דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

על גלגלים / לידיעת הטורטלים: באוצר רוצים להאריך את תוקף המס על רכבי יוקרה

על פי נתונים שפרסם היום (א') הכלכלן הראשי, תקבולי המס על רכבים שמחירם עולה על 300 אלף שקלים, כמעט הוכפלו בשלוש השנים האחרונות | המס, ששיעורו עשוי להגיע ל-102% ממחיר המכונית, נקבע במסגרת צו שעה שתוקפו יפוג בעוד חודש וחצי

מסע פירסום של פרארי בעיר העתיקה בירושלים. ארכיון (צילום: נועם ריבקין פנטון)
מסע פירסום של פרארי בעיר העתיקה בירושלים. ארכיון (צילום: נועם ריבקין פנטון)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

המס על רכבי יוקרה הוא גם יעיל וגם מצמצם את אי השוויון, כך כתב הכלכלן הראשי במשרד האוצר בסקירה שפרסם הבוקר (ראשון) בנושא. זאת לקראת תום תקופת צו השעה, שבמסגרתו נקבע המס.

מהו מס על רכבי יוקרה?

רכבי יוקרה מוגדרים כרכב שמחירו גבוה מ-300 אלף שקלים. בעוד שמס הרכישה על כלל כלי הרכב עומד על 83%, על רכבי יוקרה גובה המדינה מס נוסף הנקבע כנוסחה הנגזרת ממחיר הרכב. על פי הנוסחה, ככל שהרכב יקר יותר, הוא חייב בשיעור מס גבוה, יותר שיכול להגיע (יחד עם מס הקנייה הרגיל) ל 102% ממחירו.

המס על רכבי יוקרה נכנס לתוקף בשנת 2013, במסגרת הוראת שעה שתוקפה הסתיים בסוף 2017. במשרד האוצר ביקשו להאריך את צו השעה בשנתיים נוספות – כלומר עד לסוף 2019. ועדת הכספים של הכנסת דרשה לקיים דיון מעמיק בכל תחום מסי הרכב וההטבות שניתנות לרכבי עבודה, ולכן האריכה את תוקף הצו בחצי שנה בלבד עד ליוני 2018.

דיון מעמיק על מסי הרכב עדיין לא התקיים, אבל תוקפו של צו השעה אמור לפוג כבר בעוד כחודש וחצי.

כמה כסף שווה המס הזה לקופת המדינה?

בשנת 2014 עמדו תקבולי המס על רכבי יוקרה על 67 מיליון שקלים. תוך שנתיים הכפילו עצמם תקבולי המס לגובה של 121 מיליון שקלים בשנה. הגידול בהיקף התקבולים נובע גם ממספר רכבי היוקרה שעלו על הכביש, אבל גם מהמחיר הממוצע של רכבי היוקרה שנרכשו בישראל.

בעוד שב-2014 נרכשו 6,056 רכבי יוקרה, ב-2016 הגיע מספר רכבי היוקרה החדשים ל-10,307. עוד עולה מהנתונים שמפרסם הכלכלן הראשי כי דווקא רכבים המוגדרים  "סופר יוקרה", שעלותם מעל למיליון שקלים, רשמו עליה במכירות בשלוש השנים האחרונות. ב-2016 נרכשו 238 רכבים כאלו.

העלייה במספר רכבי היוקרה משמשת את הכלכלן הראשי להסביר כי על אף הכניסה לתוקף של המס על רכבי יוקרה, תוספת המס לא הבריחה את הרוכשים, שמספרם דווקא גדל משמעותית.

אגב, הרכב הפרטי היקר ביותר שנרכש בישראל היה פרארי F12 Berlinetta שמחירו 2.89 מיליון שקלים.

מה עם רכבי יוקרה ירוקים?

ככלל רכבי יוקרה נחשבים למזהמים במיוחד. המנועים הגדולים וזוללי הדלק שלהם נותנים להם ציוני זיהום אוויר של 15-14 (בסולם שבו 1 הוא הכי פחות מזהם, ו-15 הכי מזהם).

עם זאת, הוראת השעה הקובעת את המס על רכבי יוקרה פוטרת ממנה רכבים היברידיים, רכבי פלאג-אין (המצוידים הן במנוע בעירה פנימית והן בסוללה  חשמלית הניתנת לטעינה משקע חשמל המאפשרת נסיעה של עשרות ק"מ בכוח החשמל) ורכבים חשמליים מתוספת המס. חלקם של רכבים מסוג זה בתחום רכבי היוקרה נמצא בעלייה בשנים האחרונות.

הכלכלן הראשי מציע להאריך את תוקף צו השעה של מס על רכבי יוקרה אך ממליץ גם לבטל את הפטור הניתן לרכבים היברידיים ורכבי פלאג-אין.

עקב העליה העקבית בתקבולים ממס על רכבי יוקרה ובהיותו מס המוטל על העשירים ביותר, הכלכלן הראשי רואה בו כמס שהוא גם יעיל וגם צודק. למרות שמדובר בשיעור מזערי מכלל תקבולי המיסים, הכלכלן הראשי מציע להאריך את תוקף צו השעה, אבל ממליץ גם לערוך שינויים באופן חישוב המס כדי לפשט אותו ולהפוך אותו ליעיל יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!