דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

תרבות / נטלי פורטמן: לא מחרימה את ישראל, לא תומכת בנתניהו

לאחר שביטלה השתתפותה בטקס הענקת פרס "בראשית", ספגה השחקנית ביקורת חריפה, בעיקר מצד נבחרי הציבור | בהמשך פרסמה השחקנית הבהרה: "אינני חלק מתנועת ה-BDS. כמו יהודים רבים בישראל ובעולם, אני ביקורתית כלפי הנהגת ישראל מבלי לרצות להחרים את המדינה כולה"

נטלי פורטמן (צילום: Tinseltown / Shutterstock.com)
נטלי פורטמן (צילום: Tinseltown / Shutterstock.com)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שהחלטתה לא להופיע בטקס הענקת פרס 'בראשית' עוררה סערה, השחקנית נטלי פורטמן, הבהירה את עמדתה באינסטרגם: "לא אופיע בטקס כדי לא להיראות תומכת בבנימין נתניהו, שהיה אמור לנאום בטקס. אינני חלק מתנועת ה-BDS ואינני מאמצת אותה. כמו יהודים רבים בישראל ובעולם, אני ביקורתית כלפי הנהגת ישראל מבלי לרצות להחרים את המדינה כולה". ההבהרה פורסמה לאחר שהחלטתה של פורטמן גרמה לביטול טקס הענקת פרס 'בראשית' בשל היעדרותה.

החלטתה של פורטמן הובילה לביקורת חריפה בישראל, בעיקר מצד נציגי הממשלה. פורטמן הייתה אמורה לקבל את פרס 'בראשית' על סך שני מיליון דולר ביוני הקרוב בגין תרומתה לעם היהודי, בטקס המהווה מעין "פרס נובל" יהודי, ולבחור למי לתרום את הכסף. פורטמן הודיעה תחילה כי "צו מצפונה לא מאפשר לה לקחת חלק בטקס", ללא פירוש, והציתה חרושת שמועות לגבי תמיכתה בחרם על ישראל.

הנהלת הקרן הודיעה כי החליטה לבטל את הטקס. בהודעתה נאמר: "אנו חוששים שהחלטת פורטמן תצבע את המיזם הפילנתרופי שלנו בצבעים פוליטיים, מצב שהתאמצנו מאוד למנוע בחמש השנים שחלפו".

פורטמן, שהוריה ירדו מישראל כשהייתה בת 4, הביעה מספר פעמים בעבר תמיכה בישראל. הכרזתה הנוכחית זוכה לסיקור עולמי, ומפנה חיצי ביקורת כלפי ממשלת ישראל. בנוסף, גורמים אנטי ישראלים מנצלים את הביקורת של פורטמן כדי לקדם תמיכה ציבורית במדיניות של חרם על מדינת ישראל. עומַר ברגותי, תושב ישראל מעכו, ואחד מראשי תנועת ה-BD  אמר כי הכרזתה של פורטמן מקרבת "רגע דרום-אפריקאי" לישראל.

בפנייתה כתבה פורטמן: "ההחלטה שלי לא לקבל את הפרס פורשה באופן מוטעה על ידי אחרים. תנו לי לדבר בשם עצמי. ביקשתי לא להשתתף כי לא רציתי להראות תמיכה בבנימין נתניהו שהיה אמור לנאום בטקס. ובאותו עניין, אני לא תומכת בתנועת ה-BDS ולא מאמצת אותה. כמו ישראלים ויהודים ברחבי העולם, אני יכולה להיות ביקורתית כלפי מנהיגי ישראל מבלי לרצות להחרים את המדינה כולה. אני מוקירה את החברים הישראלים שלי ואת משפחתי, את האוכל, הספרים, האומנות, הקולנוע והמחול הישראלי".

בהמשך, העבירה פורטמן ביקורת עניינית בנושאי המחלוקת בחברה הישראלית דוגמת היחס למבקשי מקלט: "היחס הלא הוגן כלפי אלו שסובלים מהזוועות בימינו, אינו עומד בשורה אחת עם הערכים היהודיים שלי". בסיום ההודעה הסבירה כי תתרום לארגוני צדקה בישראל עליהם תודיע בקרוב.

ההודעה שפרסמה השחקנית נטלי פורטמן
ההודעה שפרסמה השחקנית נטלי פורטמן

ארדן מנמיך את השיח

כחלק מהתגובות הביקורתיות נגד פורטמן כתב לה השר גלעד ארדן מכתב בו ניסה לגייס את הדמות הבדיונית אנקין סקייווקר מסדרת סרטי "מלחמת הכוכבים" בה הופיעה פורטמן, וביקש ממנה לא לתת ל-Darkside לנצח.

חבר הכנסת אורן חזן הודיע כי שלח מכתב לשר הפנים אריה דרעי, ובו דרישה לבטל את אזרחותה הישראלית של פורטמן ואילו רני רהב כתב: "הגברת פורטמן המאוד לא יקרה, אנא על תבואי לעולם, לא עכשיו ולא אף פעם, תתבישי לך! מאיפה יש לך את החוצפה הזו! לצערי רק כשיפלו לך טילים מעל הבית כמו לתושבי אשקלון אשדוד ועוטף עזה, רק אז תביני מה זה".

ממפלגת הליכוד נמסר: ״איזו צביעות! נטלי פורטמן מדברת על דמוקרטיה אבל תמכה בארגון 'וי 15' שניסה במימון ממשלות זרות לשבש בחירות דמוקרטיות בישראל. פורטמן מדברת על זכויות אדם אבל משתתפת בפסטיבלים במדינות שמצנזרות סרטים ושהרקורד שלהן בזכויות אדם רחוק מזה של ישראל. שום תירוץ לא יעזור, פורטמן פשוט מסרבת לקבל את החלטת העם בישראל״.

בישראל ההבהרה זוכה לתגובות אוהדות

לאחר ההברה של פורטמן לגבי הסיבות לדחיית הפרס מצידה, היא זכתה לתגובות אוהדות ברשתות החברתיות, וכן תגובות על על כך שהתנכרותה לממשלת ישראל עשויה לשקף התדרדרות מדאיגה ביחסים עם יהודי ארה"ב, הליברלים ברובם המכריע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!