דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

כלכלת החלטורה / העיר פאלמה דה מיורקה תאסור השכרת דירות ב-Airbnb

את ההצעה יזם ראש העיר בעקבות תלונות תושבים על מחירי הדיור הגבוהים המקשים עליהם למצוא דירות למגורים | ע"פ העיתון "אל פאיס" מחירי השכירות של דירות בפלמה עלו מאז 2013 בשיעור של 40%

שכונת מגורים בפאלמה דה מיורקה (Shutterstock)
שכונת מגורים בפאלמה דה מיורקה (Shutterstock)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

עיריית פלמה דה מיורקה בספרד נלחמת במחירי הדיור הגבוהים: לאחר שתושבים רבים בעיר התלוננו כי אינם יכולים להשכיר דירות עקב המחירים הגבוהים, שנובעים בעיקר מהעובדה כי תושבים רבים מעדיפים במהלך עונת הקיץ להשכיר את דירותיהם לתיירים תמורת תשלום עבור כל לילה בנפרד, הודיע ראש העיר, אנטוני נגוארה, כי יעלה להצבעה בישיבת מועצת העיר הקרובה הצעת חוק שתאסור על תושבים להשכיר את דירותיהם לתיירים או להציע את דירותיהם באתר Airbnb. בכך תהפוך פלמה דה מיורקה לעיר הראשונה בספרד שאוסרת בחוק על תושבים מקומיים להשכיר את דירותיהם דרך אתרי אינטרנט או בדרכים אחרות, כאשר בעיר מקווים שהצעד יוביל בחודשים הקרובים לגידול משמעותי במספר הדירות שיוצעו לשכירות רגילה עבור התושבים, ובכך גם יפחיתו את מחיריהן.

"אין דבר גרוע מכך שיש תושבים שאינם יכולים להתגורר בעיר שלהם או להרשות לעצמם לשכור דירה. יוצאי הדופן היחיד יהיו בתים גדולים או בקתות שיוחרגו מהחוק, אלא אם כן הם נמצאים באזורים מוגנים כמו שדה התעופה או באזורי תעשייה" אמר נגוארה. הוא הוסיף כי החוק ייכנס לתוקפו בחודש יולי הקרוב, לאחר שיאושר במועצת העיר. "פלמה דה מיורקה היא עיר נחושה ואמיצה. הסכמנו כי החוק הזה נחוץ כאינטרס הכללי של העיר, ואנו מאמינים כי הוא יקבע את המגמה עבור ערים נוספות כאשר הן יראו כי מציאת איזון היא המפתח" אמר נגוארה. הוא סיפר כי תושבים רבים בעיר התלוננו בחודשים האחרונים כי מחירי השכירות עלו באופן משמעותי, מה שהקשה עליהם למצוא דירות לשכירות במחירים סבירים. גם ג'וזה הילה, מנהל התכנון העירוני בפלמה דה מיורקה, אישר כי קיימת הקבלה ברורה בין מספר הדירות המוצעות להשכרה לתיירים והעלייה המשמעותית במחירי השכירות לתושבים המקומיים. "כל הערים האירופאיות הגדולות משתנות בן לילה דרך סוג כזה של הצעות. אנחנו חייבים לעשות סדר בנושא הזה. יהיו דירות לשכירות עבור תיירים בפלמה, אבל רק היכן שצריך" אמר הילה.

מה עומד מאחורי ההחלטה של פלמה דה מיורקה, אחת הערים המתויירות בעולם, להילחם דווקא במגמת השכרת הדירות הפרטיות לתיירים תמורת סכומים גבוהים? העיתון הספרדי הנפוץ "אל פאיס" מדווח כי מחירי השכירות הרגילים של דירות בפלמה עלו מאז שנת 2013 בשיעור של 40 אחוזים, כאשר תושבים מקומיים רבים מתלוננים כי דיירי השכונות בהן הושכרו דירות על ידי תיירים סובלים בעל כורחם מרעש, הזנחה, לכלוך ומקרי אלימות רבים. העיתון מדווח עוד כי רק 645 דירות מתוך 11 אלף המוצעות לשכירות לתיירים, אכן קיבלו רשיון לשימוש תיירותי. גורמים בעיריית פלמה דה מיורקה הוסיפו כי מספר הדירות המוצעות לתיירים בלי שבעליהן קיבלו אישור גדל בין השנים 2017-2015 בשיעור של 50 אחוזים. לטענת הגורמים "העלייה הדרמטית במחירי השכירות נובעת מכך שאתרי אינטרנט ואפליקציות אחרות מאפשרות לתיירים להשכיר דירות פרטיות לטווח קצר ישירות מבעלי הבתים".

מי שימשיך להציע את הדירה הפרטית שלו לתיירים למרות שלא קיבל אישור לכך, עלול לעמוד בפני קנס של עד 400 אלף יורו. גם אתרי האינטרנט שיציעו דירות לא מורשות לשכירות עבור תיירים, עלולים לספוג קנסות דומים. גם עיריית ברצלונה נקטה בצעד דומה לפני מספר חודשים, והודיעה כי בעלי אתרים או אפליקציות שיפרסמו דירות לשכירות עבור תיירים ללא אישור, יעמדו בפני קנסות גבוהים.

ג'ואן פורטזה, נשיאת איגוד השכונות בפלמה דה מיורקה, בירכה על החלטת העירייה המקומית, שהתקבלה לאחר עצומה שהגישו מעל 6,000 תושבים כנגד מחירי השכירות הגבוהים. מי שהביע התנגדות חריפה למהלך היו בעלי עסקים קטנים ודירות להשכרה, שטענו כי "השכרת הדירות הגבירה את הביקוש והצריכה, והיוותה מקור הכנסה חשוב עבור בעלי בתים רבים. לא רק בעלי הבתים ייפגעו מכך, אלא גם בעלי מסעדות וחנויות. הצעד הזה יגרום לגידול באבטלה".

בנוסף, החליטה עיריית פלמה דה מיורקה להילחם בתופעת האלימות מצד תיירים המגיעים לעיר ושותים לשוכרה. פאבים ומסעדות בעיר ייאלצו לעצור את מכירת האלכוהול לאחר שעת לילה מאוחרת שתיקבע בחוק החדש, כאשר גם מבצעים כמו "שתי כוסות שתיה חריפה במחיר של אחת" או "Happy hour" ייאסרו על פי חוק. גם הנוכחות המשטרתית ברחובות תתוגבר משמעותית, בנסיון להתמודד עם תיירים שיכורים.

פלמה דה מיורקה היא לא העיר היחידה בעולם שמנסה להתמודד עם התופעה של דירות המוצעות לשכירות לתיירים, על חשבון מחירי השכירות הגבוהים לתושבים מקומיים. האי איביזה מחזיק בשיא של מספר הדירות המוצעות להשכרה דרך אתר Airbnb עם דירה המוצעת לתיירים עבור כל 30 תושבים בממוצע. התופעה הפכה נפוצה כמעט בכל הערים הגדולות והמתויירות בעולם, לרבות בישראל. על פי התאחדות בתי המלון בישראל מוצעים כיום בתל אביב 8,000 חדרים בבתי מלון, לעומת 9,700 דירות באתר Airbnb. על פי נתוני התאחדות בתי המלון נפתחו בשנת 2017 מעל 650 חדרים חדשים בבתי מלון, כאשר השנה אמור להירשם גידול משמעותי של 1,016 חדרים. עם זאת, הגידול בהיצע של דירות פרטיות להשכרה עבור תיירים דרך אתר Airbnb עדיין עולה על הגידול במספר חדרי בתי המלון, מה שגורם לפגיעה קשה בענף המלונאות בישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!