דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה

סערת הטקס המשותף / טקס הזיכרון הישראלי-פלסטיני יתקיים, אמנים ביטלו את השתתפותם

שופטי בג"ץ קבעו כי החלטת שר הביטחון, שלא לאפשר את השתתפותם של המשפחות הפלסטיניות בטקס שייערך הערב, "לוקה בחוסר איזון ממשי ובחוסר סבירות" | ליברמן בתגובה: "בג"ץ יצר שוויון בין שכול וטרור" | הזמרת דנה ברגר ביטלה השתתפותה

טקס יום הזיכרון הישראלי פלסטיני (טטיאנה גיטליס)
טקס יום הזיכרון הישראלי פלסטיני (טטיאנה גיטליס)
שי ניר

בג"ץ הורה לשר הביטחון אביגדור ליברמן לאפשר כניסה של 90 פלסטינים לטקס זיכרון משותף שצפוי להתקיים הערב (שלישי) בגן הוורדים בפארק גני יהושע בתל אביב. ההחלטה התקבלה בעתירה דחופה שהגישו "פורום המשפחות השכולות" ו"לוחמים לשלום" נגד ליברמן. זאת אחרי שבשבוע שעבר אמר שר הביטחון כי לא מדובר בטקס זיכרון, אלא ב"מפגן של טעם רע וחוסר רגישות, שפוגע במשפחות השכולות היקרות לנו מכל". אתמול, דחה משרד הביטחון את הצעת הפשרה של בית המשפט, לפיה תמנע כניסתם רק של קרובי משפחה של מחבלים שהיו מעורבים בפעילות טרור.

חיות וליברמן (צילום: יואב ארי דודקביץ' / יונתן סינדל / פלאש 90).
חיות וליברמן (צילום: יואב ארי דודקביץ' / יונתן סינדל / פלאש 90).

בתוך כך, בשעות הערב דווח כי הזמרת דנה ברגר, שהיתה אמורה לבצע יצירה מיוחדת שכתבה, ביטלה השתתפותה בטקס משום שלדבריה קיבלה פניות ממשפחות שכולות שהדבר פוגע בהן. בשל כך, האמנים דן תורן ואפרת גוש, שאמורים היו להופיע עם ברגר בטקס, ביטלו גם השתתפותם.

"החלטת השר לוקה בחוסר איזון ממשי"

בהחלטתם כתבו השופטים כי "מצאנו כי משיקול הדעת שהפעיל שר הביטחון נפקד לחלוטין מקומם של השיקולים הנוגעים לרגשותיהן של המשפחות השכולות המבקשות לקיים את הטקס במתכונת המתוכננת המשותפת לישראלים ולפלסטינים".

עוד הוסיפו כי "החלטת השר לוקה בחוסר איזון ממשי ובחוסר סבירות במידה המצדיקה את התערבותנו". לדבריהם, "שיקול הדעת הרחב הנתון לשר הביטחון בכל הנוגע למתן היתרי כניסה לישראל אין משמעותו שיקול דעת בלתי מוגבל".

"מטעמים אלה כולם" סיכמו השופטים, "החלטנו לעשות את הצו על תנאי למוחלט ולהורות לשר הביטחון לאפשר מתן היתרי כניסה ייעודיים לישראל לצורך השתתפות בטקס המשותף ל-90 פלסטינים – בדומה לכמות ההיתרים שהתאפשרה בשנת 2016 – ובלבד שלאחר בדיקה פרטנית מתאימה יימצא כי אין לכך מניעה ביטחונית או אחרת".

יש לציין כי השב"כ אישר מראש את רשימת המשתתפים הפלסטיניים באירוע.

"בג"ץ יצר הבוקר שוויון בין שכול וטרור, בין נרצחים ורוצחים" הגיב שר הביטחון בדף הטוויטר שלו, "החלטת בית המשפט פוגעת ביום הכי ממלכתי ומאחד לעם ישראל. התוצאה הסופית: במקום איחוד, פילוג".

תנועת לוחמים לשלום ופורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני מסרו, בתגובה להחלטה כי "אנחנו שמחים שבית המשפט הבהיר שגם לשר הביטחון יש גבולות ושאת חוש הטעם שלו הוא צריך להשאיר לעצמו. ליברמן לא יקבע למשפחות שכולות כיצד לציין את הכאב שלהן. טקס הזכרון הישראלי-פלסטיני ייערך גם השנה בהשתתפות פלסטינים, ויהיה הגדול מאז נערך לראשונה לפני 13 שנה וכלל הציבור מוזמן לקחת בו חלק".

טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני אמור להתקיים השנה בפעם ה-13 בגני יהושע בפארק הירקון, בערב יום הזיכרון. אל הטקס מגיעות מדי שנה משפחות פלסטיניות וישראליות החברות ב'פורום המשפחות השכולות', ארגון המונה למעלה מ-600 משפחות. כל חברי הפורום איבדו בן משפחה כתוצאה מהסכסוך הממושך, ובפעילותם המשותפת הגיעו להבנה כי הפיוס בין האנשים ובין העמים הוא אפשרי ואף הכרחי להשגת שלום בר-קיימא. את התובנות הללו מבקשים חברי הפורום להנחיל לשתי החברות, הישראלית והפלסטינית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!