דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

התקיפה בסוריה / ידלין: התקיפה נועדה להרתיע משימוש בנשק כימי, לא לעצור את אסד

"פירוק ושלילת יכולות נשק כימי לא היו יעד, ונותרו ללא מענה", כתב ראש אמ"ן לשעבר בעקבות התקיפה, "אסד נותר עם רישיון לטבח המוני ברובים, הפגזות, הפצצות, הרעבה ועינויים"

שמי דמשק במהלך תקיפת ארה"ב, בריטניה וסוריה את יעדי צבא אסד, 14 באפריל 2018 (AP Photo/Hassan Ammar)
שמי דמשק במהלך תקיפת ארה"ב, בריטניה וסוריה את יעדי צבא אסד, 14 באפריל 2018 (AP Photo/Hassan Ammar)

משמעות התקיפה האמריקנית בסוריה הלילה היא בעיקר הצהרתית והרתעתית, ואין למערב כל יכולת או כוונה למנוע לחלוטין מאסד להשתמש בנשק כימי – כך אומר היום (שבת) האלוף (מיל') עמוס ידלין, שהיה ראש אגף המודיעין בצה"ל ועומד כיום בראש המכון למחקרי ביטחון לאומי.

ידלין התייחס לתקיפה בסוריה בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "מה חשוב בתקיפה הלילה? הפעלת נשק כימי עתירת נפגעים עלולה לגרור תגובה קשה. קואליציית ארה"ב, צרפת ובריטניה תקפה בסוריה למרות אזהרות רוסיה ואיומיה. לדיווחים המתייחסים גם לתקיפת יעדי חזבאללה ואיראן, ומנגד לטענות המשטר ורוסיה על יירוט טילים רבים נכון להתייחס בזהירות. התכלית שהוגדרה מצומצמת וממוקדת: לא פירוק ושלילת יכולות נשק כימי אלא הרתעה משימוש בו; ללא התיחסות לתחומים אחרים, כגון הרג אזרחים נרחב באמצעים קונבנציונליים."

"החדשות הרעות: פירוק ושלילת יכולות נשק כימי לא היו יעד, ונותרו ללא מענה", הוסיף ידלין, "סביר שהסוסים פונו מהאורוות לפני התקיפה. במקרה הטוב הושגה הרתעה משימוש בנשק כימי, אך אסד נותר עם רישיון לטבח המוני ברובים, הפגזות, הפצצות, הרעבה ועינויים."

עמוס ידלין בכנס INSS (צילום: דבר ראשון).
עמוס ידלין בכנס INSS (צילום: דבר ראשון).

ידלין הוסיף כי התקיפה היא אירוע נקודתי, ולא שינוי מגמה אסטרטגית. "התקיפה איננה מתווה שום כיוון להשלמת פירוק המשטר מנשק זה, ובודאי שאינה מאיימת על עתידו. כעת עומדות על הפרק: תגובת רוסיה כנגד הקואליציה, שתקפה למרות אזהרותיה; המשך התעלמות הקהילה הבינלאומית מיכולות הנשק הכימי שנותרו בידי אסד ומיוצרות על ידיו; באופק: המשבר הקרב סביב עסקת הגרעין בעוד חודש."

ידלין שירטט את האתגרים העומדים בפני ישראלי בעקבות התקיפה: "תגובת איראן על התקיפה ב-T4, בימים/שבועות הקרובים; המשך התבססותה הצבאית של איראן בסוריה; סיכוני ההסלמה הנגזרים משניהם; שימור חופש הפעולה לישראל נוכח אזהרות מוסקבה, כאשר ארה"ב איבדה עניין בסוריה; היערכות להתקרבות לחימת המשטר במורדים אל גבולה ברמת הגולן; היערכות להתפתחויות בתחום הגרעין האיראני."

"אחרי שהטילים עפו ממערב, עדיין לא הגיעה תגובה ממזרח. ישראל חייבת לשמר ערנות מודיעינית ומבצעית מול תגובה איראנית אפשרית. נסראללה אמנם הסביר שישראל פתחה עימות ישיר עם איראן, אך למעשה ישראל הצטרפה סוף סוף למלחמה שאיראן מנהלת נגדה מאז המהפכה. העולם מקבל הפעלת כח צבאי רק כנגד איום ממשי ומיידי וכמוצא אחרון (במקרה זה, מאוחר מדי); ישראל פועלת כבר מול התהוות איומים (כורים, אמל"ח וכו) ולכן יש לה קושי בהשגת לגיטימציה", סיכם.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!