דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

משפט ופלילים / ניצב בדימוס ניסו שחם הורשע במעשה מגונה אחד, זוכה מיתר האישומים

אחרי למעלה מארבע שנים, התקבלה היום הכרעת הדין במשפטו של מפקד מחוז ירושלים לשעבר | בית המשפט קבע כי שחם נישק שוטרת בכפייה, אך זיכה אותו מהאישומים בהטרדה מינית ובהפרת אמונים

ניצב בדימוס ניסו שחם בבית המשפט, 24 באפריל 2018. (מרים אלסטר / פלאש90)
ניצב בדימוס ניסו שחם בבית המשפט, 24 באפריל 2018. (מרים אלסטר / פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

בית משפט השלום בתל אביב הרשיע הבוקר (שלישי) את מפקד מחוז ירושלים לשעבר, ניצב בדימוס ניסו שחם, במעשה מגונה בשוטרת, בכך שנישק אותה בניגוד לרצונה. השופט בני שגיא קבע עוד כי ההחלטות שקיבל שחם בעניינן של חמש שוטרות שעמן ניהל קשר מיני בהסכמה – לא עולות לכדי עבירות של הפרת אמונים. שחם זוכה גם מהטרדה מינית ומעשים מגונים של שתי שוטרות נוספות. על חקירת השוטרות במח"ש, אמר השופט היא חצתה לעתים קווים אדומים.

כתב האישום נגד שחם הוגש באוקטובר 2013 והכרעת הדין בעניינו הייתה אמורה להינתן ב-11 בפברואר, אך השופט שגיא דחה את החלטתו. בהחלטה שניתנה בתיק נימק השופט את החלטתו בכך שעומס כבד מוטל עליו והיקפו של התיק רחב, וכולל שוטרות רבות שהעידו על מעשיו של הניצב לשעבר.

כתב האישום נגד ייחס לשחם עבירות של מעשים מגונים בשתי שוטרות בכך שנישק אותן בניגוד לרצונן. השופט הרשיע את שחם במעשה מגונה רק באחת מהן. לפי כתב האישום, כששחם כיהן כמפקד מחוז ירושלים הוא הגיע לאזור מגוריה של השוטרת ברכבו כדי להיפרד ממנה לפני שהוא טס לחו"ל והיא עוברת תפקיד. השניים נסעו לחניון בית ספר סמוך, וכעבור רבע שעה הוא נישק אותה. השוטרת הדפה אותו ויצאה מהמכונית. שחם טען כי טעה לחשוב שהשוטרת מעוניינת בנשיקה, אך השופט קבע כי "טעותו לא היתה כנה".  לדברי השופט, "הנאשם אינו תלמיד תיכון. הוא מפקד בכיר הבוחר לנשק שוטרת זוטרה מבלי שבחר לברר איתה את רצונה".

שחם הואשם גם בהטרדה מינית של שוטרת, בכך ששלח לה שלושה מסרונים שבהם שאל מה צבע התחתונים שהיא לובשת. עם זאת, השופט זיכה אותו מעבירה זו וקבע כי הוכח ששחם שלח מסרון מיני אחד שבו שאל את השוטרת מה צבע לבושה התחתון, וזו השיבה לו כי היא לבושה "כמו נזירה". שגיא נימק את הזיכוי בכך ש"אין די במסרון אחד כדי להרשיע בעבירה של הטרדה מינית".

בהכרעת הדין ציין השופט שגיא כי בניגוד לחשדות שעמדו בפתח החקירה על ביצוע עבירת מין סדרתית מצד שחם, במהלך המשפט התברר כי התמונה הראייתית מצביעה על כך ש"הממד של כפייה מינית של הנאשם, לא ברמת ההיקף ולא ברמת החומרה, לא קיים".

במהלך המשפט נגדו העידו השוטרות המעורבות בתיק כי חקירתן במח"ש הייתה  אלימה וקשה והיחס אליהן היה כאל נאשמות. אף אחת מהשוטרות לא הגיעה מיוזמתה למחלקה לחקירות שוטרים ומסרה תלונה. אחת השוטרות התייצבה למתן עדות רק לאחר שניתן צו מיוחד בעניין. שוטרת אחרת העידה בבית המשפט עדות שונה מזו שמסרה במח"ש והוכרזה כ"עדה עוינת".

בנוסף, שתיים מהשוטרות הגישו תביעה נגד מח"ש בסך שלושה מיליון שקלים בגין "חקירה משפילה, מאיימת ומבזה". בתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז נכתב כי "במהלך החקירה נאלצו השתיים להשיב לשאלות בין היתר בדבר הרגליהן המיניים וסיפוקן המיני ולספוג ביטויים קשים ומשפילים. החוקרים חיללו את גופן ונפשן של התובעות, רמסו את כבודן עד עפר והכל תוך ניצול לרעה של כוח המשרה וניצול המצב בו מצויות התובעות בחדר חקירות, כשהן אינן רשאיות לעזוב את המקום ומחויבות להשיב לשאלות פולשניות, פורנוגרפיות ומשפילות של החוקרים, והכל ללא צורך חקירתי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!