דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קולנוע

ביקורת קולנוע / 'צורת המים': זוכה האוסקר לסרט הטוב ביותר הוא יצירה משמימה

נראה כאילו יש את הכל בפנטזיה עטורת השבחים של גיירמו דל טורו: עיצוב תקופתי מושקע, סצנות מרהיבות ויזואלית, גיבורה שהיא גם אילמת וגם יתומה, יצור בדיוני מסתורי ואומלל | מה אין? אין סרט, אין עניין ואין נשמה

'צורת המים' (יח"צ)
'צורת המים' (יח"צ)
יצחק רובין
יצחק רובין
מבקר קולנוע
צרו קשר עם המערכת:

"ארבעה טסים במטוס, אחד כומר, השני רבי, השלישי קאדי, הרביעי שמאן…" כך מתחילה סוגה של בדיחות נפוצות, וכך הסרט זוכה "צורת המים" שרוצה לפייס את תודעת הפוליטיקלי קורט, וכמו אנטיביוטיקה רחבת היקף בבתי חולים, כאשר לא מאבחנים את סוג החיידק, נותנים לחולה תרופה שמכסה את הכול.

בסרט זוכה האוסקר של גיירמו דל טורו, שמתרחש בתקופת המלחמה הקרה, יש את הכול בפיתה, בערבוב שלא מצליח להמריא מעבר לשיק הקולנועי-אופנתי שמתלבשות/ים האורחים באוסקר שפוסעים על השטיח האדום. יש במטוס (הסרט הזה), אישה שחורה עובדת ניקיון שמורדת בבעלה האפאתי, יש במטוס הומוסקסואל נרדף, יש בו זה עובדת ניקיון אילמת כמייצגת את מיעוט של בעלי המוגבלות שגם אם רוב האילמים הם גם חרשים, לצורך הדיאלוגים היא גם שומעת , והיא בכלל יתומה אומללה שמצאו אותה במים כמו את משה שלנו שנמצא על ידי בת פרעה ביאור, יש בסרט תפאורה ולבוש של שנות  החמישים של המאה הקודמת- עניין שקורץ לקהל מהגילאים הבינוניים ומעלה, שאוהב מאוד את נוסטלגיית שנות החמישים.

מה אין? אין מטוס, ואין סרט מעניין, ואין נשמה.

אני מאוד אוהב להאזין לקולות הצופים שיוצאים מהאולם אחרי הסרט, הפעם הייתי בבית קולנוע לכרמליסטים בחיפה. "מה את אומרת על הסרט?" שואלת אישה בגיל הביניים את רעותה, "מה אומר לך?" משיבה החברה, "אני לא כל כך יודעת מה להגיד, קשה לי לומר…". וזו הייתה התגובה הכללית. לא נעים לצאת מסרט שזב באוסקר ולהודות שהוא משמים.

הסרט הבדיוני, מספר על מכון מחקר בתקופת המלחמה הקרה, שנראה כמו מעבדת חלל, ובו חוקרים יצור מלא קשקשים עם פנים אנושיות, מכוער בעיני בן אנוש (אבל לא שובה לב כמו אי.טי המשונה), שנמצא באמזונס (במים אלא מה?…), שיכול לחיות רק במים.

החוקרים האמריקאים מנסים להקדים את הרוסים בחקר היצור המשונה שיכול לחיות רק במים וכלוא קשור בשלשלאות באמבטיה שקופה, וסביב העניין מתפתחות אינטריגות בין גורמים שונים בעולם הביון מאבק בין איש ה-FBI הרע מייקל שאנון (שנלקח כאילו היישר מסדרת הטלוויזיה "אימפריית הפשע")  לבין מדען שמרגל עבור הרוסים אותו מגלם מייקל סטולברג  השחקן המצוין מ"יהודי טוב" של האחים כהן (וגם הוא כאילו נלקח מ"אימפריית הפשע").

'צורת המים' (יח"צ)
'צורת המים' (יח"צ)

במכון עובדות בניקיון שתיים: אחת שחורה, פמיניסטית נועזת, והשנייה – אלייזה הצעירה, גיבורת העלילה (סאלי הוקינס המצוינת). שתיהן מגלות את הסוד הגדול של הייצור מהאמזונס, וחשיפת הסוד הגדול מסכן את שתיהן, במיוחד כשהצעירה האילמת מתאהבת בייצור המכוער בסגנון "היפה והחיה" אלא שכאן אין שום התפתחות, היא פשוט מתאהבת בייצור ממבט ראשון, למה? הוא גם יצור די לא מורכב, לא מתבטא. הדבר היחידי שהוא יודע לומר לה בשפת ידיים שהוא רוצה לחיות אתה, למה? הרי בעיניו של הייצור היא אמורה להיות המכוערת. לך תבין את ראשי התסריטאים-במאים הבדיוניים המנסים להתחכם. הם הרי אינם מתוחכמים ומתעלים לרמת הבימוי של ספילברג. יש פה ושם הבלחות של הומור טוב בדיאלוגים אבל זהו.

"סרט אהבה מהגדולים ביותר בתולדות הקולנוע" כתב מבקר נלהב, "שיר הלל לאהבה" כותב האחר. אם כך, כנראה שמעולם לא אהבתי.

סרט מדע בדיוני טוב לא חייב להיות חלילה ראליסטי, אבל הוא חייב לשדר אמינות, שתיגע לליבנו. אבל בסרט הגיבורה, שהצילה את חיי הייצור, שנפצע והתרפא על ידי הייצור, ולאחר מרדפים ומשחקים ארוטיים שבו מוצג גופה העירום של אלייזה והם משתכשכים במים כשהיא מציפה את דירתה, סוד הריפוי לשניהם – והיא נהרגת בשעה שהיא מגוננת עליו, אזי בל דאגה: בצלילה במי הים (אלא מה? מים…) כאשר הייצור המוזר מחבק אותה היא מתעוררת לחיים, מתחוור שלא הייצור המוזר הוא הישן החדש של תחיית המתים, אלא: הקיטש.

'צורת המים' (יח"צ)
'צורת המים' (יח"צ)

סצנות מרהיבות יש לרוב בסרט, במיוחד כאשר הזוג המוזר רוקד על במת תיאטרון ברודווי, הגיבורה גרה בדירה מעל אולם התיאטרון, בריקוד עמוס באפקטים טכנולוגיים מרהיבים ויפים באמת, הצעירה האילמת פוצחת בשיר (עוד נס מהסוג של ישו). הם גם רוקדים באולם המוצף מים כי הגיבורה השאירה ברז פתוח בדירתה שמעל לאולם למעשי האהבים של שניהם שאפשריים רק במים, והמים הקדושים זולגים הישר לאולם – והשניים צוללים ומתהלכים על המים סמל לנס נוצרי, הטבלה נוצרית וגאולה?…

אפקטים לא מצליחים למלא את מקום הסיפור או את מקום נפש, ובמידה והסרט חסר נשמה האפקטים הם כמו מנת פודינג על סטייק.

"בשביל סרט כמו צורת המים נוצר הקולנוע" כתב אחד המבקרים הנחשבים בקרב קוראי העיתון לאנשים שנקראים החושבים. תנו עפר על ראשיכם ובלויי סחבות על גופכם,סטנלי קובריק וצ'רלי צ'פלין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!