דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / זכתה במדליה אולימפית בחתירה ושנה אחר כך ניצחה את הסרטן

זואי דה טולדו הייתה חלק מנבחרת החתירה של בריטניה שזכתה במדליה אולימפית בריו | לאחר שפרשה התגלה גידול מסוכן במוחה | כעת, לאחר שהסירה את הגידול, היא רוצה להתגייס לשיפור העולם דרך אהבתה לחתירה

זואי דה טולדו ונבחרת החתירה של בריטניה עם מדליית הכסף באולימפיאדת ריו 2016. (AP Photo/Matt York)
זואי דה טולדו ונבחרת החתירה של בריטניה עם מדליית הכסף באולימפיאדת ריו 2016. (AP Photo/Matt York)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

"סטיב" היה עם זואי דה טולדו כאשר זכתה בחודש מאי 2016 במדליית הזהב באליפות אירופה בחתירה בקיאק, הוא היה שם גם כשהיא נבחרה להיות אחת משתי הנציגות היהודיות של המשלחת הבריטית לאולימפיאדת ריו 2016, ליווה אותה כאשר היא זכתה במדליית הכסף האולימפית בריו וגם כאשר עלתה על הפודיום כחלק משמונה החותרות הבריטיות שהביאו מדליית כסף היסטורית לבריטניה בתחרות החתירה הקבוצתית.

לאחר שהגיעה לנקודת השיא בקרירה הספורטיבית שלה באולימפיאדת ריו, החליטה דה טולדו בת ה-28 לפרוש מהספורט שהיא כל כך אוהבת ולחפש לעצמה קרירה אחרת. דב טולדו החליטה להתקדם לשלב הבא בחייה ובחרה להתחיל ללמוד לימודי רפואה. כחלק מניסיונה להרוויח קצת כסף, החליטה בחודש דצמבר האחרון להשתתף במחקר תמורת שכר של 60 ליש"ט. במהלך בדיקת ה-MRI הקצרה שעברה היא גילתה לראשונה בחייה על קיומו של "סטיב" – השם שנתנה לגידול שהתפתח לה במוח במשך תקופה ארוכה. באופן מפתיע ועם הרבה מאוד מזל, הבדיקה שעשתה באופן מקרי, הצילה את חייה.

דה טולדו עשויה מחומר אחר וזו לא הפעם הראשונה בה היא הצליחה להתגבר על מכשולים בלתי צפויים וקשיים בחייה. בשנת 2012 כאשר הייתה המנווטת של אוקספורד במהלך תחרות מירוץ החתירה המסורתי של האוניברסיטאות הבריטיות אוקספורד מול קיימברידג', אוהד שקפץ למים במהלך התחרות, גרם לאיבוד אחד המשוטים ולהפסד של אוקספורד. הצוות שלה ניסה להתגבר על איבוד המשוט במאמץ אדיר עד שכאשר הגיעו לקו הסיום, בן זוגה שהתחרה עמה איבד את הכרתו ממאמץ יתר.

כמה שנים מאוחר יותר היא עברה גירושים קשים ובשנה שלאחר מכן נשארה חסרת בית לאחר שדירתה נשרפה. למרות כל הדברים שעברה, דה טולדו לא נשברה והמשיכה לעבוד קשה כדי להגשים את המטרות שלה בחיים. למרות האשמה העצמית במחדל החתירה הקשה הצליחה לשקם את הקרירה שלה, זכתה באותה השנה במדליית ארד אירופאית, המשיכה למדליית כסף באליפות אירופה ב-2014 והתקדמה עם הנבחרת הבריטית למדליית זהב באליפות אירופה. ב-2016 הייתה שותפה במדליה האולימפית ההיסטורית בריו.

זואי דה טולדו כחלק מהנבחרת בריטניה בחתירה באולימפיאדת ריו 2016 (AP Photo/Andre Penner)
זואי דה טולדו כחלק מהנבחרת בריטניה בחתירה באולימפיאדת ריו 2016 (AP Photo/Andre Penner)

גם כאשר הייתה צריכה להתמודד עם "סטיב" שהציב בפניה אתגר חדש היא עשתה את זה עם המון כוחות ואמונה. בראיון ל-BBC היא סיפרה על הגילוי של הסרטן הקטלני: "החלטתי להשתתף במחקר. בפרוייקט אחד הייתי צריך לנשום קצת אוויר ואז לעבור סריקה בסורק MRI". כבר באותו היום היא קיבלה טלפון מבית החולים, אז נאמר לה שגילו בגופה משהו לא תקין וקראו לה לבדיקות נוספות. "הייתי רגועה ביחס לזה, כי אני יודעת שהם מוצאים כל מיני דברים בסריקות. תשים מישהו בסריקה גופנית מלאה וכבר תמצא משהו שלא בסדר אצלו. הבנתי די מהר שזה משהו הרבה יותר רציני ממה שחשבתי בהתחלה. הגעתי למסקנה שאם אחכה, הוא יגדל ויהיו לי בעיות הרבה יותר גדולות", סיפרה.

"כשאמרו לי שיש לי גידול במוח, זה פשוט היה אחד הדברים שהיתי צריכה לעבור דרכו. נתתי לו את השם "סטיב" כי לא רציתי להמשיך להתייחס אליו כ'הגידול שלי'. זה היה נשמע הרבה יותר רע מאשר מה שהרגשתי. זה כנראה היה שם בין 10 ל-15 שנים, הרופאים לא יודעים להגיד בוודאות, אבל זה מה שהם משערים. אני חושבת שהוא פשוט ישב שם כל הזמן הזה, מתעסק בעניינים שלו".

כאשר הגיעה לניתוח עצמו, הרופאים גילו שהם טעו בהערכות המוקדמות שנעשו ושהגידול היה למעשה במצב מאוד מתקדם. לאחר הניתוח הבינה דה טולדו שאם לא היתה עושה את הבדיקה המקרית, יכול להיות שהטיפול היה הופך למאוחר מדי עבורה. "את לא אמורה לראות שום דבר טוב בבדיקה שאת נכשלת בה" היא הוסיפה "אבל ללא ספק הפעם זה היה כזה".

במהלך הניתוח היו הרופאים חייבים להשאיר חלק קטן מהגידול כי הוא היה קרוב מדי לגזע המוח. לאחר הניתוח דה טולדו נכנסה לתקופת שיקום, שגרמה לה להתעייף במהירות ולבהות שעות על גבי שעות בטלוויזיה. הייתה היתה מתנשפת מכל מאמץ קטן, אבל גם נהנתה לראשונה בחייה ממנוחה ואי עשיה ממושכת. במקביל היא כבר סימנה את הדבר הגדול הבאה שהיא הולכת לעשות, בחודש יולי היא תצטרף לקבוצת חתירה שתעבור 900 ק"מ בתוך נהר קאפו בזמביה, במטרה לגייס כספי צדקה למדינה האפריקאית הענייה.

"אנחנו תומכים במים נקיים להווה ולעתיד ומחפשים להביא עוד חותרים שיצטרפו אלינו בזמביה. אנו משתמשים במים ולוקחים אותם כמובנים מאליו. ספורטאי שהולך לאולימפיאדה אינו עושה את זה כדי לשנות את העולם, אלא כדי לעזור לעצמו. האתגר הגדול בשבילי הוא שאני אחתור מספיק כדי להיות מועילה לקבוצה. עוד לא סיפרתי לרופאים על מצבי הרפואי, אני משערת שהם יגלו את זה בקרוב".

מבחינת זואי דה טולדו הגידול שהתגלה בזמן לא הצליח לשבור אותה, אלא היה עוד אתגר שהיא הצליחה לעבור בהצלחה גדולה ושהפך אותה לאדם חזק יותר ובטוח בעצמו. כעת היא מקווה גם להתחיל לתרום לשיפור העולם בו אנו חיים, כספורטאית אולימפית לשעבר שמאמינה שהיא עוד יכולה לעשות שינוי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!