דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שאול אלוביץ'

הצרות של אלוביץ' / נשיא המחוזי בת"א הכריע: צו פירוק ליורוקום תקשורת

הצו ייכנס לתוקף ב-3 במאי אחרי שהחברה, בבעלות שאול אלוביץ', לא הצליחה להגיע להסדר עם הנושים על חובות בגובה של כ-1.6 מיליארד שקל | יורוקום נדל"ן, שהסדר הנושים שלה נדחה אף הוא, תעבור לכינוס נכסים

שאול אלוביץ' (צילום: יח"צ)
שאול אלוביץ' (צילום: יח"צ)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אחרי שכשלו הניסיונות להגיע להסדר, קבע היום (ראשון) נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב איתן אורנשטיין כי חברת יורוקום תקשורת של שאול אלוביץ' תפורק, ואילו יורוקום נדל"ן תיכנס לכינוס נכסים. היתר השליטה בבזק יישאר בידי שאול אלוביץ' בינתיים. כונס הנכסים הרשמי בתל אביב יהיה המפרק הזמני של יורוקום, תקשורת ועו"ד חגי אולמן ימונה ככונס הנכסים של יורוקום נדל"ן.

בפסק הדין דחה השופט אורנשטיין את הבקשות לאישור הסדרי נושים לשלוש החברות – יורוקום אחזקות, יורוקום תקשורת ויורוקום נדל"ן.  מטעם הנושים, עורכי הדין פנחס רובין, אמנון לורך ואורי גאון מתמנים כמנהלים מיוחדים, שיגישו דו"ח ראשון עד לסוף חודש מאי הקרוב.

חובות של 1.6 מיליארד שקלים, עם סיכוי קלוש להחזר

ההחלטה של בזק להפחית את תשלומי הדיבידנד של החברה, ערערה את כל מבנה ההצעות לרכישת יורוקום ולמעשה הכשילה אותן לחלוטין. מי שרצה לרכוש משאול אלוביץ' את השליטה בקבוצה היה מעוניין , בעיקרו של דבר, לשחזר את אותו פטנט – ניצול מעמדה הרם של בזק בשוק התקשורת – לטובת הזרמת הון במעלה מבנה השליטה.

אך השיטה הזו נפגעה פעמיים: ראשית, כי רוב הכסף ממילא "נספג" בחברות הביניים בפירמידה, שבין יורוקום לבזק – ביקום ואינטרנט זהב. לא מדובר רק בדילול הכספים בהתאם לשיעור האחזקה, אלא גם בתשלומי חובות של חברות הביניים, שמדללות עוד יותר את זרם הכספים. לאלוביץ' היה "פטנט עוקף" בדמות עסקאות בעלי עניין עם חברות אחרות בקבוצת יורוקום, שחלק מהן נחקרות בתיק 4000, ולא ניתן לשחזר אותן יותר.

הפגיעה השנייה הייתה ההחלטות בדירקטוריון בזק להפחתת ההשפעה של יורוקום על הדירקטוריון, וההחלטה להפחית את תשלומי הדיבידנד מ100% מהכספים הניתנים לחלוקה ל70% בלבד. בתקופת השליטה של אלוביץ' בבזק, חובות חדשים הועמסו גם על החברה עצמה, והיא זקוקה לתוספת הון כדי להתמודד עם האתגר הפיננסי, השינויים בשוק התקשורת, והרצון להמשיך ולהשקיע בשדרוג תשתיות. התחרות המתגברת בשוק הטלוויזיה גרמה לירידת ערכה של חברת Yes, ומבחינת המשקיעים, הצניחה בערכה של חברת "חלל תקשורת" גם הורידה משמעותית מערכה של יורוקום.

איך שולט אלוביץ׳ בבזק? (גרפיקה: אידאה)
איך שולט אלוביץ׳ בבזק? (גרפיקה: אידאה)

 

התוצאה – אין ליורוקום איך להחזיר את הכספים אותם היא חייבת. הצעות הרכש שוּנמכו בהתאם להרעה במצב הקבוצה ולשינויי המדיניות בחברת בזק, כך שאף אחת מהצעות הרכש לא אושרה באף אספת נושים – בעיקר הבנקים – להם יורוקום חייבת את מרבית הכסף.

בנק מזרחי טפחות הוא בעל החוב המרכזי מבין נושי יורוקום נדל"ן, להם שעבודים על חלק ממניות "חלל תקשורת" ופרויקט הנדל"ן "מידטאון" שעדיין לא נושא רווחים, ולכן אושר צו כינוס נכסים לגביה.

צו הפירוק של יורוקום תקשורת ייכנס לתוקף רק ב-3 במאי, מה שמאפשר לנושים השונים עוד זמן כדי להגיע ביניהם להסכמות שונות, בייחוד עם בנק דיסקונט, הנושה הגדול של יורוקום תקשורת.

הפריסה הארוכה לא צלחה

הפיגור של יורוקום בתשלום חובותיה לבנקים נמשך כבר שלוש שנים. מקורו בהלוואה של 5 מיליארד שקלים שנטלו האחים שאול ויוסף אלוביץ' לרכישת אינטרנט זהב, ששולטת בבזק.

למרות תוצאותיה העסקיות החזקות של בזק, ועסקאות בתוך קבוצת יורוקום שחוקיותן מוטלת בספק, לא הצליחו האחים אלוביץ' לכסות את כל ההלוואה, וכעת שווי אחזקותיהם מתרסק. עם זאת, גם במצב של פירוק, אין עדיין משהו זולתם שיש לו היתר שליטה בחברת חלל תקשורת והיתר שליטה בבזק. הליך זה מחויב על ידי המדינה, משום לחברות אלו יש משמעות משקית אסטרטגית וכן תשתיותיהן הן בעלות משמעות בטחונית.

המשא ומתן לרכישת השליטה ביורוקום התנהל במקביל למעצרים של משפחת אלוביץ', ולחקירת המשטרה המתוקשרת בתיק 4000. גם מניית בזק נפגעה, בשל החקירות והמעצרים של חלק נכבד מהנהלתה וכן של בכירים בחברת Yes.

השופט איתן אורנשטיין דחק בבעלי החוב לנסות להגיע להסדר נושים בעזרת משקיעים חיצוניים, וקבוצות שונות של משקיעים, לרבות האחים סיידוף מארה"ב, האחים נוימן, ואדוארדו אלשטיין ואחרים ששמם לא פורסם, הביעו עניין ברכישת השליטה ואף נפגשו עם ועד העובדים של הקבוצה. אף אחת מההצעות הללו לא עברה את סף ההסכמה הנדרש באספות נושים, ולכן, בלית ברירה אחרת, הכריז השופט על פירוקה של יורוקום תקשורת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!