דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רצח רבין

לא נשכח? / בערב יום הזכרון לחללי צה"ל: עיריית ת"א מחקה ציור המנציח את רצח רבין

בשל לחץ התושבות והתושבים, התחרטה העירייה, ושלחה פועלים לשטוף את הצבע, מהלך שפגע בציור שנמצא במקום כבר 22 שנים | יגאל שתיים, האמן: "אנשים חוששים שמנסים למחות כל זכר לדברים שקשורים לרצח רבין, לשלום, לצמצום הדמוקרטיה" | עיריית ת"א: טעות בתום לב

הגרפיטי של רצח רבין בפלורנטין שכוסה היום. מימין לאחר המחיקה, משמאל לאחר שטיפת הצבע (צילום: יהל פרג')
הגרפיטי של רצח רבין בפלורנטין שכוסה היום. מימין לאחר המחיקה, משמאל לאחר שטיפת הצבע (צילום: יהל פרג')
יהל פרג'

דווקא בערב יום הזכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, שלחה עיריית ת"א למחוק ציור המנציח את רגע הירייה ברמטכ"ל לשעבר, ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל. העירייה, שניסתה לתלות מיצג לקראת יום העצמאות על הקיר הנמצא בשכונת פלורנטין, ולכסות את הציור, התחרטה כנראה בשל לחץ התושבים, והסירה את הצבע אתמול (ג') בשעות הצהריים.

הגרפיטי של רצח רבין בפלורנטין שכוסה היום (צילום: יהל פרג')
הגרפיטי של רצח רבין בפלורנטין שכוסה היום (צילום: יהל פרג')

יגאל שתיים, אמן ופעיל חברתי שצייר את הציור אמר ל'דבר ראשון': "את הציור ציירתי לפני 22 שנים, מאז הוא שם. קרו סביבו הרבה דברים, הוא ניהיה חלק מסיורי הגרפיטי בעיר, מדי שנה עושים שם טקסים מאולתרים ב-4.11. זה חלק מהשכונה." לשאלתנו אם היו נסיונות קודמים של העירייה להוריד את הציור, מספר שתיים, "היה נסיון אחד, ממש בשנה אחרי הרצח, הצמידו דיקטים מצויירים על הקיר עם ציור של סוסים וורודים. אבל גם אז היתה מחאה והורידו את זה."

"הורדת הצבע פגעה מאוד בציור, צריך עכשיו להתחיל אותו מאפס", אמר שתיים. לטענתו העיריה לא ביקשה רשות או אפילו הודיעה על הסרת הציור, "אף אחד לא דיבר איתי, רק אחרי המחאה, זה הגיע עד לראש העיר". בעיריית ת"א מתנצלים על צביעת הציור, ולטענת שתיים אף ישאו בחלק מהעלויות של שחזורו. לטענת דוברות העירייה הדבר "נעשה בתום לב".

"ציירתי את הציור כראקציה לזה שרוב הציורים היו דיוקן של הפנים של רבין", מספר שתיים. "חשבתי שהנושא הוא הטראומה, ולא רק הרצח, אלא מה שזה עשה לנו כחברה. היה שם תיעוד של הרצח. הזיכרון של הטראומה של הכאב חשוב יותר מזכרון של האיש עצמו."

הגרפיטי של רצח רבין בפלורנטין אחרי הסרת הצבע של עיריית תל אביב, 17 באפריל 2018. (צילום: יהל פרג')
הגרפיטי של רצח רבין בפלורנטין אחרי הסרת הצבע של עיריית תל אביב, 17 באפריל 2018. (צילום: יהל פרג')

בתשובה לשאלת 'דבר ראשון', האם מדובר במגמת השכחה, ענה שתיים כי "אני לא חושב שמדובר במגמה, אבל התקלה הזו הוציאה אמוציות מאנשים. אנשים חוששים שמנסים למחות כל זכר לדברים שקשורים לרצח רבין, לשלום, לצמצום הדמוקרטיה. אני מקבל המון תגובות, אנשים נמצאים בלחץ, חשים מאוימים, זה לא סתם כל כך אמוציונלי, זה נגע בנקודה רגישה."

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "צביעת הציור נעשתה בטעות ובתום לב ואנו מצרים על כך.
עם היוודע הדבר הופסקה הצביעה והצבע נשטף מהציור. במקביל יצרה העירייה קשר עם האמן, יגאל שתיים, אשר הגיע למקום, הביע נכונות לשחזר את הציור והעביר את רשימת החומרים הנדרשים לצורך כך. בתיאום וסיכום עמו החומרים יסופקו ביום ראשון ועד יום שני יבוצע שחזור של הציור, תוך מתן סיוע עירוני ככל שיידרש".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!