דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

עשה לך בוס / כבר לא פרילנס? מדריך לעצמאים שהופכים לשכירים

מצאו עוגן משמעותי במקום העבודה המתוכן, תכננו קדימה, דאגו לנוחות שלכם וודאו שיש אמון וכבוד הדדי ביניכם לבין הארגון אליו אתם מצטרפים | דניאל רובן עם שלל עצות למעבר נכון מפרילנסר לשכיר

עובדים במשרד (צילום אילוסטרציה / shutterstock).
עובדים במשרד (צילום אילוסטרציה / shutterstock).
דניאל רובן
דניאל רובן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

כשליש מהאמריקאים הועסקו בשנה האחרונה כפרילנסרים (ליתר דיוק 57 מיליון אזרחים אמריקאים במשרה חלקית או מלאה), כך על פי מחקר גדול שפורסם על ידי ארגון הפרילנסרים האמריקאי באתר UPWORK. גם בישראל, רשומים פרילנסרים רבים. ועדיין, על אף הנתונים הללו, אם תסתכלו סביבכם באופן אבסורדי תגלו שמתקיימת תנועה ערה של עובדים מהשוק העצמאי לשוק השכיר. ולא, לא רק בשל אילוצים כלכליים. הכיצד ייתכן הדבר? ואיך נכון לעשות זאת? מנהל פיתוח עסקי וסמנכ"ל תפעול בחברת חללים משותפים אורבן פלייס, אשר מעניקה שירות הן לעצמאים פרילנסרים והן לחברות קטנות וגדולות, דניאל רובן, מסביר את התנועה מ-Freelancer ל-Employee.

 כבר לא כלכלת חלטורות
השינוי הגדול בשוק העבודה, אפוא, קורה כעת מול עינינו. הרבה יותר אנשים בעולם עושים מעבר מפרילנסרים, והופכים לחלק מארגון או חברה. 'כלכלת החלטורות' כפי שנוהגים לכנות את שוק הפרילנס, מתדלדלת, ומתקיים מעבר הדרגתי של עובדים אל תוך עסקים פועלים. אבל אל נא לנו לטעות, המעבר הזה אינו נעוץ בסיבות כלכליות. הדור הזה אינו מסתנוור מהשכר (זה רק בונוס) אלא שהמעבר הזה הוא תוצר של חיבור אישי טוב וחיוני עם הארגון.

 מצאו עוגן משמעותי בארגון אליו אתם נכנסים
אלו שעבדו כפרילנסרים רגילים לעבוד בצורה עצמאית לחלוטין. הם בוסים לעצמם, ובמידה רבה הם בעצמם מחליטים לאן להוביל את הספינה שלהם. מעבר אל תוך ארגון, הנו מעבר טבעי שיכול לקרות לכל אחד. לרוב, מדובר על תוצר ממפגש אקראי עם לקוח או גורם מקצועי שמסב את תשומת ליבכם לארגון מסוים. לכשתחליטו לעבור לארגון מסוים עליכם לשים לב שקיים בארגון עוגן משמעותי. חפשו אלמנט מסוים שימשוך אתכם, ויגרום לעבודה שלכם בארגון להיות משמעותית (לא כל שכן אם בעצמאות התרגלתם להיות סוג של יזמים). העוגן חייב להיות גדול ומשפיע.

 תכננו קדימה
בהרבה מקרים הטריגר לחזרה לעבודה כשכיר יכול להיות כספי. אבל בהרבה מקרים אין קשר בין השכר שיוצע לכם להחלטה שלכם להיכנס לארגון. כך או כך, בטרם תקבלו החלטה האם 'משתלם' לכם לחזור להיות שכירים, עליכם לנטרל את רעשי הרקע ולבחון זאת בצורה שקולה תוך תכנון העתיד הקרייריסטי שלכם.

וודאו שיש לכם אופק תעסוקתי, בררו לאן הארגון הולך, מה האג'נדה שלו, האם הוא צומח והאם עובדים בתוכו מקבלים מספיק מקום לביטוי. יתרה מכך – בטרם תעשו את המעבר בדקו האם יש לכם מקום להתפתח אליו במידה הצורך (שכן, כעצמאים מגוון האפשרויות שעמד בפניכם היה בלתי מוגבל).

 נוחות היא לא מילה גסה
נכון, לעבודה כשכיר יש יתרונות רבים, בין היתר שכר יציב ובטחון תעסוקתי. ועדיין, על פי מומחים רבים אחד הדברים החשובים לעובד היום היא הנוחות. הכוונה כמובן למכלול האלמנטים – מהמרחק הגיאוגרפי בין הבית למקום העבודה, התנאים הסוציאליים, שעות עבודה ובאלנס נכון בין החיים עצמם לעבודה. כל אלה ורבים אחרים צריכים להיבחן על ידכם בטרם תחליטו להיות שוב שכירים. הדרך הטובה ביותר לבחון את הדברים היא על ידי טסט שתעשו בעודכם עדיין עצמאים. בדקו את הדברים עוד בזמן שאתם מחוץ לארגון וודאו שהם תואמים לציפיות שלכם.

 כבוד ואמון הדדי
דבר נוסף ולא פחות חשוב הוא עניין הכבוד ההדדי והאמון שהמנהלים בארגון רוכשים לעובדים שלהם. עוד בטרם תחליטו האם להיכנס לארגון ספציפי, בדקו שיש במקום אווירה טובה, חיונית ומעצימה. בדקו שהמנהלים נותנים לעובדים כבוד בכל אספקט, ותמצאו דרך לבחון את האמון הניתן למכלולים השונים בארגון. הערכים הללו סופר קריטיים לקיום מרחב עבודה פורה. אלה גם הפרמטרים שנמצאו כחשובים ביותר לעובדים במקום העבודה שלהם, בסקר חדש ורחב היקף שערך ארגון משאבי האנוש האמריקאי SHRM (Society for Human Resource Management)  בקרב 600 עובדים בארה"ב.


דניאל רובן הוא מנהל פיתוח עסקי וסמנכ"ל תפעול בחברת החללים המשותפים אורבן פלייס (Urban Place)

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!