דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תג מחיר

טרור יהודי / 'תג מחיר': "מי שאומר 'זה רק גרפיטי' טועה. אנחנו קרובים לקטסטרופה"

12מקרים של "תג מחיר" ארעו רק בחודש האחרון | גדי גבריהו מפורום 'תג מאיר' ביקר את המשפחה מאכסאל, ששני רכביה הוצתו אתמול: "הם שמחים שזה נגמר רק במכוניות ולא בנפש" | לדבריו, מבצעי הפשע הם "אויב משותף גם שלהם וגם שלנו"

תג מחיר. גרפיקה: אידאה
תג מחיר. גרפיקה: אידאה
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

לפני קצת יותר מחודש, תושביה הערבים של שכונת פסגת זאב בירושלים התעוררו לגלות כתובות נאצה שנשאו מסר חד-משמעי למדי. "אין מקום בארץ ישראל לזרים ואויבי השם", "יחי המלך המשיח", ו-"ה' הוא המלך". אם אלה אינן ברורות מספיק, רוססה גם הכתובת "ערביי ירושלים בחזקת טרוריסטים – לגרש או להרוג", ואחרונה – "תנו לנו לטפל בהם".

לא יהיה קשה למצוא במסרי הגרפיטי האלה הסתה. נאמר בהן, שחור על גבי אבן ירושלמית, שערביי ירושלים, המהווים שליש מתושבי העיר, נחשבים כולם למחבלים. נאמר בהם בצורה חד משמעית שאין להם מקום כאן, והכותבים אף מציעים לקחת על עצמם את מלאכת ההעלמה.

תג מחיר בבית צפפה (צילום: דוברות המשטרה).
תג מחיר בבית צפפה (צילום: דוברות המשטרה).

פעולת תג המחיר הזאת היוותה את יריית הפתיחה לחודש בו חלה עלייה חדה במספר פעולות תג המחיר שאנו רגילים לראות. שריפת דלת כנסייה וריסוס כתובות נאצה עליה, כתובות גרפיטי מאיימות ומסיתות, שריפת רכבים ופגיעה בהם – בסך הכל 12 מקרי תג מחיר בפחות מחודש אחד.

ובכל זאת, שלושת המקרים שארעו אתמול (רביעי), הנם יוצאי דופן. הראשון התגלה בשעות הבוקר המוקדמות לאחר שבשעות הלילה נשרפו בכפר אכסאל הסמוך לנצרת שני רכבים, ועל גדר אבנים סמוכה רוססה הכתובת "יהודים בואו ננצח". פעולת תג המחיר הזאת, בשונה מיתר המקרים שאירעו החודש, התרחשה לא בשטחי הגדה, אלא בשטחי ישראל.

בשני המקרים הנוספים שארעו היום, הראשון בשעות הבוקר בכפר דיר עמאר, והשני כמה שעות מאוחר יותר בכפר ג'אלוד, שיטת הפעולה הייתה זהה. בכפר דיר עמאר, הסמוך למודיעין עילית, נוקבו צמיגיהם של מספר כלי רכב ורוססו הכתובות "ניקח גורלנו בידנו", ו-"תנו לנו לטפל בהם". בכפר ג'אלוד, המצוי בקרבת עלי, ארבעה כלי רכב ניזוקו וכתובות נאצה רוססו על הקירות הסמוכים. הכתובות היו בדיוק אותן כתובות: "תנו לנו לטפל בהם" ו-"ניקח גורלנו בידינו". בנוסף, בשני הכפרים רוססה כתובת נוספת, שהזכירה את שמו של קטין, שנעצר על ידי המשטר יום קודם לכן.

לשבוע הזה מצטרפים שני אירועי תג מחיר שאירעו ביום שני – הראשון בבית אכסא, הסמוך לשכונת רמות בירושלים. שם במהלך הלילה נגרם נזק למספר כלי רכב ורוססו הכתובות "תלחמו באויב ולא באוהב" ו-"נקמה מנהלית". באותו היום, בכפר רמון הסמוך לישוב רימונים, נוקבו צמיגיהם של  מספר כלי רכב ורוססו כתובות "ניקח גורלנו בידנו" ו-"תנו לנו לטפל בהם".

תג מחיר בג'אלוד (צילום: "יש דין")
תג מחיר בג'אלוד (צילום: "יש דין")

דפוס הפעולה הדומה בולט למרחוק – הפעולה תמיד נעשית בחסות החשיכה, כמעט תמיד כוללת פגיעה בכלי רכב של פלסטינים (שבמקרה הטוב צמיגיהם מנוקבים ובמקרה הרע רכביהם מועלים באש), ותמיד כוללת כתובות נאצה או כתובות מאיימות בעברית. הכתובות מתייחסות לאחד משני אויבים – לפעמים לפלסטינים עצמם, אז נכללות כתובות כמו "מוות לערבים", "כאן גרים תומכי טרור לגרש ולהרוג", או "אין מקום בארץ ישראל לזרים ואויבי השם". לפעמים, הכתובות מיועדות לכוחות הבטחון הישראלים – בפרט צה"ל והשב"כ. אז, הכתובות כוללות מסרים כמו "נקמה מנהלית", "די לצווים המנהליים", או כמו אתמול – ריסוס דרישת שלום לקטין אותו המשטרה עצרה יום לפני פעולת תג המחיר.

עוד מקרה ממנו לא ניתן להתעלם הוא נסיון הצתת המסגד "סעאדה" בעיירה עקרבה, מזרחית לכפר תפוח. באירוע, שקרה לפני פחות משבועיים, הוצתה דלת המסגד, ורוססו הכתובות 'תג מחיר' ו'נקמה' על המסגד.

פעולות תג מחיר בכפרים א-סוויה ולובאן אשרקייה שבגזרת שומרון (דוברות המשטרה)
פעולות תג מחיר בכפרים א-סוויה ולובאן אשרקייה שבגזרת שומרון (דוברות המשטרה)

יתר האירועים התרחשו בכפרים שונים בגדה במהלך החודש. בכפר בורקה נגרם נזק למספר כלי רכב ורוססו כתובות "כאן גרים תומכי טרור לגרש ולהרוג". בכפר עוריף נכרתו עצים ורוססה הכתובת "מוות לערבים". לפני כשבוע, נפגעו במהלך אותו לילה הכפרים סאוויה ולובאן א-שקרייה, אז נוקבו צמיגיהם של מספר כלי רכב, ורוססו הכתובות "די לצווים המנהליים", "תג מחיר", ו-"לגרש או להרוג".

מוקדם יותר החודש, בבית חנינא בירושלים נגרם נזק למספר כלי רכב חונים. בנוסף, רוססו כתובות באמצעות ספריי צבע: "דיי לצווים המנהליים". בכפר פרעתא, הסמוך לקדומים, נגרם נזק למספר כלי רכב ורוססו כתובות נאצה.

הארגונים הפועלים בשטח מדווחים כי מדובר בעלייה דרמטית במספר פעולות תג המחיר המתרחשות בכפרים הפלסטינים השונים. מארגון "יש דין" נמסר כי "כמעט מדי בוקר בשלושת השבועות האחרונים מתעוררים תושבי כפרים פלסטיניים בגדה למעשי ונדליזם ופגיעה ברכוש. הארגון תיעד בחודש אפריל בלבד 11 אירועי "תג מחיר" בגדה המערבית, ומקרה נוסף בירושלים המזרחית. אירועים אלה כללו ניקוב צמיגי מכוניות, פגיעה בעצים, ריסוס כתובות גרפיטי ומקרה אחד של ניסיון הצתת מסגד בכפר עקרבא.

תג מחיר בכפר רמון שבגזרת בנימין (צילום: דוברות המשטרה – מחוז ש"י).
תג מחיר בכפר רמון שבגזרת בנימין (צילום: דוברות המשטרה – מחוז ש"י).

בכיר לשעבר בשב"כ אמר השבוע כי מדובר בגל הטרור היהודי הנרחב ביותר מאז 2015. אז, כזכור, זה נגמר ברצח משפחת דוואבשה בכפר דומא. "על רשויות אכיפת החוק לפעול באופן מיידי לעצור את העבריינים לפני שהם יסלימו ויפגעו בחיי אדם. הכתובת כבר על הקיר".

"אנחנו קרובים לקטסטרופה"

לדברי גדי גבריהו, מייסד ויו"ר פורום "תג מאיר" פעולות תג המחיר האחרונות מבשרות על עלייה דרמטית במספר האירועים. "אנחנו עוקבים בדקדקנות אחרי האירועים האלה הרבה מאוד שנים, מאז האירועים של הצתת כנסיית הלחם והדגים, משפחת דוובאשה, ואבו ח'דר. לא זכור דבר כזה, אינטנסיביות כזאת. אנחנו כמעט כל בוקר קמים לאירוע, יש בקרים בהם קמים לשני אירועים. כל מי שאומר שזה רק גרפיטי – טועה. לפני עשרה ימים הייתה פגיעה במסגד, האירועים האלה הם לא פשוטים. שני הרכבים שהוצתו הבוקר באכסאל יכלו עם רוחות מעט יותר חזקות לשרוף את הבית. לכן יש להזעיק את כל מי שרק ניתן להזעיק, אנחנו קרובים לקטסטרופה".

גדי גבריהו (שני מימין), ח"כ מירב בן ארי, ח"כ איציק שמולי, בעת השקת השדולה נגד פשעי תג מחיר, כנסת ישראל. צילום: באדיבות המצולם
גדי גבריהו (שני מימין), ח"כ מירב בן ארי, ח"כ איציק שמולי, בעת השקת השדולה נגד פשעי תג מחיר, כנסת ישראל. צילום: באדיבות המצולם

יש לך סברה מה עשוי להניע את העליה הדרמטית הזאת?
"לזכותם יאמר שהם כותבים את זה על הקיר. הם קיבלו צווים מנהליים שמגבילים את התנועה שלהם, וזאת הנקמה שלהם. זאת התשובה שלהם לשירותי הבטחון".

גבריהו סיפר כי הוא וחברים נוספים בפורום ביקרו באכסאל, בבית המשפחה ששני רכביה הוצתו. "הגיעו הרבה מאוד אנשים, בעיקר מקיבוצי הסביבה, להביע סולידריות פשוטה, אנושית. הם (הטרוריסטים היהודים, ע.י) מנסים להשליט פה טרור ופחד ואנחנו באנו לחבק ולהגיד שהאירוע הזה רק יחזק את קשרי הידידות והחברות בינינו. האנשים האלה הם אויב משותף גם שלהם וגם שלנו".

פעולת תג מחיר בעיירה עקרבה שבשומרון (קרדיט: זאכריה מרבנים למען זכויות האדם)
פעולת תג מחיר בעיירה עקרבה שבשומרון (קרדיט: זאכריה מרבנים למען זכויות האדם)

מהן תחושות המשפחה?
"הם שמחים שזה נגמר רק במכוניות ולא בנפש, אבל התחושות הן קשות. ילדים שקמים באמצע הלילה ורואים להבת אש, זה לא דבר פשוט. אלה פרעות. פורעים על הבית. דברים שאנחנו בתור עם שנרדף צריכים להכיר. אלה אירועים מזעזעים, הם קורים כל לילה בכפר פלסטיני אחר. אנשים חפים מפשע, ילדים קטנים שלא עשו שום דבר רע בחיים שלהם, מזעזע שקם אדם ועושה כזה מעשה".

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!