דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

מסר לעולם / "נגד הברבריות והברוטליות": הנאום המלא של טראמפ בעקבות התקיפה בסוריה

"בתום מלחה"ע ה-1 נהרגו ונפצעו למעלה ממיליון בני אדם בנשק כימי. אנחנו לא רוצים לראות את המראות האלה שוב" | "את איראן ורוסיה אני שואל: איזה מין עם רוצה להיות קשור לרצח המוני של חפים מפשע?"

נאום טראמפ ביחס להסכם הגרעין האיראני בבית הלבן, אוקטובר 2017. (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
נאום טראמפ ביחס להסכם הגרעין האיראני בבית הלבן, אוקטובר 2017. (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

עם סיום המתקפה בסוריה נשא נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ נאום מצולם לאומה:

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/984967457315139586

"עמיתי האמריקאים,
לפני זמן קצר, הוריתי לצבא ארצות הברית לפתוח במתקפות מדויקות על מטרות הקשורות ליכולות הנשק הכימי של הרודן הסורי בשאר אל-אסד. פעולה משולבת עם צבא צרפת וצבא בריטניה יצאה לדרך. אנו מודים להם.
הלילה אני רוצה להסביר את הסיבות למתקפה.
לפני כשנה יזם אסד התקפת נשק כימית אכזרית נגד אזרחים החפים מפשע. ארה"ב הגיבה עם 58 טילים שהרסו 20% מחיל האוויר הסורי.
בשבת שעברה, צבא אסד השתמש שוב בנשק כימי כדי לטבוח באזרחים חפים מפשע, הפעם בדומא, ליד בירת סוריה דמשק. הטבח הזה הוא הסלמה משמעותית בדפוס של שימוש בנשק כימי על ידי המשטר הנורא הזה.
ההתקפה הנתעבת הזאת הותירה אמהות ואבות, תינוקות וילדים בכאב גדול. אלה לא פעולות של אדם; אלה פשעים של מפלצת.
בעקבות זוועות מלחמת העולם הראשונה, לפני מאה שנה, הצטרפו מדינות מתורבתות לאיסור על נשק כימי. נשק כימי מסוכן באופן ייחודי לא רק משום שהוא גורם לסבל מחריד, אלא משום שגם כמויות קטנות יכולות לגרום להרס נרחב.
מטרת הפעולה שלנו הערב היא ליצור הרתעה חזקה נגד ייצור, הפצה ושימוש בנשק כימי. ייצור ההרתעה היא אינטרס ביטחוני חיוני של ארצות הברית. התגובה המשולבת של האמריקאים, הבריטים והצרפתים לזוועות הללו תשלב את כל הכלים של כוחנו הלאומי – צבאי, כלכלי ודיפלומטי. אנו מוכנים להשהות את הפעולה עד שהמשטר הסורי יפסיק את השימוש בחומרים כימיים אסורים.

יש לי הערב גם מסר עבור שתי הממשלות האחראיות ביותר לתמיכה, לציוד ולמימון משטר אסד. את איראן ורוסיה אני שואל: איזה מין עם רוצה להיות קשור לרצח המוני של גברים, נשים וילדים חפים מפשע?
אומות העולם תישפטנה על פי החברויות שהן יוצרות. אף מדינה לא תוכל להצליח בטווח הארוך על ידי קידום עריצים אכזריים ודיקטטורים רצחניים.
בשנת 2013 הבטיחו הנשיא פוטין וממשלתו לערוב לכך שסוריה מחסלת את הנשק הכימי שברשותה. ההתקפה האחרונה של אסד – והתגובה לה היום – הן תוצאה ישירה של כישלונה של רוסיה לקיים את ההבטחה הזאת.
רוסיה צריכה להחליט אם היא תמשיך במורד השביל האפל הזה, או שתצטרף לאומות מתורבתות ככוח ליציבות ולשלום. אני מקווה, שיום אחד נצליח להסתדר עם רוסיה, ואולי אפילו עם איראן – אבל אולי לא.

אומר זאת כך: לארצות הברית יש הרבה מה להציע, הכלכלה הגדולה והחזקה ביותר בהיסטוריה של העולם. בסוריה, ארה"ב – עם כוח קטן המשמש לחיסול מה שנותר מדאע"ש – עושה את הנדרש כדי להגן על העם האמריקאי. במהלך השנה האחרונה, כמעט 100 אחוז מהשטח שנשלט על ידי מה שנקרא כביכול דאע"ש בסוריה ובעיראק שוחרר.
ארצות הברית גם חידשה את קשרי הידידות שלנו ברחבי המזרח התיכון. ביקשנו מהשותפות שלנו לקחת אחריות גדולה יותר לאבטחת האזור, כולל הגדלת המשאבים הכספיים, לציוד ולכל המאמץ כנגד דאע"ש. מעורבות מוגברת מצד ידידותינו, כולל סעודיה, איחוד האמירויות הערביות, קטאר, מצרים ואחרים יכולה להבטיח שאיראן לא תרוויח ממיגורו של דאע"ש.
אמריקה בשום פנים ואופן אינה רוצה נוכחות בלתי מוגבלת של הצבא האמריקאי בסוריה. כמו מדינות אחרות, אנחנו מצפים ליום שבו נוכל להחזיר את החיילים שלנו הביתה.

בהתבוננות סביב על עולמנו רווי הצרות, לנו כאמריקאים אין אשליות. אנחנו לא יכולים לטהר את כל הרע שיש בעולם, או לפעול בכל מקום בו יש עריצות. שום כמות של דם או כסף אמריקאי לא יכולה להביא לשלום ולביטחון בר קיימא במזרח התיכון. אנחנו ננסה להפוך אותו לטוב יותר, אך זהו אזור מאוד בעייתי. ארצות הברית תהיה שותפה וחברה, אבל גורל האזור טמון בידי האנשים שבו.
במאה האחרונה, הישרנו מבט אל המקומות האפלים ביותר של הנפש האנושית. ראינו את הייסורים שיכולים לפרוץ ואת הרוע שיכול להשתלט. בתום מלחמת העולם הראשונה נהרגו ונפצעו למעלה ממיליון בני אדם בנשק כימי. אנחנו לא רוצים לראות את המראות האלה שוב. אז היום, בריטניה, צרפת וארצות הברית של אמריקה גייסו את כוחן הצודק נגד הברבריות והברוטליות.

הלילה, אני מבקש מכל האמריקאים לומר תפילה עבור הלוחמים האצילים שלנו ובעלי בריתנו, כשהם מבצעים את משימותיהם. אנו מתפללים שאלוהים ינחם את חסרי הישע בסוריה. אנו מתפללים שאלוהים יכוון את האזור כולו לעבר עתיד של כבוד ושלום. ואנחנו מתפללים שאלוהים ימשיך לשמור ולברך את ארצות הברית של אמריקה.
תודה ולילה טוב. תודה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!