחו אמש (רביעי) בעצרת הפתיחה הממלכתית בכיכר גטו ורשה ביד ושם שבירושלים.

"אירועי הימים האחרונים מלמדים שהעמידה מול הרשע והתוקפנות היא שליחות שמוטלת על כל דור ודור. אין דור שפטור ממשימה זו, ואבוי לדור שמתחמק ממנה", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו בטקס.

עוד אמר נתניהו כי "ראינו את הילדים הסורים שנטבחו בנשק כימי. לבנו נקרע למראה הזוועה, לקח אחד גדול מלווה אותנו מאז השואה – רוע רצחני שלא מתייצבים נגדו מתפשט במהירות. בהדרגה הוא מאיים על האנושות כולה".

"זה היה המסר העיקרי שלי בוועידת הביטחון העולמית במינכן לפני חודשיים" הוסיף, "באתי כראש ממשלת ישראל למינכן מתוך מודעות לאירועים הקשים שהתחוללו בעיר, במינכן החל הצורר הנאצי להפיץ את תורת הגזע האיומה. במינכן חתמו מנהיגי העולם החופשי לפני 80 שנה על הסכם פייסני עם התוקפן. הם ביקשו למנוע מלחמה, אבל הוויתורים שלהם רק קירבו אותה, העצימו את נזקיה והביאו לכיבושה של כל אירופה".

לדבריו, "משעה שיש לנו מדינה עצמאית ישראל לעולם לא תנהג בדרך שגויה זו. אנו בולמים את התוקפנות באיבה, ואלו אינן מילים ריקות. אנו מגבים אותן במעשים. תקיפות מול תוקפנות, תקיפות בהגנה, בהרתעה, בהתקפה, תקיפות מול כל מי שמאיים להשמידנו".

"גם היום משטר קיצוני מאיים עלינו, מאיים על שלום העולם כולו –  המשטר הזה מצהיר במפורש שבכוונתו להשמיד אותנו, את מדינת היהודים" אמר ראש הממשלה, "יש מי שמשלה את עצמו כפי שארע במינכן ב-1938 שההסכם עם המשטר האיראני יעצור את תוקפנותו. אבל לאורך ההיסטוריה ראינו שוב ושוב כיצד הסכמים עם משטרים כאלה לא היו שווים את הניייר שהם כתובים עליו. כך קרה גם עם הסכם הגרעין".

טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).

שאני

קודם לכן, נשא דברים נשיא המדינה ראובן ריבלין. "העם היהודי לעולם יישא את דגל המאבק באנטישמיות ובגזענות" אמר הנשיא, "שום אינטרס פוליטי, מדיני או כלכלי לא יגרום לנו להעלים עין מהן, לא באירופה ולא בשום מקום אחר. איננו מצפים לצדק באירופה, צדק שיתקן את העבר. צדק לא יוכל לצמוח מהאדמה עליה נשרפו חיים אחינו ואחיותינו. אנו כן מצפים למצוא במדינות אירופה שותפות אמת, שיחד איתן נשקיע בחינוך, במכוני מחקר, נעסוק בהנצחה ובזיכרון, נלמד מה היה ונבטיח – שלעולם לא עוד".

נשיא המדינה, ראובן רבלין, נואם בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
נשיא המדינה, ראובן רבלין, נואם בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).

"שואת העם היהודי איימה בצורה המוחשית ביותר על החזון העתיק שלנו, בן 2,000 שנים, לשיבת ציון וירושלים", אמר הנשיא בנאומו. "הפתרון הסופי ביקש להביא את הקץ על החלום הלאומי שלנו, וככזה, יצר את הדחיפות לכונן את עצמות ישראל. העם היהודי הקים את מדינת ישראל ברגעי החולשה האיומים ביותר שלו, לאחר ששליש ממנו הושמד, כשהוא שותת דם, מוכה וחבול. קרוב ל-50% מהלוחמים במלחמת השחרור היו ניצולי שואה. בגבורת הניצולים הלוחמים ובדמם גילו אויבינו כי דמנו לא הפקר, כי יש מחיר לפגיעה בחיי יהודים".

לדברי הנשיא ריבלין, "תקומת מדינת ישראל ועוצמתה שינו לנצח את מאזן האימה של הקיום היהודי. הם יודעים, אנטישמים ושונאי ישראל, בכל מקום בו הם חורשים רעתנו, כי הימים ההם עברו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!