דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משחקי חבר העמים

משחקי חבר העמים / תחרות ספורטיבית או הזדמנות לחיים טובים יותר באוסטרליה?

שליש משחקני נבחרת קמרון למשחקי חבר העמים ניצלו את הגעתם לתחרות על מנת להגר באופן בלתי חוקי לאוסטרליה | שמונת הספורטאים כנראה תכננו לעזוב את נבחרתם מראש, כאשר חלקם אף לא השתתפו כלל בתחרויות השונות

משלחת קמרון צועדת בטקס הפתיחה של משחקי חבר העמים באוסטרליה. 4 באפריל (AP Photo/Mark Schiefelbein)
משלחת קמרון צועדת בטקס הפתיחה של משחקי חבר העמים באוסטרליה. 4 באפריל (AP Photo/Mark Schiefelbein)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

משחקי חבר העמים, ננעלו אתמול (ראשון) באוסטרליה. זהו אירוע ספורט מהגדולים בעולם. 71 משלחות, ממדינות שמרביתן היו חלק מהאימפריה הבריטית בעבר, התכנסו בשבוע שעבר בגולד קואוסט באוסטרליה, להתחרות ב-19 ענפים. אלא שאחד הסיפורים המעניינים, והעצובים, במשחקים השנה כלל לא התרחשו בזירה הספורטיבית.

24 ספורטאים צעדו תחת דגל קמרון בטקס הפתיחה של המשחקים. בימים שאחרי הטקס נעלמו עקבותיהם של שמונה ספורטאים קמרונים – שליש מהמשלחת. השמונה (שלושה מרימי משקולות וחמישה מתאגרפים) בחרו, ככל הנראה, לנצל את הגעתם למדינה מערבית והתארגנו ביחד לערוק באופן בלתי חוקי לאוסטרליה.

כדי להבין את ההחלטה הדרמטית, יש לזכור שכלכלת קמרון היא מהחלשות בעולם, כאשר התמ"ג לנפש עומד על 1,700 דולר בלבד (מקום 170 בעולם). כלכלת המדינה מבוססת על חקלאות: קפה, קקאו, כותנה ובוטנים. המדינה מתקשה להניע תהליכי פיתוח תעשייה משמעותית ורווחית יותר. המצב הכלכלי הקשה דוחק את תושבי המדינה לעוני קשה וליציאה של אלפים מתושביה למסע דרך מדבר סהרה ולוב לחפש לעצמם עתיד טוב יותר במרכז ומערב אירופה.

הבחירה לעקור הייתה ככל הנראה מתוכננת מראש. ביום ראשון השבוע נעלמו עקבותיהם של שלושה חברי סגל המשלחת, ביום שני נעלמו עוד שנים ובערב יום שלישי החליטו עוד שלושה מתחרים להצטרף לחבריהם ונעלמו עקבותיהם. מתוך שמונת הספורטאים שישה עוד הספיקו להתחרות בענפי הספורט שלהם לפני שהחליטו לעקור ולהיעלם למשלחת.

לספורטאים הקמרונים יש ויזת שהיה באוסטרליה התקפה עד ה-8 למאי. המשלחת הקמרונית מילאה את חובתה ודיווחה על היעלמותם של הספורטאים, אך במשטרת אוסטרליה הודיעו שאין להם כוונה להתחיל בחקירה לפני שהוויזה של הספורטאים תפוג, היות ורק אז הם יעברו על החוק. למרות זאת לכולם ברור שהשמונה בחרו לחפש לעצמם עתיד לחיים טובים יותר באוסטרליה ואף אחד לא באמת מצפה מהם לשוב למשלחת.

סימון מולומבה דובר המשלחת הקמרונית לתחרויות שיחרר הצהרה רשמית בנושא ואמר כי "השלטונות הקמרונים מאוד מאוכזבים מהעוקרים, חלקם אפילו לא התחרו. התקווה של המשלחת היא שהם יחליטו לחזור לכפר התחרויות ויחזרו חזרה הביתה עם כולם. אבל אני לא חושב שהם יחזרו".

דייוויד גרוומברג מנכ"ל משחקי חבר העמים הבריטי אמר לעיתון הטלגרף: "הספורטאים האלו הם אורחים באוסטרליה עד שיפוגו הוויזות שלהם ויש להם את הזכות לנוע בחופשיות. כרגע אנחנו מודאגים ביחס לבטיחותם ולבריאותם של הספורטאים. אנחנו מתייחסים לאירוע בצורה מאוד רצינית ומתפעלים אותו בשיתוף פעולה עם המשלחת הקמרונית".

זאת אינה הפעם הראשונה שספורטאים קמרונים מנצלים את הגעתם למדינה מערבית כדי להשתתף באירוע ספורט גדול כדי לעקור לאותה מדינה באופן בלתי חוקי. בתחרויות חבר העמים הבריטי שהתקיימו בשנת 2006 במלבורן אוסטרליה, תשעה ספורטאים קמרונים עקרו למדינה במהלך התחרות. באולימפיאדת לונדון 2012 , שבעה ספורטאים קמרונים נעלמו מהכפר האולימפי ועברו להתגורר באנגליה.

קמרון היא לא המדינה היחידה שמתמודדת עם הבחירה של תושביה להתחיל חיים חדשים. באולימפיאדת סידני בשנת 2000, יותר מ-100 אתלטים מרחבי העולם בחרו לא לחזור עם משלחותיהם ונשארו באוסטרליה לאחר שהוויזה שלהם פגה.

המשלחת הקמרונית מובכת פעם נוספת עקב הבחירה של ספורטאיה לעזוב את המשלחת. גם באוסטרליה לא אוהבים את ההגירה הלא חוקית שספורטאים ממדינות מוחלשות מבצעים, בנצלם את הכוונות הטובות של השלטונות. אולם קשה להאשים את הספורטאים עצמם שמקבלים הזדמנות בלתי חוזרת לברוח מהחיים הקשים שמצפים להם במדינת המקור שלהם ולקבל הזדמנות אמתית לחיים טובים יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!