דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גירוש הסתננים

גירוש המהגרים / המדינה לא עמדה באולטימטום של בג"ץ, 205 מהגרים שוחררו ממתקן סהרונים

רשות האוכלוסין וההגירה הודיעה היום (א') כי לאור העובדה שלא נחתם עדיין הסכם עם אוגנדה במסגרת לוח הזמנים שקבע בג"ץ, ישוחררו השוהים במתקן הכליאה לאחר שסירבו להיות מורחקים למדינה שלישית

מתקן סהרונים (תומר נויברג פלאש90)
מתקן סהרונים (תומר נויברג פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

במקביל לדיונים על פסקת ההתגברות: 205 מהגרים אפריקנים שכלואים בישראל שוחררו ממתקן סהרונים. רשות האוכלוסין וההגירה הודיעה אתמול (ראשון) כי לאור העובדה שהמגעים מול אוגנדה עדיין נמשכים וטרם נחתם הסכם רשמי במסגרתו מתחייבת המדינה האפריקנית לקלוט חלק מהמהגרים, ישוחררו כבר במהלך היום השוהים בסהרונים שהתנגדו להעברתם אל רואנדה – מהלך שנפסל על ידי בג"ץ.

בפסק הדין שניתן לפני כשבוע, קבע בג"ץ כי אם הסכם המדינה מול אוגנדה לא יאושר עד היום בשעה 12:00, אותם 207 מבקשי המקלט הכלואים בסהרונים ישוחררו. במהלך הדיון, חשפו שופטי בג"ץ את העובדה כי אין בשלב זה הסכם חתום עם המדינה השלישית השנייה, אוגנדה, אליה אמורים להיות מגורשים מבקשי המקלט.

נשיאת העליון אסתר חיות הביכה את נציגי המדינה כשחשפה כי בניגוד לטענת המדינה אין באמת הסכם עם אוגנדה. שופטי בג"ץ הבהירו את החלטתם בכך "שבהיעדר הסכם מעודכן כאמור, עם 'המדינה השלישית השנייה', אין עוד עילה להמשך החזקתם במשמורת. למען הסר ספק נדגיש כי לעת הזו איננו מביעים עמדה כלשהי באשר לתוקפו או חוקיותו של הסכם כזה, ככל שיושג".

בג"ץ נזף במדינה על כי לא עדכנה את בית המשפט בהתפתחויות האחרונות – קריסתו של ההסכם עם רואנדה (המדינה השלישית) וההסכם עם סוכנות האו"ם לפליטים וקריסתו גם של הסכם זה.

תגובת 'הוועד למאבק ברצח עם': "הגיעה השעה שהממשלה תקבע: מי שכן – כן, מי שלא – לא! לפליטים שנמצאים בקרבנו יש להעניק מעמד, במסגרת של מכסות שנתיות, ומי שאינו זכאי להגדרה זו יש להרחיקו בכלים הנהוגים במשפט הבינלאומי. עד שהממשלה תתעשת ותנקוט מדיניות זו נמשיך לראות את המחזה חסר התכלית של אנשים חסרי מעמד נכלאים ומשתחררים".

ארגוני זכויות האדם (המוקד לפליטים ולמהגרים, ארגון סיוע לפליטים ולמבקשי מקלט בישראל, רופאים לזכויות אדם, קו לעובד, האגודה לזכויות האזרח והמרכז לקידום פליטים אפריקאים) מסרו בתגובה לשחרור הפליטים מסהרונים כי "התוכנית המסוכנת של גירוש פליטים לאוגנדה ורואנדה מתפרקת והפליטים שנכלאו על לא עוול בכפם ישוחררו מהכלא, אך הממשלה ממשיכה לעשות שימוש ציני במבקשי המקלט ומקדמת  הצעות חוק אנטי דמוקרטיות תוך התנערות מוחלטת מחובתה לשיקום שכונות דרום ת"א. על ממשלת ישראל לקדם פתרונות אמיתיים עבור מבקשי המקלט ולהפסיק את ההתעללות שלה במי שרק מבקשים הגנה. על ישראל לבדוק את בקשות המקלט בצורה הוגנת, לשלב את הפליטים בחברה הישראלית תוך מתן מעמד וזכויות, לעודד את פיזורם ברשויות מקומיות חזקות תוך שיקום מאסיבי של דרום ת"א".

שר החינוך, נפתלי בנט, הגיב על החלטת השחרור ממתקן סהרונים, בעודו מתייחס לדיון על פסקת ההתגברות המתקיים בימים אלה: ״מילים ודיונים לא יוציאו מדרום תל אביב את המסתננים הבלתי חוקיים. בעוד שהממשלה עורכת דיונים, המצב בשטח רק מחמיר. רק פעולה נחושה של ממשלת ישראל תביא ליציאת מסתנני עבודה מישראל. אני קורא לראש הממשלה להעביר כבר את חוק המסתננים ופיסקת ההתגברות. אנחנו נתמוך בכל גירסה אשר יבחר. העיקר להתחיל כבר לפעול להוצאת המסתננים הבלתי חוקיים מישראל״.

מ'הוועד למאבק ברצח עם', נמסר: "הגיעה השעה שהממשלה תקבע: מי שכן – כן, מי שלא – לא! לפליטים שנמצאים בקרבנו יש להעניק מעמד, במסגרת של מכסות שנתיות. ומי שאינו זכאי להגדרה זו יש להרחיקו בכלים הנהוגים במשפט הבינלאומי. עד שהממשלה תתעשת ותנקוט מדיניות זו נמשיך לראות את המחזה חסר התכלית של אנשים חסרי מעמד נכלאים ומשתחררים".

אתמול נערך דיון נוסף של ראשי הקואליציה על פסקת ההתגברות, שמטרתה לשנות את החלטת בג"ץ בנוגע לגירוש מבקשי המקלט מישראל. הדיון לא הניב תוצאות קונקרטיות, ויתקיים דיון נוסף במהלך השבוע. על ראשי הקואליציה להחליט האם לתמוך בפסקת התגברות צרה, שתתייחס לבג"ץ מבקשי המקלט בלבד, או בחקיקה נרחבת יותר, שתמנע מבג"ץ לבטל חוקים ככלל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!