דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסון טבע

אסון טבע / ההסתדרות לביהמ"ש: בטל את פיטוריהם של עובדי טבע אשדוד עד למיצוי המו"מ על רכישה

בעתירה שהגישה האשימה ההסתדרות את הנהלת טבע בנסיון לחסל את המפעל ולמנוע את רכישתו, וזאת כדי להימנע מתחרות, דרשה ממשרד הבריאות להתערב: "שוויון הנפש שבו מתקבל המהלך, להשליך מאות עובדים לאבטלה, ולהוסיף ולספק למדינה את אותם תוצרים המיוצרים בחו"ל הוא מטריד מאוד

מטה חברת טבע בפתח-תקווה (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).
מטה חברת טבע בפתח-תקווה (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בהנחיית יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, הגישה אתמול (שלישי) ההסתדרות עתירה לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע בדרישה לבטל את פיטוריהם של עשרות עובדי מפעל טבע מדיקל באשדוד ולעצור את הליך סגירתו, זאת עד למיצוי המשא ומתן עם הגופים העסקיים המבקשים לרכוש אותו.

בכתב הטענות שהגישה ההסתדרות, באמצעות עו״ד אלעד מורג ועו"ד גלי שטיינברג מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, הואשמה הנהלת טבע בחוסר תום לב במגעים מול ההסתדרות ביחס למפעל באשדוד, תוך 'הרדמת' נציגות העובדים, במקביל לנקיטת מהלכים לסגירת המפעל, "בכחש, בעורמה ובחוסר תום לב".

עובדי טבע באשדוד חוסמים את כביש הכניסה הראשי לעיר, 17 בדצמבר 2017. (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות)
עובדי טבע באשדוד חוסמים את כביש הכניסה הראשי לעיר, 17 בדצמבר 2017. (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות)

לטענת ההסתדרות עם פרסום ההודעה על סגירת המפעל, פנה אליה נציגם של שני רוכשים פוטנציאלים אשר יידע אותם כי הנהלת טבע נמנעת מליצור איתו קשר. "להסתדרות ולוועד העובדים נודע כי יש רוכשים פוטנציאליים המעוניינים ברכישת המפעל" נכתב בבקשה, "אך טבע אשר שמה לה למטרה ברורה לחסל את מפעל התעשייה הציוני שטווה במו ידיו מייסדה, מר אלי הורוביץ, חרף הצהרותיה, לא ניהלה איתם משא ומתן למכירה לפני הודעתה על סגירת המפעל".

לטענת ההסתדרות מתעקשת טבע להביא דווקא לסגירתו של המפעל, המייצר באופן בלעדי שורה של מוצרי אינפוזיות וערויים למערכת הבריאות, וזאת במטרה להעביר את הייצור לחו"ל, מבלי שיוותר מתחרה המייצר בישראל.

ההסתדרות דרשה גם את צירופו של  משרד הבריאות, "הלקוח המרכזי של המפעל וסיבת קיומו הכלכלי" להליך, תוך שהיא מזכירה את מערכת הטבות המס המפליגה שהנהיגה המדינה כלפי המפעל כחברה המעסיקה אלפי עובדים, וציינה כי "שוויון הנפש שבו מתקבל המהלך, להוציא את הייצור מהארץ, להשליך מאות עובדים לאבטלה, ולהוסיף ולספק למדינה את אותם תוצרים המיוצרים בחו"ל הוא מטריד מאוד, בלתי נתפס, ואינו עולה בקנה אחד עם חובותיה של המדינה כרגולטור, וכצד בעל השפעה ישירה על יחסי העבודה במפעל אשדוד שבטבע". בהסתדרות הבהירו כי הם סבורים כי במקרה זה, למדינה ישנם מנופי הלחץ הנחוצים על מנת למנוע מטבע את סגירת המפעל.

עובדי טבע אשדוד מפגינים בכניסה למפעל, דצמבר 2017 (פלאש90)
עובדי טבע אשדוד מפגינים בכניסה למפעל, דצמבר 2017 (פלאש90)

בדצמבר האחרון הודיעה טבע על סגירת שורה של מפעלים ופיטורי כ-1700 עובדים בישראל, בעקבות משבר אליו נקלעה כתוצאה משורה של רכישות כושלות. המפעל האשדודי כמו גם המפעלים בקריית שמונה ובשוהם – לא אמור היה להסגר, כי אם להמכר. אלא שבערב יום העצמאות נדהמו העובדים לקבל את ההודעה כי הנהלת החברה החליטה לסגור את מקום עבודתם. עובדי מפעל טבע באשדוד מלווים על ידי יו"ר הסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה הרצל יאקה, מ"מ יו"ר הסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה אליעזר בלוויו"ר ההסתדרות במרחב אשדוד חיים שייב.

תגובת חברת טבע: "במשך ארבעת החודשים האחרונים – מאז פרסום הודעתה של טבע אודות תהליך הרה-ארגון שנועד לצמצם את בסיס העלויות ולאפשר לחברה לשרת את חובותיה – בחנה טבע אפשרות למכירת המפעל באשדוד. בסופו של התהליך הגיעה טבע למסקנה כי אין לכך היתכנות עסקית, ולכן מתוך מחוייבות לשקף לנציגות העובדים ולהסתדרות תמונה ריאלית ומהימנה הודיעה החברה כי סופו של האתר להיסגר במרץ 2019. יחד עם זאת, חשוב להדגיש, כי עד לרגע סגירת המפעל, החברה תפעל למצות עד תום את אפשרות המכירה, כולל המשך המגעים עם הקונים הפוטנציאלים הרלוונטיים״.

ממשרד הבריאות נמסר כי כתב התביעה טרם התקבל אצלם. "כאשר יגיע נלמד אותו ונגיב כמקובל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!