דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא ובטחון

הפגנות ברצועה / הפלסטינים מדווחים על ארבעה הרוגים; ליברמן: חמאס מוליך את העזתים שולל

אלפי פלסטינים התכנסו סמוך לגדר, זו השבת הרביעית ברציפות, הציתו צמיגים ושלחו עפיפונים עם בקבוקי תבערה, צה"ל הגיב בירי גז מדמי וירי חי | ליברמן:"הרבה פחות מפגינים אבל הרבה יותר פעולות טרור"

עזתים בהפגנות מול גדר הגבול בעזה 13 באפריל (AP Photo/Ariel Schalit)
עזתים בהפגנות מול גדר הגבול בעזה 13 באפריל (AP Photo/Ariel Schalit)
שי ניר

אלפי מפגינים התאספו אתמול (שישי), זה השבוע הרביעי ברציפות, להפגנות סמוך לגדר הגבול בין רצועת עזה וישראל. במקום הוצתו צמיגים, ונעשה שימוש בעפיפונים הנושאים בקבוקי תבערה. משרד הבריאות ברצועה דיווח על מותם של ארבעה פלסטינים מאש צה"ל. שר הביטחון אביגדור ליברמן: "הרבה פחות מפגינים אבל הרבה יותר פעולות טרור".

על פי הודעת דובר צה"ל, החל משעות הבוקר מתקיימות הפרות סדר אלימות בחמישה מוקדים לאורך רצועת עזה בהן משתתפים כ-3,000 פלסטינים, אשר מנסים להתקרב לתשתיות הביטחוניות, מבעירים צמיגים בסמוך אליהן ומנסים להעיף עפיפונים אליהם מחוברים חפצים בוערים. מספר עפיפונים חצו לשטח הארץ וכובו על פי הצורך.
כוחות צה"ל משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש.
עוד נמסר כי "צה"ל לא יאפשר פגיעה בתשתיות הביטחון והגדר המגנות על אזרחי ישראל ויפעל מול מתפרעים אלימים ומחבלים המעורבים בכך".

עשן שחור וסמיך כיסה את אזור הגדר, בשעה שכוחות צה"ל ירו אש חיה וגז מדמיע לעבר המפגינים, כך מסרו עדי ראייה לסוכנות הידיעות איי.פי. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על ארבעים פצועים, אך לא פירט אם סיבת הפציעה הייתה גז מדמיע או כדורים. על פי מקורות פלסטיניים, שני גברים, בני 24 ו-25, נהרגו מירי צה"ל בצפון הרצועה.

"אנחנו מנהלים פה קרב עיקש וזה כבר השבוע הרביעי, שבת רביעית" אמר שר הביטחון במהלך ביקורו היום בעוטף עזה, "בצד השני מבינים  שיש פה צבא נחוש, מיומן, שמאחוריו יש עם נחוש שמגבה את הצבא וגם כאן יש תושבי עוטף עזה נחושים שמוכנים לתת את כל אורך הנשימה לצבא ואת השילוב הזה אי אפשר לנצח. חבל להם על הזמן, חבל להם על בזבוז המאמץ. אני מצפה שתושבי עזה ייקחו את גורלם בידם ושלא חמאס יוליך אותם שולל".

לדברי ליברמן, "בכל שבוע יש פחות ופחות אנשים מצד אחד, ומצד שני יש הרבה יותר פעולות טרור, ואנחנו יודעים להסתדר גם עם הפגנות אלימות, גם עם פעולות חבלה וגם עם איומים ומי שמאיים בסופו של דבר יפסיד".

עוד טען השר כי ישראל עוקבת אחרי הרשתות החברתיות ואחרי התקשורת בערבית הפנית עזתית, וכי ההתלהבות מהמחאה הולכת ופוחתת וכן כי "מכל אלו שמגיעים 90% הם מקבלי שכר מחמאס והמשפחות שלהם שפשוט מכריחים אותם להגיע לכאן ולא באמת תושב מן השורה".

מאז החלו ההפגנות השבועיות מול הגדר, בסוף חודש מרץ, נהרגו 28 פלסטינים מאש צה"ל ומאות נוספים נפצעו. בשבועות האחרונים, נשארו רוב המפגינים מתחמי האוהלים, כשקבוצות מתוכם יידו אבנים לעבר כוחות צה"ל, שרפו צמיגים והשליכו בקבוקי תבערה.

כמו בשבוע שעבר, גם היום הקימו שלטונות חמאס מכשולים של חול לאורך אזורי ההתקהלות במטרה למנוע פגיעה במשתתפים. הצפי ברצועה הוא שאלפי צעירים ינסו להתקרב לגדר וכן להשתמש בעפיפונים הנושאים בקבוקי תבערה, כפי שעשו בשבועיים האחרונים.

הוועדה המארגנת לתהלוכת השיבה מסרה כי התהלוכות לא ייפסקו לפחות עד ה-15 במאי, התאריך הלועזי להכרזת מדינת ישראל, שבו מציינים הפלסטינים את יום הנכבה. השבוע דווח כי נעשו פניות לארגון, בעיקר מצד מצרים, בבקשה להפסיק את ההתקהלות ואת התהלוכות, אולם הארגון דחה אותן.

מוקדם יותר היום פיזר צה"ל כרוזים המזהירים את תושבי הרצועה מפני התקרבות לגדר, ניסיונות פגיעה בה וניסיונות לפעול באלימות נגד אזרחים ישראלים ואנשי כוחות הביטחון. מדובר צה"ל נמסר כי "בהפרות הסדר האלימות בשבועות האחרונים נעשה שימוש באזרחים לכיסוי פעולות טרור כנגד תשתיות הביטחון של ישראל וכוחות צה"ל. צה"ל לא יאפשר פגיעה בתשתיות הביטחון והגדר המגנות על אזרחי ישראל ויפעל מול כל מי שמבקש לפגוע בביטחון ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!