דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

מורה נבוכים / תתגבר תתגבר כך אומר לי הקול: 4 האופציות העומדות בפני ראשי הקואליציה

פסקת התגברות רחבה, צרה, המודל הבריטי, או הצעת היועמ"ש? | בנסיון להצר את צעדיו של בית המשפט העליון אל מול כוחה של הרשות המחוקקת, מנסה הקואלציה הנוכחית להציע פסקת התגברות, שתחזק את מעמדה של הכנסת

ישיבת הממשלה הבוקר, 14 באפריל 2018 (צילום: פלאש90)
ישיבת הממשלה הבוקר, 14 באפריל 2018 (צילום: פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

כיצד תיראה בפועל פסקת ההתגברות, אותה מנסים בכירים בקואליציה להעביר? כרגע נמצאות על השולחן ארבע גרסאות שונות – שתיים של הבית היהודי, המודל הבריטי של השר לוין, והצעת הפשרה של היועמ"ש. אף אחת מהן אינה פסקת התגברות נקודתית הנוגעת לנושא מבקשי המקלט בלבד, למרות שבסוגיה זו החל הדיון על פסקת ההתגברות. בחדשות 2 הערב (ראשון) דיווח העיתונאי אמנון אברמוביץ' כי ראש הממשלה נתניהו נפגש הערב עם השופט בדימוס אהרון ברק, כאיתות לכך שישמור על בית המשפט העליון.

הבית היהודי: בית המשפט כנותן עצות

נתחיל עם הבית היהודי. לפני שבועיים, הודיעו השרים בנט ושקד כי יקדמו פסקת התגברות הנוגעת באופן נקודתי לבג"ץ מבקשי המקלט. מול הנסיונות של ח"כ לוין לקדם חקיקה נרחבת יותר, הודיע בנט פעם אחר פעם כי יתמוך בכל חקיקה המחזקת את כוחה של הכנסת מול  כוחו של בית המשפט – בין אם מדובר בפסקת התגברות הנוגעת למבקשי המקלט בלבד, פסקת התגברות רחבה, או לחוק מסוג "המודל הבריטי" הנועד למנוע מבית המשפט לפסול כל חקיקה של הכנסת.

היום (ראשון), הגישה סיעת הבית היהודי שתי גרסאות של פסקת התגברות – רחבה ורחבה יותר. הראשונה, מתבססת על הצעת חוק אותה הגיש בעבר ח"כ סמוטריץ', הכוללת הוספת פסקת התגברות רחבה לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. לפי הצעת חוק זו, חקיקה שהועברה על ידי כנסת אחת ונפסלה על ידי בג"ץ, תוכל להיחקק מחדש אם הכנסת הבאה אחריה תרצה בכך. בנוסף, פסילת החוק לא תפגע בתוצאות פעולות שבוצעו באמצעות החוק או כשהחוק היה בתוקף. בדברי ההסבר לחוק נכתב כי על פי מודל זה, האחריות לשמירת ערכיה החוקתיים של מדינת ישראל אינה מונחת בידי הרשות השופטת באופן בלעדי, אלא בעיקר לפתחה של הרשות המחוקקת תוך דו-שיח בין שתי הרשויות.

הצעת החוק הנוספת של הבית היהודי מתבססת על הצעת תיקון לחוק יסוד השפיטה, אותה הגיש ח"כ מוטי יוגב במרץ 2017. לפי הצעת החוק של יוגב, בית המשפט לא יהיה מוסמך לבטל חוק, ובמקרה בו יגיע בית המשפט למסקנה כי חוק מסויים עומד בסתירה לחוק יסוד, בית המשפט יהיה מוסמך רק להפנות את תשומת ליבו של המחוקק לסתירה בין החוקים.

המודל הבריטי: בית משפט ללא סמכות

ההצעה השלישית הינה המודל הבריטי של השר לוין (הליכוד). בישיבת ראשי הקואליציה שעסקה בפסקת ההתגברות ביום רביעי האחרון, ביקר לוין את ההצעות לחוקק פסקת התגברות הנוגעת רק לבג"ץ מבקשי המקלט, והזהיר כי במקרה כזה יופקרו סוגיות חשובות אחרות, ובראשן סוגיית ההתיישבות. לוין הזהיר כי פסקת התגברות צרה עלולה לחזק את יכולתו של בג״ץ לפסול חקיקה של הכנסת בכל יתר הנושאים, והציע להרחיב את החקיקה לכיוון המודל הבריטי, לפיו בית המשפט יוכל רק להמליץ לכנסת על ביטול או שינוי חוק, אך לא תהיה לו סמכות לפסול חוקים.

מנדלבליט: פסילת חוק ברוב של 6 שופטים

ההצעה אותה הציג בישיבת ראשי הקואליציה שהתקיימה הבוקר (ראשון) היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, דומה להצעת החוק אותה יזמו לפני חודשים ספורים השרים בנט ושקד – חוק יסוד החקיקה. לפי הצעתו של מנדלבליט, בג"ץ יוכל לפסול חוקים רק בהרכב של 9 שופטים, בהם רוב של 6 שופטים שיתמוך בפסילה. זאת בניגוד למצב הקיים היום, בו גם הרכב של 3 שופטי בג"ץ יכל להספיק על מנת לפסול חוק. במקביל, יידרש רוב של 70 ח"כים כדי לחוקק מחדש חוק שבג"ץ פסל. למרות שבנט הציע בעצמו את החוק הזה רק בדצמבר האחרון, בישיבה שהתקיימה הבוקר הוא התנגד אליו.

בסיום הישיבה שהתקיימה הבוקר, נראה כי הכיוון אליו נתניהו מסמן הוא פסקת התגברות מורחבת, שתחקק תוך כמה דיונים מהירים.  בישיבה התברר שלמהלך כזה אין התנגדות מצד היועמ״ש, ונתניהו מעריך כי יושג לכך רוב. אם כן – המודל הבריטי, כמו גם פסקת התגברות הנוגעת למבקשי המקלט בלבד – ככל הנראה כבר לא על השולחן, והכיוון אליו מתקדמים הינו אחת מפסקות ההתגברות המורחבות – של היועמ"ש או של ח"כ סמוטריץ'.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!