דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נוחי דנקנר

תיק דנקנר / שנה וחצי לאחר שהורשע: ערעורו של דנקנר מגיע לעליון

דנקנר טרם החל לרצות את שתי שנות המאסר שנגזרו עליו בפרשת הרצת המניות | בערעור שנפתח הבוקר יטען: המעשים נעשו מתוך חשיבה כלכלית, ולא בניסיון לנפח את המניה

נוחי דנקנר. צילום: יריב כץ / פלאש 90.
נוחי דנקנר. צילום: יריב כץ / פלאש 90.
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

כמעט שנה וחצי אחרי שהורשע ונגזר דינו בפרשת הרצת המניות, התחילו היום (שני) הדיונים בערעורו של בעל אי.די.בי לשעבר נוחי דנקנר בבית המשפט העליון. על דנקנר נגזר עונש של שנתיים מאסר, אותן לא התחיל עדיין לרצות. לקראת הדיון בערעור, פרסם את עורך דינו של דנקנר את טענותיו המרכזיות, ביניהן כי הראיות בהן הורשע היו נסיבתיות וכי דנקנר פעל מתוך אמונה כי המנייה תעלה ולא כדי "לנפח" אותה באופן מלאכותי. גם ערעורו של איתי שטרום, שהורשע כמי שסייע לדנקר בהרצה, ידון בעליון.

בדצמבר 2016 שלח שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חאלד כאבוב, את נוחי דנקנר למאסר של שנתיים לאחר שהרשיע אותו בהרצת מניות IDB שבוצעה במהלך שלושה ימים בפברואר 2012. יחד עם דנקנר, הורשע גם הברוקר איתי שטרום שביצע בפועל את הרצת המניות, עליו נגזר עונש מאסר של שנה. במהלך משפטו טען דנקנר להגנתו כי בפעולותיו לא הייתה כל כוונה להטות את מחיר המניה של IDB, וכי מכירת המניות שביצע הייתה במסגרת 'הנפקת חברים' שבה השתתפו גם בני משפחתו ועל כן לא היה לו עניין להעלות את שווי המניות באופן פיקטיבי וכי הפעולות שביצע שטרום לא היו בהנחייתו.

מנגד הציגה התביעה הקלטת שיחות של בכירים בבנק הבינלאומי מתוכן עלה החשד כי דנקנר פנה לאילן בצרי, מנהל החטיבה העסקית בבנק, בדרישה שיאשר הלוואה של 15 מילון שקלים לאיתי שטרום ביום בו שטרום רכש את מניות IDB.

בתחילת הקראת גזר הדין של דנקנר אמר אז השופט כבוב כי "לא בלב קל יורה בית המשפט על הטלת עונש מאסר בפועל לריצוי מאחורי סורג ובריח על נאשם בפלילים, וקל וחומר על נאשם לא צעיר בימים, נעדר כל עבר פלילי, שהסתבך בביצוע עבירות על רקע קשיים בניהול עסקיו, קשיים שבעטיים נקלע למצוקה שהובילה אותו לילך בדרך לא חוקית בניסיונו לצאת ממצוקה זו ואולי להציל את פרויקט חייו" בהמשך גזר הדין קבע כבוב כי "הראיות הנסיבתיות הרבות שעליהן הצביעה הפרקליטות הביאו אותי, ללא צל של ספק, למסקנה הגיונית אחת ויחידה: אין מדובר בהשקעה שנועדה לבניית פוזיציה כלכלית, אלא בתכנית של שטרום, שבבסיסה רצון אמתי וכן לסייע לדנקנר ולאי.די.בי. עם זאת, האופן שבו פעילות זו התבצעה אינו לגיטימי בלשון המעטה, והוא כרוך ושזור ברצון להשפיע על השער ועל מחזורי המסחר במניה".

לקראת הדיון לעליון פרסמו עורכי דינו של דנקנר את הטיעונים המרכזיים שבגינם צריך בית המשפט העליון לבטל את הרשעתו של דנקנר. לטענתם, ההכרעה במחוזי התקבלה על בסיס ראיות נסיבתיות בלבד וכי בית המשפט התעלם לחלוטין מגרסתו של דנקנר שטען כי ראה בפעולותיו של שטרום פעולות הגיוניות כלכלית בעיניו של דנקנר שהאמין כי ערך המניה של IDB צפוי לעלות וכי הוא בעצמו המשיך להשקיע במניה. "הרשעתו של דנקנר נגועה בכשלים יסודיים, אשר חומרתם זועקת ומחייבת את התערבות בית המשפט העליון" טוענים עורכי דינו של דנקנר ומוסיפים כי "טעויות בית המשפט המחוזי שוללות את המסקנה המרשיעה, הראיות תומכות בהסבריו של דנקנר ומחייבות את זיכויו".

בהרכב השופטים שידונו בערעורו של דנקנר ישבו שופטי העליון ניל הנדל, דוד מינץ וג'ורג' קרא, שידונו במקביל גם בעתירת הפרקליטות דווקא להחמיר את עונשו של דנקנר ולהעמידו על 3-5 שנות מאסר. את דנקנר ייצגו עורכי הדין  גיורא אדרת, אפרת ברזילי, מיכל רוזן-עוזר ויפעת מנור-נהרי. את המדינה ייצגו עורכי הדין חנה קורין ואיתמר גלבפיש מפרקליטות מחוז תל אביב – מיסוי וכלכלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!