דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / הספורטאית הטרנסג'נדרית נאלצה לפרוש בגלל פציעה, אבל תהיה תמיד אלופה

הקריירה המקצוענית של לורל האברד הניו זילנדית הגיעה לסיום מוקדם מדי במהלך משחקי חבר העמים הבריטי | אבל העובדה שעמדה מול ביקורת לא הוגנת ורשמה הישגים חסרי תקדים עבור ארצה, תשאיר אותה לעד בספרי ההיסטוריה

לורל האברד במהלך משחקי חבר העמים הבריטי, אפריל 2018. (AP Photo/Mark Schiefelbein)
לורל האברד במהלך משחקי חבר העמים הבריטי, אפריל 2018. (AP Photo/Mark Schiefelbein)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

פציעה קשה ולא צפויה במרפק הביאה לסופה את הקריירה המקצוענית הקצרה של לורל הבּארד. מרימת המשקולות הטרנסג'נדרית מניו זילנד השתתפה בשבוע שעבר, לראשונה, במשחקי חבר העמים הבריטי שהתקיימו השנה באוסטרליה. הבארד הייתה אמנם פייבוריטית לזכייה במקום הראשון, אך הפציעה שספגה במהלך התחרות הכריעה אותה. בשנה שעברה רשמה הניו זילנדית הישג היסטורי כשהייתה לטרנסג'נדרית הראשונה אי פעם לזכות במדליה באליפות עולם של ספורט אולימפי.

הבארד, בת ה-40, היא ביתו של פוליטיקאי מוכר בניו זילנד שהיה ראש העיר של העיר הגדולה במדינה, אוקלנד. במהלך שנות ה-30 לחייה החלה בתהליך שינוי מין, אותו סיימה בשנת 2013. לפני כן, היא השתתפה במספר תחרויות מקצועניות של הרמת משקולות, כאשר הישגה המשמעותי היחיד היה קביעת שיא לאומי לנוער בקטגורית 105+ ק"ג.

לאחר שהשלימה את תהליך שינוי המין, החליטה הבארד לשוב ולהתחרות, הפעם כמובן בתחרויות הנשים. לפני כשנה וחצי, אחרי ארבע שנים של אימונים וכשהיא בת 39, החלה להשתתף בתחרויות נשים. המשקל אותו בחרה היה הקטגוריה הגבוהה ביותר – 90+ ק"ג.

במהלך 2017 ניצחה בשלוש תחרויות: אליפות חבר העמים, אליפות יבשת אוקיאניה ותחרויות המאסטרס לספורטאי עבר. אבל ההישג הגדול ביותר שלה היה הזכייה ההיסטורית במקום השני באליפות העולם באנהיים, ארה"ב. בכך היא הפכה להיות למרימת המשקולות הטרנסג'נדרית הראשונה שזוכה במדליה בתחרויות אליפות העולם וגם הראשונה להביא לניו זילנד, מדליה אולימפית.

לפי התקנות האולימפיות, כדי שאישה טרנסג'נדרית תתחרה בתחרויות שעורך האיגוד האולימפי, כמו הרמת משקולות, היא חייבת לעמוד במספר תנאים מקדימים. קודם כל, מותר לה להתחיל להתחרות רק ארבע שנים אחרי שהצהירה על תהליך שינוי מין. תנאי שני ודרמטי יותר הוא שספורטאים כמו הבארד, שעברו תהליך שינוי מין מזכר לנקבה, חייבים לעבור טיפול הורמונלי ולהראות רמות טסטוסטרון מתחת ל -10 ננו-מטר לליטר במשך שנה אחת לפחות עד לתחרות ובמהלכה.

למרות שהבארד עמדה בתנאים בתנאי התקנון המחמירים, השתתפותה בתחרויות המקצועניות עוררה ביקורת עזה. נציגים של התאחדויות ספורט לאומיות, וחלק מהמתחרות מולה, יצאו בהצהרות נגד השתתפותה באליפויות השונות, בטענה שהעובדה שהיא נולדה כזכר נותנת לה יתרון פיזי לא-חוקי על יריבותיה.

https://twitter.com/DVATW/status/983283722320478208

בראיון שהעניקה ל-BBC לפני משחקי חבר העמים, אמרה האברד כי "לא כולם תומכים בי ואני מקבלת את זה. אבל יש כאלו שכן. לכל מי שתוהה לגבי היכולת שלי, אני אזכיר לו שלא זכיתי בזהב באליפות העולם. אם אנשים חושבים שיש ליתרון משמעותי מעל שאר המתחרות , אני חושבת שהם צריכים להביט בזה בדרך אחרת".

אחת מיריבותיה, שיצאה דווקא להגנתה, הייתה אמילי קמפבל האנגליה, בת ה-23. למרות שהפסידה להבארד את המקום השלישי באחת התחרויות בשנה שעברה, החליטה לתמוך בה באופן פומבי.

בריון ל-BBC אמרה קמפבל על יריבתה כי "היא רק רוצה להרים משקולות, זה הדבר היחיד שהיא רוצה לעשות. לבוא, להתחרות ולהנות ממה שאנחנו אוהבות לעשות. אנשים לא צריכים לזרוק לה הערות או לתת לה להרגיש רע עם עצמה, בגלל שהיא עושה משהו שהיא אוהבת לעשות. היא בן אדם כמו כולנו. זה לא תמיד הולך נכון או לפי התכנית. אני רק מקווה שהם (הקהל) יהיו פתוחי ראש לאיך שהיא מרגישה. כי היא בן אדם".

למרות הפציעה הקשה שהביאה ככל הנראה לסיום הקריירה המקצוענית שלה, האברד יצאה מהתחרות באוסטרליה עם תחושה. לגארדיאן סיפרה על הקהל האוהב שפגשה, ועל החום והתמיכה להם זכתה במהלך התחרות. "הקהל האוסטרלי היה מדהים. הרגשתי שהם אימצו אותי לחיקם אמרה, "הם באמת גרמו לי לנסות להרים את המשקולות בצורה הטובה ביותר שיכולתי. נתתי את כל כולי וחבל לי שלא יכולתי לסיים את התחרות. תחרויות חבר העמים היא דוגמה למה שספורט יכול להיות וצריך להיות. זוהי סביבה מדהימה עם אווירה נפלאה. ללא כל ספק, הם קיימו את המנטרה של האנושיות, השוויון וההגינות".

למרות שלא הצליחה לסיים את התחרות לאחר שכבר הובילה בא. הוברד מסיימת את הקרירה עם טעם מתוק ואהבה גדולה שקבלה מהקהל האוסטרלי ומהתקשורת שסיקרה את משחקי חבר העמים הבריטים. הניצחון הגדול ביותר שלה הוא על הדעות הקדומות ועל סלילת הדרך לעוד נשים טרנסג'נדריות להצליח להתחרות בענפי הספורט שהן אוהבות, בלי להישפט על מי שהן בוחרות להיות.

לורל הוברד, ששמה יירשם לעד בספרי ההיסטוריה, תחזור לביתה בניו זילנד, לאחר שתרמה עוד צעד חשוב בהיסטוריה האנושית להפיכת העולם למקום טוב יותר ולכוון את היעד הבא שתרצה לכבוש ולנצח בשביל עצמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!