דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האסון בנחל צפית

האסון בנחל צפית / בעקבות האסון נחשף: אין גוף מאשר לטיולים במכינות קדם צבאיות

האסון מציף מציאות אבסורדית: המכינות הקדם צבאיות יושבות בתפר בין משרד החינוך למשרד הביטחון ולא מפוקחות בתחומים רבים על-ידי אף גורם | אמש כבר החלו חילופי האשמות בין שני המשרדים

שוטרים עומדים מחוץ למכינה הקדם צבאית בני ציון -לאחר האסון בנחל צפית, אפריל 2018 (צילום: מרים אלטשר/ פלאש90)
שוטרים עומדים מחוץ למכינה הקדם צבאית בני ציון -לאחר האסון בנחל צפית, אפריל 2018 (צילום: מרים אלטשר/ פלאש90)
שי ניר

חקירת האסון בו נהרגו אתמול (חמישי) עשרה נערים ונערות בנחל צפית במהלך פעילות של המכינה הקדם צבאית בני ציון רק החלה, אך כבר על סמך הפרטים הידועים נחשפת הבעייתיות שבסוגיית האחריות על פעילות המכינות הקדם צבאיות. ראש המכינה והמדריכים שהובילו את הטיול נחקרו אמש, אך שום גוף אחר לא אישר או פיקח על הפעילות שהסתיימה באסון. משרד החינוך ומשרד הביטחון, שני הגופים שתחתיהם פועלות המכינות, כבר החלו בוויכוח סביב סוגיה זו, וראש מועצת המכינות הצהיר ששיקול הדעת בנוגע לכל פעילות נתון לראש המכינה בלבד.

משטרת ישראל פתחה בחקירת האסון בנחל צפית ומפקד המחוז הדרומי מינה את ניצב משנה יוסי תורג'מן, קצין אגף חקירות ומודיעין במחוז דרום, כראש צוות החקירה. חוקרי משטרת ישראל וחוקרי זירת האסון החלו באיסוף ממצאים וחקירת נסיבות האירוע. במסגרת חקירת האירוע, נחקרו אתמול ראש המכינה ומדריכי הטיול.

התכתבות בקבוצת הוואטסאפ של משתתפי הטיול (צילום מסך מתוך חדשות 'כאן 11')
התכתבות בקבוצת הוואטסאפ של משתתפי הטיול (צילום מסך מתוך חדשות 'כאן 11')

אך בזמן שכל טיול של בית ספר או תנועת נוער עובר אישור על ידי חדר המצב של משרד החינוך, המכינות הקדם צבאיות אינן מחויבות בנוהל דומה. למעשה, אין גוף במדינת ישראל המפקח ונושא באחריות ערכית ומנהלית מלאה על פעילותן ותפקודן. המכינות מצויות בתחום האפור שבין אחריות משרד החינוך על תלמידי מערכת החינוך באמצעות חוזר המנכ"ל לבין משרד הביטחון בהיותן גופים המייעדים את החניכים לשירות משמעותי בצבא, אך פקודות הצבא אינן חלות עליהם.

גם מועצות המכינות, גוף וולונטרי המייצג את המכינות, אינה מפעילה פיקוח על הנעשה בהן. ראש המועצה דני זמיר אמר לחברת החדשות כי המכינות "לא נזקקות לפי הכללים והנהלים לאישור כלשהו" ואף הוסיף כי "הן מחליטות בעצמן מתי ואיך לצאת ומתייעצות עם הגורמים המקצועיים כפי שנראה להן לפי שיקול דעתן".

כך, המכינות הקדם צבאיות נופלות בין הכיסאות. מחד חניכיהן סיימו 12 שנות לימוד ואינם תחת אחריות משרד החינוך אך משרד הביטחון אינו מתעסק בהם כיוון שלא נכנסו לשירות ביטחון פעיל. בעקבות האסון והשאלות שהתעוררו, משרד הביטחון אף מיהר להוציא הודעת הבהרה כי אינו אחראי על המכינות. "בתגובה לאמירות של גורמים במשרד החינוך, מבקש להבהיר כי לפי חוק המכינות ותקנותיו, משרד החינוך הינו הגורם המקצועי והאחראי על אישור התכניות הלימודיות במכינות הקדם צבאיות. משרד הביטחון אינו אחראי על תכנית הלימודים, לרבות הטיולים", נמסר ממשרד הביטחון ואף הוסיפו בהתקפה על משרד החינוך כי "מצער מאוד שביום כזה, לא רק שהגוף האחראי אינו לוקח אחריות, אלא מטיל אותה על גורם אחר".

זירת האירוע בנחל צפית (צילום: דוברות מד"א)
זירת האירוע בנחל צפית (צילום: דוברות מד"א)

על אף האופי הכמו פנימייתי של המכינות, האחריות היחידה אותה נושא משרד החינוך קשורה לתכנים החינוכיים ולניהול התקציב. כל יתר התחומים כמו פעילות המכינות, תנאי המגורים, מרחב בטוח בין בנים לבנות, טיולי שטח ופעילויות כמו יציאה לעבודה בחלק מהמקרים, אינה מפוקחת בכלל ונתונה לחלוטין לשיקול דעתם של מנהלי המכינה.

מברור בקרב המכינות הקדם צבאיות בנוגע לנהלי הטיולים עולה כי גם אם הן מעוניינות בליווי של חדר המצב של משרד החינוך הן נענות בשלילה בטענה שאינן תחת אחריותו.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!