דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אושוויץ

החוק הפולני / מדריכים אל האמת: חוק השואה הפולני נשאר מחוץ לגדרות אוושוויץ

למרות החוק ועמדת שרת החינוך, המדריכים במוזיאון אושוויץ בירקנאו, שהשנה ביקרו בו למעלה מ-2 מליון בני אדם, מזכירים את חלקם של הפולינים ברצח השיטתי של היהודים | "לאורך כל השנים שאני מדריך תיירים כאן ההדרכה נותרה ללא שינוי", אמר אחד המדריכים

סיור במחנה הריכוז והשמדה אושוויץ- בירקאנו. 10 במאי 2017 (צילום ארכיון: יצחק הררי/ פלאש90)
סיור במחנה הריכוז והשמדה אושוויץ- בירקאנו. 10 במאי 2017 (צילום ארכיון: יצחק הררי/ פלאש90)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

למרות המתיחות בין ישראל ופולין סביב 'חוק השואה', הובילו היום (רביעי) נשיאי פולין וישראל את 'מצעד החיים', המתקיים מדי שנה באושוויץ-בירקנאו. בימים האחרונים כבר אפשר היה להבחין באלפי בני אדם שהציפו את בתי המלון והרחובות בעיר קרקוב, הסמוכה לעיירה אושוויצ'ים, בה נמצא מחנה ההשמדה הגרמני לשעבר. מרביתם ישראלים וחברי משלחות שונות, שהגיעו במיוחד מישראל על מנת לקחת חלק במצעד, לצד יהודים מכל רחבי העולם זרמו בימים האחרונים לפולין כדי לקחת חלק בצעדה המסורתית.

כחלק מהמדיניות של ממשלת פולין בראשות מפלגת 'חוק וצדק', הצהירו ראשי הממשל בוורשה כבר זמן קצר אחרי כניסתם לתפקיד בסוף שנת 2015, כי הם מתכוונים לשים דגש מוגבר על 'השואה הפולנית' – הקורבנות הפולניים של השואה, ובמיוחד על גבורה הפולנית – סיפורם של הפולנים שסיכנו את חייהם על מנת להציל יהודים.

הנשיא ריבלין, והמפכ"ל אלשיך במצעד החיים 12באפריל 2018 (צילום: יוסי זלינגר/פלאש90)
הנשיא ריבלין, והמפכ"ל אלשיך במצעד החיים 12באפריל 2018 (צילום: יוסי זלינגר/פלאש90)

האג'נדה של הממשלה בוורשה באה היטב לידי ביטוי בדברים שאמרה המפקחת על החינוך במחוז מלופולסקה, ברברה נובאק, לפני מספר שבועות, כאשר היא תקפה את ראשי מוזיאון אושוויץ-בירקנאו על כך ש"הם מדגישים את הנרטיב הזר ולא את הנרטיב הפולני של השואה". היא גם טענה כי "רק מדריכים פולניים שעברו הכשרה ב"מכון לזיכרון לאומי" (המוסד האחראי על תיעוד השואה בפולין) צריכים לעבוד באושוויץ-בירקנאו". דבריה של נובאק לא נפלו על אוזניים ערלות, ומספר ימים לאחר ההתבטאות המקוממת שלה, הושחתה דלת ביתו של מדריך בשפה האיטלקית באושוויץ, המתגורר בקרקוב. אלמונים ריססו על דלת ביתו את הכיתוב "אושוויץ למדריכים פולנים בלבד!". גם "הבוסית" של נובאק, שרת החינוך אנה זלבסקה, עוררה סערה ביולי 2016 כאשר הטילה ספק במעורבותם של פולנים במעשי טבח ביהודים בידוובנה ובקיילצה וטענה כי "אין הוכחות שהם בוצעו על ידי פולנים" ולמעשה נתנה את האות לשיגור מדיניות "פולין תחילה" של הממשלה בוורשה, תוך הדגשת הסבל והגבורה הפולניים במלחמת העולם השנייה.

המדריכים לא חוששים

כמי שמתגורר בפולין, ביקר באושוויץ-בירקנאו פעמים רבות ואף האזין להדרכות במקום, הגעתי השבוע שוב אל אושוויץ-בירקנאו על מנת להאזין להדרכה שמעבירים מדריכי המוזיאון, במטרה לנסות ולהבין האם המסרים המועברים למבקרים במקום אכן השתנו בהתאם לרצונה המוצהר של ממשלת פולין.. מתברר כי המדיניות הלאומנית המוצהרת של הממשלה לא עשתה רושם גדול מדי על ראשי המוזיאון, וההדרכות נותרו בדיוק כפי שהיו בעבר. גם פאבל סביצקי, דובר מוזיאון אושוויץ-בירקנאו, אישר ל'דבר ראשון' כי "ההדרכה במוזיאון לא שונתה כלל בשנים האחרונות. היא נותרה בדיוק אותו הדבר". במהלך הביקור באושוויץ-בירקנאו הצטרפתי לסיורים במספר שפות שונות. מסלולי הסיורים הם קבועים ועוברים בכל הביתנים בהם נמצאים המוצגים מהשואה – חפצי אסירים, תמונות של האסירים, תאי הגזים, הביתנים בהם ישנו האסירים, ואחד הביתנים הפופולריים ביותר – "הביתן הישראלי", ביתן מספר 27, המכיל את "ספר השמות" ובו שמותיהם של מיליוני אסירים וקורבנות יהודיים בשואה. המדריכים השונים אליהם הצטרפתי הקפידו להדגיש שוב ושוב את האכזריות והרוע של הנאצים כלפי היהודים ואת העובדה שהם לא בחלו בדרכים אכזריות על מנת להוציא לפועל את "הפתרון הסופי". את גבורתם של הפולנים שסיכנו את חייהם על מנת להציל יהודים, הם משאירים ל"יד ושם" ולמוסדות החינוך בפולין, שמחוייבים לשלוח תלמידים מדי שנה לבקר במוזיאון. "כאן אנחנו מסבירים על השואה ועל השמדת היהודים והאסירים האחרים מכל הלאומים שהיו כאן. אנו מספרים על ההשמדה השיטתית שהתרחשה כאן, ושמרבית הקורבנות שלה היו יהודים כמובן", סיפר לי אחד המדריכים במהלך הסיור. לשאלה האם הוא התבקש לשנות את תוכן הדברים עליהם הוא מדבר במהלך הסיור, אמר המדריך "ממש לא. לאורך כל השנים שאני מדריך תיירים כאן ההדרכה נותרה ללא שינוי. לא התבקשנו לשנות דבר".

אגתה דוקוביץ', 24, הגיעה לאושוויץ-בירקנאו יחד עם חברתה מרתה. דוקוביץ' מתגוררת בעיר אופוצ'נו סמוך לורשה, וכבר ביקרה באושוויץ-בירקנאו במסגרת בית הספר התיכון בו למדה. הפעם, היא מספרת, היא באה ללמוד יותר על שואת היהודים. "בסיורים מטעם בית הספר מתמקדים בעיקר בשואה של הפולנים. מספרים לנו על הסבל של הפולנים ועל האסירים הפולנים באושוויץ. כמובן שגם מדברים איתנו על שואת היהודים ועל הקורבנות היהודים, אבל כתלמידי בית ספר בפולין מתמקדים איתנו יותר בסבל הפולני. לכן היה חשוב לי להגיע לכאן גם עצמאית, על מנת ללמוד על הצדדים הנוספים של השואה ועל הסבל של היהודים כאן" מספרת דוקוביץ'.

עובדי כפיה במפעל סימנס במחנה העבודה בוברק, תת מחנה של מתחם אושוויץ, מרכיבים חלקי מטוסים. סביבות שנת 1944 (מתוך ויקימדיה)
עובדי כפיה במפעל סימנס במחנה העבודה בוברק, תת מחנה של מתחם אושוויץ, מרכיבים חלקי מטוסים. סביבות שנת 1944 (מתוך ויקימדיה)

בשנה שעברה נרשם שיא במספר המבקרים במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, כאשר 2.1 מיליון בני אדם מכל רחבי העולם הגיעו למוזיאון. זו היתה הפעם הראשונה בהיסטוריה בה נרשם מספר גבוה מ-2 מיליון מבקרים באתר ההנצחה. מרבית המבקרים, 498 אלף, היו מפולין עצמה, כאשר במקום השני נמצאת בריטניה עם 339 אלף מבקרים, ארה"ב עם 183 אלף מבקרים, איטליה ממנה הגיעו 115 אלף, ספרד עם 101 אלף מבקרים, גרמניה עם 85 אלף, ובמקום השביעי ישראל עם 83 אלף מבקרים, מרביתם תלמידי משלחות בתי הספר.

בעקבות הגידול המשמעותי במספר המבקרים בשנים האחרונות באושוויץ-בירקנאו, החליטו ראשי המוזיאון לחייב את המבקרים להירשם ליום ושעה מוגדרים לסיור שלהם, ולהצטרף לאחת הקבוצות שיוצאות לסיור עם מדריך בתשע שפות שונות ובהן עברית. מחלקת החינוך של אושוויץ-בירקנאו מציעה כיום גם סמינרים ופעילויות חינוכיות עבור קבוצות מאורגנות שמבקשות ללמוד לעמוק על השואה. ראשי המוזיאון מאמינים כי למרות המשבר בין ישראל ופולין, מספר המבקרים בשנת 2018 יעמוד על שיא חדש. לכן הקימו ראשי המוזיאון מערכת הזמנת מקומות בה ניתן להזמין סיור גם שנה מראש, ולדברי אנדז'יי קאצורצ'יק, מנהל מרכז החינוך באושוויץ-בירקנאו, שעת הפתיחה החל מחודש מרץ האחרון הוקדמה ל-7:30 בבוקר על מנת לעמוד בביקוש. כיום מציעים במוזיאון גם סיור מקיף במיוחד בן 6 שעות בין ביתני המחנה. "מספר גדול כל כך של של סיורים בשפות שונות הוא דבר ייחודי בקנה מידה עולמי. זה חשוב מאוד בעינינו, כי סיור עם מדריך מעניק את האפשרות המלאה לגלות את המרחב האותנטי של מחנה ההשמדה לשעבר ולגלות את גורלם של האסירים במקום" אומר קאצורצ'יק.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!