דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דבר השבוע

הנפשות הפועלות / העימות בין נוה וסלינגר: תצוגת תכלית לקטבים בשיח הכלכלי החדש

אפי נווה ודורית סלינגר (צילום: פלאש 90)
אפי נווה ודורית סלינגר (צילום: פלאש 90)

יו"ר לשכת עורכי הדין הטיח את ביקורתו בממונה על הביטוח בלי פילטרים, כי הפוליטיקאי הישראלי החדש מדבר דוגרי | מולו ניצבה סלינגר, שמגלמת את הרגולטורית העכשווית - מחויבת לצרכן כאינדיבידואל, ולאו דווקא לטובת השוק עליו הוא מפקחת

עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

פרולוג

דצמבר 2012, כנס של מערכת הבריאות בים המלח. מנכ"ל משרד הבריאות דאז, פרופ' רוני גמזו, תוקף את הממונה על הביטוח פרופ' עודד שריג על כך שאין מספיק רגולציה בתחום ביטוחי הבריאות: "התפתחות הביטוחים הפרטיים הביאה את מערכת הבריאות למצב של להיות או לחדול", אמר בנאום שנחשב אז לתקיף וחריג, "אם רוצים לשמור על איתנות המערכת הציבורית, חייבים להתערב מלמעלה ולבצע מהלכים לא פופולריים וקצת פטרנליסטיים. הרגולטור חייב להתערב עמוקות, ולא להשאיר לכוחות השוק לפעול". נשמע חריף? חכו חכו.

שש שנים אחר כך

המופע של יו"ר לשכת עורכי הדין אפי נוה ביום שני השבוע היה ההפך הגמור מהתאטרון שבו הוצג. עבור רובנו המוחלט, אין דבר אפור יותר מעולם הביטוח והפנסיה. בתוך עולם הביטוח אין אפור יותר ומודחק יותר מתחום ביטוח החיים והפנסיה, הנושא שבו עסק הכנס. נסו לחשוב כמה סדרות אמריקאיות עוסקות בעורכי דין, כמה עוקבות אחרי סיפוריהם של שוטרים או רופאים. עכשיו נסו להיזכר בסדרה או סרט שגיבוריה הם סוכני ביטוח. בכל זאת נוה הצליח להיכנס אל הזירה הזו, ולייצר דרמה שתעסיק את העיתונות הכלכלית במשך יומיים.

הדמות הראשית

הדמות הראשית בדרמה הזו היא כמובן עו"ד אפי נוה. על הבמה הוא מופיע כאורח המגיע מבחוץ, שיש ביכולתו לראות ולהגיד את מה שאנשי העיירה לא יכולים. בעיניו הוא מדמה את עצמו לילד הצועק 'המלך הוא עירום'. התגובות של הקהל (ואם להתחבר לעידן שלנו, גם התגובות בפייסבוק) מאשרות את הדימוי הזה – "מעולם לא היה אדם שקם ואמר את הדברים כמו שהם", כתב אחד, "ואוו אין מילים ..פשוט אלוף האיש ועם ביצים של שור..נשארתי חסר מילים..מאוהב" כתב אחר.

נוה הוא לא ילד, הוא אחד האנשים המשפיעים ביותר על מערכות השלטון בישראל. האיש שמצליח לשלב בין מערכת בריתות עם פוליטיקאים מכל קצוות הקשת לבין הופעה טלוויזיונית ממגנטת של אדם חריף, ישיר וחסר גינונים מכניס את עידן הריאלטי להליכי קבלת ההחלטות בישראל. בכתבה שהכין עומרי אסנהיים ל'עובדה', על פעילותו של נוה בועדה למינוי שופטים, מתנהל נוה עם מקרופון ומצלמה כאילו לא היו שם. הכל פרוס על השולחן, בלי בושה ובלי התנצלות. פרשן חדשות 2 עמית סגל יצא להגן על התנהלותו באותה התקופה בציוץ כי "ההבדל העיקרי בין אפי נווה ואהרן ברק בענייני מינויים: נוכחות מצלמה והיעדר קלאסה. כל היתר אותו דבר, אולי אפילו ההשוואה נוטה לרעת ברק". כך אמר בעצם שיחסי הכוחות והפוליטיזציה של המערכת הייתה עוד לפני נוה, הוא פשוט מוציא אותה החוצה ועושה זאת בשפתנו, כדי שכולנו נראה ונבין אותה.

נוה עולה לבימת הכנס וללא נאום כתוב, שולח חיצים חדים לעבר אורחת הכבוד, המפקחת על הביטוח היושבת בשורה הראשונה. במקרה או שלא, זו אותה מפקחת שקנסה לאחרונה את חברת הביטוח "מנורה", לקוחה גדולה של נוה, בסכום לא מבוטל של 1.5 מיליון שקל בגין מכירת פוליסה שנויה מאוד במחלוקת. במשפט חודר הוא פונה אליה ואומר "אני מאמין שצריך להגיד את מה שאתה חושב בפרצוף, בפנים, האמת זה הדבר הטוב ביותר. גבירתי המפקחת על הביטוח, לעניות דעתי את תיזכרי כמפקחת על הביטוח הגרועה מאז ומעולם". הקהל מריע ומשתאה. במשך תשע וחצי דקות תוקף נוה את סלינגר על הרגולציה האגרסיבית שהיא מנהיגה בענף הביטוח והפנסיה, על כך שאת החלטותיה היא מקבלת לבד, ללא התייעצות עם גורמי המקצוע, ועל נסיונה ליצור לעצמה דימוי של מגינת הציבור על חשבונם של סוכני הביטוח, חברות הביטוח ועורכי הדין. נוה גם מישיר מבטו אל סוכני הביטוח ואומר להם "פעם היה כבוד להיות סוכן, יכולתם להתפרנס בכבוד, בשנים האחרונות זו חרפה, סוכנים מגיעים למצב שהם לא יכולים לסגור את החודש, זה לא חייב להיות כך".

אז פונה נוה חזרה אל המפקחת ואומר לה "אם את המפקחת רוצה לבטל את מוסד סוכן הביטוח כי את רוצה רק ביטוחים ישירים זו עמדה לגיטימית, אבל תניחי את זה על השולחן ותקראי לילד בשמו". נוה יודע מה הוא עושה, ונוגע באחת הנקודות הכואבות ביותר אצל סוכני הביטוח. בתהליך שהחל הרבה לפני כניסתה של סלינגר לתפקיד ב-2013, מצאו עצמם סוכני הביטוח מאבדים לקוחות לטובת השיטה החדשה שמותאמת לדור שמעדיף ביטוח בקליק על פני קשר אישי עם סוכן. נוה, בריסטר מוכשר שיודע להציג עדויות וטיעונים ולשכנע בצדקת לקוחותיו, מציג מסכת עדויות להתנהלותה של סלינגר.

את נאומו סוגר נוה בהבטחה "אם תזמינו אותי לכנס הבא, אני אבוא רק כדי לוודא שאת באמת פרשת". המצלמה עוברת לאולם והאורות בו נדלקים, כדי לראות את מאות סוכני הביטוח שבקהל נעמדים על רגליהם ומוחאים כפיים בהתלהבות.

הנמסיס

נמסיס הוא כינוי לאויב המושבע של גיבור הסיפור. במיתולוגיה היוונית נמסיס היא אלת הנקם והשילם, פירוש שמה הוא 'להעניק את מה שנועד', ועליה נגזר להנחית על בני האדם את גורלם ללא משוא פנים וללא הבחנה בין טוב ורע. בידה האחת היא אוחזת בשעון חול, ובשנייה חרב. יש מי שרואה ברגולטורים כמעין אלות נמסיס, שתפקידם דורש מהם לקבוע את כללי המשחק המותרים מבלי להתייחס לזהותם של השחקנים. אבל חוקי המשחק יכתיבו במידה רבה גם את תוצאותיו – מי לשבט ומי לחסד, מי ירוויח ומי יפסיד.

דמותה של המפקחת על הבנקים דורית סלינגר היא במידות רבות ההפך הגמור מזו של אפי נוה. מי ששמע את סלינגר מרצה על חיסכון פנסיוני (קרה לי פעם או פעמיים) יודע שבינה ובין תקשורת עם קהל מפרידה תהום. סלינגר לא מרבה להתראיין, ולא נראה שיש לה עניין רב בדימוי הציבורי שלה. בחמש השנים שהיא בתפקיד היא לא כרתה בריתות פוליטיות משמעותיות, וגם המהלכים שהיא מובילה יחד עם שר האוצר כחלון מבוססים על נקודות שבהן תפיסותיהם משיקות ולא על חיבור אישי ביניהם.

דורית סלינגר (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
דורית סלינגר (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).

סלינגר יושבת במרכז השורה הראשונה. ההאשמות מוטחות בה מטווח קצר ובכינון ישיר. מאות אנשים באולם, והמילים הקשות נאמרות אליה באופן אישי, בגוף שני יחיד ובלשון נקבה. את. היא גם מהנשים הבודדות באולם. מאחוריה מוחאים כפיים בהתלהבות וצועקים "אתה מדבר מגרוננו" והיא שמה על פניה חיוך קפוא. היא מרגישה את החצים ננעצים בגופה. "ההיסטוריה תשפוט" היא אומרת לעצמה בראש, וחושבת על החודשים שנשארו לה בתפקיד.

אם אפי נוה מדמה עצמו לילד הזועק 'המלך הוא עירום', סלינגר היא הילד עם האצבע בחומה. בשבילים אפורים של חוזרים והנחיות על כל פרט ופסיק בעולם הביטוח ובקשר שבין החברה והסוכן למבוטח, היא בולמת את כוחם של החזקים במשוואה הזו ומעניקה ממנו ללקוחות החלשים. בכיר באחת מחברות הביטוח אמר עליה בשיחה סגורה בעקבות נאומו של נוה כי "היא עושה לנו את המוות, אבל הדבר האחרון שאפשר להגיד עליה זה שהיא לא דואגת לציבור הלקוחות".

סלינגר באמת יכולה להתגאות בשורה של רפורמות ושינויים מאוד חשובים שהכניסה לשוק הביטוח בחמש השנים האחרונות. כך, לדוגמא, היא חייבה את חברות הביטוח להציג למבוטחים את פירוט עלויות מרכיבי הפוליסה שלהם, ובכך נתנה ללקוחות יכולת אמיתית להשוות בין ההצעות השונות שהם מקבלים. היא חייבה את הסוכנים להחתים את הלקוחות עם חידוש הפוליסה, ועצרה נוהג פסול שאיפשר לסוכנים לחדש את הפוליסות ללא ידיעת המבוטחים. היא גם הייתה ציר מרכזי ברפורמת פנסיית ברירת המחדל, ובהעברת הבחירה בקרן הפנסיה מהמעסיקים לעובדים.

מהצד השני, יש גם משהו בהאשמותיו של נוה. סלינגר, במידה רבה, שמעה את דבריו של פרופ' גמזו מלפני שש שנים, והחליטה לנהוג בפטרנליזם כלפי שוק הביטוח. קצב החוזרים (הנחיות מחייבות) שהיא מפיצה לשוק הביטוח הוא חסר תקדים, ואין לו אף מקבילה בשום ענף אחר. חברי כנסת ושרים מתקנאים בכח שיש לפקידי ציבור כמו סלינגר בקביעת כללי המשחק. ובכח הזה הרגולטורים חייבים לנהוג בזהירות ובמשורה.

סיכום ביניים ללא קתרזיס

שתי הדמויות המרכזיות בסיפור הזה מציגות שתי מהפכות שמתרחשות בחברה ובמוקדי הכח בישראל. נוה מייצג את הדיבור החדש, הישיר, הלא מתנצל. 'לא מתנצלים' הייתה הסיסמה של הבית היהודי בבחירות האחרונות, וגם תמר זנדברג הטמיעה את הרעיון הזה בהצלחה רבה בבחירות לראשות מרצ. הדיבור הישיר, "כל האמת בפנים" שהביא לחיינו שי חי מהאח הגדול. התבטא גם בצעקתו של אראל מרגלית 'תחזירו לנו את המדינה קיבינימט' שניסה לרכב על אותו הגל ומצא את עצמו מחוץ לחיים הפוליטיים. נוה תוקף את סלינגר בדיוק באותו אופן שבו תוקף נתניהו את התקשורת והמשטרה – דיבור בוטה, חד, כואב, ללא גינונים, כשהכל מצולם משודר ומועלה לרשת. אגב, נאומו של נוה שבר את שיא הצפיות ברשת לנאומים בכנסים של סוכני ביטוח.

סלינגר מייצגת את הרגולטור החדש. זה שמטפחים במשרד האוצר. פניו של הרגולטור החדש מופנות לצרכן כאינדיבידואל, ולאו דווקא לטובת השוק עליו הוא מפקח. הרגולטור החדש יפעל באגרסיביות כלפי התאגידים הגדולים, ויראה במוקדי כח, בין אם הם טובים ובין אם הם רעים, כאיום על טובת הכלל. איום על התפיסה שהופכת את כולנו לצרכנים המתנהלים כאטומים בודדים בחלל. הרגולטור החדש דוגל בשוק חופשי, אבל לוקח לעצמו את התפקיד של ניסוח מחדש של חוקי המשחק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!