דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון לחחלי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה התשע"ח

יום הזיכרון התשע"ח / בהתקדש יום הזיכרון: הדגלים בחצי התורן, הראשים מורכנים בגעגוע ותקווה

צפירת דומיה בת דקה תושמע בשעה 20:00 ותציין את פתיחת היום | נתניהו בטקס 'יד לבנים': "בעתיד הנראה לעין לא נרפה מאחיזתנו בחרב המגן" | השנה נוספו למניין הנופלים 71 חללים | 12 אזרחים נהרגו בפעולות איבה

חיילות מניחות דגלים על קברי חללי צהר בחלקה הצבאית בהר הרצל 16 באפריל (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)
חיילות מניחות דגלים על קברי חללי צהר בחלקה הצבאית בהר הרצל 16 באפריל (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)

צפירת דומיה בת דקה, שתושמע הערב (ג') בכל רחבי המדינה, בשעה 20:00, תציין את פתיחתו של יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה.

מספרם של חללי מערכות ישראל משנת 1860 (תר"ך) ועד היום הוא 23,645 ומספרם של נפגעי פעולות האיבה הוא 3,134. בשנה שחלפה מאז יום הזיכרון תשע"ז נוספו 71 חללים למניין הנופלים ועוד 30 נכי צה"ל שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי צה"ל.

בשנה החולפת נהרגו בישראל 12 בני אדם בפעולות איבה. מספר זה כולל גם 122 אזרחים זרים, שנהרגו בפיגועים בארץ, ו-100 ישראלים שנספו בחו"ל. ההרוג האחרון הוא עדיאל קולמן, שנדקר למוות בירושלים בדרכו לכותל המערבי.

אירועי יום הזיכרון

בטקס בבית 'יד לבנים' בירושלים השתתפו ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, מנכ"ל משרד הביטחון והרבנים הראשיים לישראל. "קיום היחיד וחירות הכלל תלויות בנכונות להתייצב כנגד מבקשי נפשנו. רק כך נגן על חיינו, על מולדתנו הפורחת, על ההישגים יוצאי הדופן של מדינתנו, פרי מאמץ הדורות", אמר בנאומו ראש הממשלה. נתניהו ציין את החיילים הנעדרים אורון שאול והדר גולדין, וגם את האזרח השבוי בידי חמאס אברה מנגיסטו, ואמר, "איננו שוכחים לרגע, לרגע אחד אפילו, את נעדרינו".

בשעה 20:00 יתקיים ברחבת הכותל טקס הדלקת נר הזיכרון במעמד נשיא המדינה והרמטכ"ל. הטקס ייפתח בצפירה בת דקה שתושמע בכל רחבי המדינה. לאחריו, בשעה 21:15 יתקיים במשכן הכנסת ערב אירוע 'שירים לזכרם' במעמד נשיא המדינה, ראש  הממשלה, יו"ר הכנסת, שר הביטחון, שר העבודה והרווחה, סגן הרמטכ"ל ומפכ"ל המשטרה.

ביום הזיכרון עצמו (ד') תישמע בשעה 11:00 צפירת דומייה בת שתי דקות בכל רחבי המדינה, ומיד לאחריה יתקיים טקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה, הרמטכ"ל והמפכ"ל. לראשונה יתקיים הטקס בהיכל הזיכרון לחללי מערכות ישראל שבהר הרצל. היכל הזיכרון הממלכתי להנצחת זכרם של כל חללי מערכות ישראל בהגנה על הארץ ומחוצה לה מאז שנת 1860 נחנך בשנה שעברה. ההיכל מאחד במקום אחד את שמותיהם של כלל הנופלים במערכות ישראל.

אירועי יום הזיכרון יינעלו בשעה 20:00 בטקס הדלקת המשואות והעברת הדגלים הראשיים בהר הרצל במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה ויו"ר הכנסת.

היכל הזיכרון – האנדרטה החדשה בכניסה לחלקה הצבאית בהר הרצל (צילום: משרד הביטחון).
היכל הזיכרון – האנדרטה החדשה בכניסה לחלקה הצבאית בהר הרצל (צילום: משרד הביטחון).

יותר ממיליון וחצי מבקרים בבתי העלמין ברחבי הארץ

אגף משפחות הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, האחראי על אירועי יום הזיכרון, נערך השנה להגעתם של יותר ממיליון וחצי איש לבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ. גם השנה יעמיד משרד הביטחון מאות אוטובוסים ושאטלים לבתי העלמין הצבאיים, שם יחולקו מאות אלפי בקבוקי מים למשפחות השכולות, ויותר מ-20 אלף כיסאות שיוצבו ליד הקברים, יועמדו לרשותן. אנשי האגף יניחו 135 אלף צרורות פרחים על קברי הנופלים בארץ ובעולם. 132 ניידות מד"א יוצבו בבתי העלמין ברחבי הארץ. בפתח בתי העלמין יחלקו חניכי תנועת "הנוער העובד והלומד" זרי פרחים למשפחות השכולות. מידע מלא על הטקסים ניתן למצוא באתר משרד הביטחון.

לרשות הציבור הרחב יועמדו הסעות ללא תשלום לבתי העלמין הצבאיים. מוקד מידע טלפוני ארצי עומד לרשות המשפחות השכולות – בין השעות 08:00 ל-18:00. מספר הטלפון של המוקד – 03-7776700. ביום הזיכרון, 18.4, המוקד יהיה פתוח עד השעה 13:00. ניתן להזמין באמצעותו הסעות לבני המשפחות השכולות. כמו כן, ניתן לבקר באתר האינטרנט של אגף משפחות, הנצחה ומורשת, בו מידע מפורט על יום הזיכרון וטקסים ברחבי הארץ – כאן.

ניתן להדליק נר זיכרון באתר 'יזכור', אתר ההנצחה הממלכתי באינטרנט לזכרם של חללי מערכות ישראל. מטרת הפרויקט לחזק את החיבור הרגשי וההזדהות בין אזרחי ישראל, בעיקר בני הדור הצעיר, עם יום הזיכרון הממלכתי ועם הנופלים. באמצעות האפליקציה יוכלו הגולשים להדליק נר אישי ליקיריהם (ע"פ רשימת חיפוש מתוך כלל הנופלים), או להדליק נר זיכרון כללי לזכר כל אותם אשר חרפו נפשם למען המולדת, וכן לכתוב הקדשה אישית, לכתוב על מחשבותיהם, זיכרונותיהם ביום הזה ולשתף בפייסבוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!