דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קוריאה הצפונית

בעולם / קוריאה הצפונית: נפסיק לבצע ניסויים בנשק גרעיני

שליט המדינה, קים ג'ונג און, הודיע כי בניסיון לשפר את מצבה הכלכלי של המדינה, יחדלו גם הניסויים בשיגור טילים בליסטיים וייסגר אתר ניסויים גרעיניים | טראמפ: "מדובר בחדשות טובות" | יפן: "חשוב שהמהלך יוביל לפירוק מלא מנשק גרעיני"

קים ג'ונג און צופה בפצצת מימן שקוריאה הצפונית טוענת שיש בידה יכולת להרכיב על טיל בליסטי (צילום: Korean Central News Agency/Korea News Service via AP)
קים ג'ונג און צופה בפצצת מימן שקוריאה הצפונית טוענת שיש בידה יכולת להרכיב על טיל בליסטי (צילום: Korean Central News Agency/Korea News Service via AP)

שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און הודיע אתמול (שבת) כי ארצו תחדל לבצע ניסויים בנשק גרעיני וזאת מאחר שהצליחה לייצר נשק שכזה. בנוסף, תסגור קוריאה הצפונית אתר ניסויים גרעיניים בצפון המדינה, ויחדלו הניסויים בשיגור טילים בליסטיים. סוכנות הידיעות הרשמית בצפון קוריאה KCNA הודיעה כי השהיית תוכניות הגרעין והטילים הבליסטיים נכנסה לתוקף באופן מיידי. עוד נמסר, כי המהלך נעשה בניסיון להתמקד בשיפור הכלכלה במדינה. בהודעה לא האמר דבר לגבי התפרקות מנשק גרעיני. ההחלטה התקבלה בפגישה של "האסיפה המרכזית" של מפלגת השלטון, שדנה ב"שלב חדש" במדיניות המדינה.

בהודעה שפורסמה בסוכנות הידיעות של המדינה נמסר כי "הצפון לא ישתמש בנשקו הגרעיני כל עוד אין עליו איום גרעיני וכל עוד לא מתגרים בו". עוד נכתב כי "הצפון מתחייב כי בשום מצב לא יעביר נשק גרעיני וטכנולוגיה בתחום הגרעין למדינות אחרות".

שיגור טיל בליסטי מקוריאה הצפונית (צילום ארכיון: KRT via AP Video).
שיגור טיל בליסטי מקוריאה הצפונית (צילום ארכיון: KRT via AP Video).

הכרזתו של הרודן מגיעה ימים ספורים לפני מפגש הפסגה בין מנהיגי שתי הקוריאות, שליט הצפון קים ג'ונג און ונשיא הדרום מון ג'יאה-אין, בניסיון לפתור את משבר הגרעין בחצי האי. החלטת הצפון בנוגע להשהיית התוכניות התקבלה בפגישה של "האסיפה המרכזית" של מפלגת השלטון, שתכננה לדון ב"שלב חדש" במדיניות המדינה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בירך על המהלך בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי "מדובר בחדשות טובות מאוד לצפון קוריאה ולעולם", וכי מדובר ב"תהליך גדול". טראמפ הוסיף: "מצפה לפגישת הפסגה שלנו".

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/987463564305797126

בקוראיה הדרומית ברכו בירכו גם כן על החלטת הצפון. מבמוסד הנשיאותי במדינה נמסר כי מדובר ב"התקדמות משמעותית" בפירוזו מגרעין של חצי האי הקוריאני, והוסיפו כי "המהלך יתרום ליצירת אווירה חיובית שתוביל להצלחת פגישות הפסגה הקרובות בין הצפון לדרום ובין הצפון לארה"ב".

בשונה מבארה"ב ובקוריאה הדרומית, ביפן הגיבו באופן מאופק להכרזתו של קים. ראש ממשלת יפן שינזו אבה אמר כי הוא מברך על ההודעה ואף הגדיר אותה כ"התפתחות חיובית", אך הוסיף: "חשוב שהמהלך יוביל לפירוק מלא ובלתי הפיך של צפון קוריאה מנשק גרעיני, נשק להשמדה המונית וטילים". שר ההגנה היפני איצונורי אונודרה אמר לאחר ההכרזה כי "זה לא הזמן להקל את הלחץ על צפון קוריאה".

גם רוסיה בירכה על החלטתה של קוריאה הצפונית. משרד החוץ הרוסי קרא לארצות הברית ולקוריאה הדרומית לצמצם את פעילותן הצבאית באזור.

בחודשיים הקרובים מתוכננת לשליט קוראיה הצפונית ולנשיא טראמפ פגישה נדירה. ביום חמישי האחרון התייחס טראמפ לפגישה הצפויה ואמר כי הוא מקווה שהפסגה חסרת התקדים המתוכננת עם מנהיג קוריאה הצפונית תהיה מוצלחת, אך הזהיר כי הוא עשוי לבטלה אם לא יחשוב שהיא תניב תוצאות.

נשיא ארה"ב טראמפ וראשי ממשלות יפן וקוריאה הדרומית בפגישה לקראת ועידת ה G-20 (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה"ב טראמפ וראשי ממשלות יפן וקוריאה הדרומית בפגישה לקראת ועידת ה G-20 (צילום: AP Photo/Evan Vucci).

במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, אמר טראמפ כי "הלחץ המרבי" על צפון קוריאה יימשך עד שתוותר על הנשק הגרעיני שברשותה, וציין כי וושינגטון מנהלת משא ומתן לשחרורם של שלושה אמריקנים המוחזקים על ידי קוריאה הצפונית וכי "יש סיכוי טוב לעשות זאת".

בתוך כך, בשבוע שעבר נודע כי המיועד לתפקיד מזכיר המדינה של ארצות הברית וראש ה-CIA לשעבר, מייק פומפאו, ערך ביקור חשאי בדיקטטורה הקוריאנית ונפגש עם השליט קים ג'ונג און במהלך חג הפסחא.

בשנת 1994 חתמו ארצות הברית וצפון קוריאה על הסכם משותף שבמסגרתו הבטיח הצפון שלא להמשיך לפתח את תוכנית הגרעין שלו בתמורה לסיוע של מיליארדי דולרים. עם זאת, מנהיג צפון קוריאה דאז קים ג'ונג איל, הפר את ההסכם עד שהוא קרס לחלוטין בשנת 2003.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!