דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עזה

מאחורי הגדר / ההפגנות בגבול הרצועה: העזתים מתכננים מיצג של שריפת דגלי ישראל

לאחר שבועיים עקובים מדם מבחינתם, גם היום (ו') ימשיכו העזתים את המחאה כנגד ה"מצור הישראלי" ויפגינו מול גדר הגבול | בשבועות האחרונים נהרגו בהיתקלויות עם צה"ל 33 פלסטינים | ליברמן לחמאס: "לעולם לא תצליחו לשבור אותנו"

פלסטינים בעזה אוספים צמיגים לקראת ההפגנות בשישי. 5 באפריל (צילום: עבד ראחים כתיב/פלאש90)
פלסטינים בעזה אוספים צמיגים לקראת ההפגנות בשישי. 5 באפריל (צילום: עבד ראחים כתיב/פלאש90)
שי ניר

הפגנות ההמונים במסגרת קמפיין 'השיבה' הפלסטיני בגבול רצועת עזה, צפויות להתקיים היום (שישי) זה השבוע השלישי. ההפגנות בהובלת ארגוני החמאס והג'יהאד האיסלמי צפויות להתפתח להפרות סדר אלימות ולהתנגשויות עם כוחות צה"ל, ששומרים על גדר המערכת. מאז החל הקמפיין הפלסטיני נהרגו כ-33 פלסטינים בגבול הרצועה, 26 מתוכם בימי שישי במהלך ההפגנות.

בנאומו בטקס נעילת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בקיבוץ יד מרדכי, הזהיר שר הביטחון את חמאס, "המסר שלי לשכנינו מדרום – לעולם לא תצליחו לשבור אותנו. שנו כיוון ותתחילו לחשוב, לא על איך להשמיד את מדינת ישראל, אלא איך להתקיים לצד מדינת ישראל. לצערי, המלחמה הזאת על עצם זכותנו להתקיים כמדינה יהודית וחופשית נמשכת עד היום הזה. לנו יש את כל יכולת העמידה ואת היכולת והזכות להגן על עצמנו".

שר הביטחון אביגדור ליברמן מסייר בכפר עזה, 31 בינואר 2018. (צילום: פלאש90)
שר הביטחון אביגדור ליברמן מסייר בכפר עזה, 31 בינואר 2018. (צילום: פלאש90)

בלילה שבין רביעי לחמישי תקף צה"ל מהאוויר מטרת טרור במתחם צבאי השייך לארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה. לדברי דובר צה"ל התקיפה בוצעה בתגובה למטען שהונח בחסות הפרות הסדר האלימות ברצועה, והופעל אתמול כנגד כלי הנדסי של צה"ל. זמן קצר לאחר מכן תקף צה"ל ופגע בחוליית מחבלים שככל הנראה ניצלה חולשה של מערכת כיפת ברזל, הירי הפעיל את אזעקת צבא אדום בעוטף.

ביום ראשון השבוע ירה כוח צה"ל לעבר שלושה פלסטינים שנחשדו בניסיון לחצות את גדר הגבול בדרום הרצועה לשטח ישראל. מדובר צה"ל נמסר אז כי הכוחות ביצעו ירי לעבר השלושה והם שבו על עקבותיהם. כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי במקום התפתחו חילופי אש וכי צה"ל הגיב בירי פגזי טנקים.

גם השבוע נמשך הויכוח הציבורי הסוער ביחס לשימוש באש חיה של כוחות צה"ל נגד מפגינים במישורים ערכיים משפטים ובנסיונות לקעקע את הלגיטימציה הישראלית להשתמש בכוח בשמירה על הגדר.

בתחילת השבוע הופץ ברשתות החברתיות סרטון אשר צולם על גבול רצועת עזה ומבעד אמצעי אופטי המגדיל למרחוק בו נראה ירי אל עבר פלסטיני הנמצא בצדה השני, שנפגע ונופל לקרקע. ברקע הצילום נשמעים החיילים המשקיפים על הנעשה וצוהלים משמחה ומתנהגים בצורה לא ראויה. על רקע המתיחות הביטחונית בגבול הרצועה הסרטון הביא לסערה ציבורית והמגיבים בשדה הפוליטי חיזקו באמצעותו את טיעוניהם השגרתיים בזכותם או בגנותם של חיילי צה"ל. למחרת פורסמו ממצאי תחקיר צה"ל על הסרטון ומהם עלה כי הסרטון איננו אקטואלי מאחר וצולם בחודש בדצמבר האחרון, במהלך הפרות סדר אלימות במרחב כיסופים ולא במהלך האירועים בשבועיים האחרונים. עוד נמסר כי הסרטון צולם על ידי חייל שאינו חלק מהכוח שירה וכי ההתבטאויות הנשמעות בו "אינן הולמות את הרוח ומידת האיפוק המצופה מחיילי צה"ל ויטופלו במישור הפיקודי בהתאם".

צל נוסף ריחף מעל פעילות צה"ל על גבול הרצועה בעקבות מותו מירי באש חיה של העיתונאי יאסר מרתג'א ביום שישי האחרון, שהובילה למלחמת גרסאות אם מדובר היה בעיתונאי או בפעיל חמאס במסווה של עיתונאי שעסק באיסוף מודיעיני במהלך האירועים ולכן נורה. בצד הפלסטיני פרסמו סרטון שמראה את הרגע בו הוא נורה וכי לבש בגד עליו כתובה המילה PRESS (עיתונות). לאחר מכן בישראל התפרסמו דיווחים וראיות על היותו בעל תפקיד ופעיל בזרוע הצבאית של החמאס. כך או אחרת לא ניתנה כל ראייה אם הירי שבוצע היה חוקי לאחר ראיה מפלילה בשטח שהתירה את הירי עליו באש חיה. דובר צה"ל סרבו להתייחס לשאלת דבר ראשון אם הייתה הפללה בשטח של מרתג'א ולבקשה להציגה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!