דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

במזה"ת, אם לא ספגת מפלה - ניצחת

אחת הבעיות איתן המערב, ובתוכו ישראל, נאלצים להתמודד היא שכל מכה על צד ערבי שאיננו בבחינת מכת מחץ, נתפס בצד הערבי כ"ניצחון". הוא אומנם מלקק את פצעיו, אבל מייד נערך להמשך הלחימה, תוך למידת לקחים איך להתאים עצמו לסבב הבא.
כך היה בכל סבבי הלחימה של ישראל עם חמאס וחיזבאללה. רק ניצחון מובהק שהיווה תבוסה חד משמעית כואבת, כמו מלחמת ששת הימים, היה גורם "משנה משחק", שהסתיים בהסכם השלום עם מצרים. מלחמות בלתי מוכרעות "שרק" גרמו לנזקים לצד הערבי, והוא עדיין נשאר עומד על רגליו, נחשבו ל"ניצחון".

אין זאת אומרת כי ישראל חייבת לחתור לניצחונות מחץ, כי יש שיקולים רבים וטובים מדוע שלא לעשות זאת, אבל יכולת ההרתעה של ישראל היא לפיכך מוגבלת, וכל עוד חמאס וחיזבאללה יכולות להכיל תבוסות, הן ימשיכו "במאבק" מותאם לצרכים ולתנאים החדשים, תוך הכרזת "ניצחון".

כך גם יש להבין את הדרך שבה סוריה הבינה את הפעולה האמריקנית בתגובה להפעלת נשק כימי בידי המשטר נגד האזרחים בדומא. המכה האמריקנית לא הייתה מבוטלת, אבל גם לא עמדה בקנה המידה של האתגר. תגובה חזקה, אבל לא חזקה מספיק, על הפעלת נשק כימי, נחשבה כ"ניצחון", ולא יכולה להיחשב כפעולה מרתיעה. אם יש משמעות למושג "לא מידתי" הרי הוא בפרופורציות שבין שימוש בנשק כימי לתגובה של המערב.

מה התוצאה? מבחינת הצד הערבי, הרי הוא עלול להבין זאת כהרשאה להשתמש בנשק כימי בנסיבות מותאמות. תוצאה אחרת היא גל התמיכה במשטר אסד בכל אותם כוחות אזוריים המשייכים עצמם ל"פן ערביות". ההפגנה המבישה של תומכי הרשימה המשותפת בישראל תחת הדגל של אסד היא רק דוגמא לכך. הרשימה הזאת, יותר משהיא מייצגת את ערביי ישראל, היא משרתת את הרעיון הפן ערבי.

גם שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאלכי, הזדרז לקרוא לבאי הפסגה הערבית בסעודיה לתמוך ב"פן ערביות", (קוומייה"), וזה היה המקום האחרון שבו הוא היה צריך לעורר זאת: סעודיה העומדת בראש המחנה האזורי המתנגד לפן ערביות.

סעודיה גם יכולה לרשום לפניה כי הרשות הפלסטינית בדיווחיה על הפסגה לא ציינה כלל את ההחלטות נגד איראן, אלא רק את ההחלטות לטובת הפלסטינים, ויש להניח שגם החלטות אלה, כמו קודמותיהן, יישארו על הנייר בלבד.

אסד לא זכה באמת מן התגובה על פשעיו, אבל מה שקובע הוא – שהוא חש ניצחון, ובטחונו גבר. הלקח שלו עלול להיות להמשיך בפשעיו, ואנו עלולים לחזות בהרחבת הלחימה והסלמתה.

**

הבלוג של פנחס ענברי: https://pinhasinbariblog.net/
על הספר "שומר השאול": https://www.facebook.com/pinhas.inbari/videos/10155307377851600/?t=11

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!