דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האסון בנחל צפית

אסון נחל צפית / פרסום ראשון: שירות לבקרת טיולים הוצע למכינות 3 ימים לפני האסון

ביום עיון למנהלי מכינות, אותו הובילו מועצת המכינות, משרד החינוך ומשרד הביטחון, הרצה קב"ט החברה להגנת הטבע על בטיחות בטיולים, והציע למכינות להשתמש בתשלום בשירותי 'מוקד טבע', המפקח על טיולי בתי הספר | מועצת המכינות: "הנושא היה בבדיקה ראשונית"

מסוקים בחיפושים בנחל צפית (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)
מסוקים בחיפושים בנחל צפית (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)
שי ניר

שלושה ימים בלבד לפני מותם של עשרה בני נוער בטיול של מכינה קדם צבאית בערבה הוצע למנהלי המכינות להשתמש בתשלום בשירות 'מוקד טבע', המשמש את משרד החינוך לליווי ופיקוח על טיולים. ההצעה הועלתה במסגרת יום עיון למנהלי המכינות שנערך ביום שני שעבר (23.4) בסמינר שיין בפתח תקווה, ואורגן על ידי מינהל חברה ונוער במשרד החינוך, האגף הבטחוני-חברתי במשרד הביטחון ומועצת המכינות. יום העיון כלל הרצאה של קב"ט החברה להגנת הטבע, יואב יעקבי, בנושא בטחון ובטיחות בטיולים. ל'דבר ראשון' נודע כי ביום העיון השתתפה גם אשת סגל ממכינת בני ציון – המכינה שארגנה את הטיול לנחל צפית בו נספו בני הנוער משטפונות שהציפו את הנחל.

תכנית הכנס למנהלי המכינות הקדם צבאיות
תכנית הכנס למנהלי המכינות הקדם צבאיות

'מוקד טבע', המופעל על ידי החברה להגנת הטבע, הוא הגוף שמתפעל את חדר המצב לטיולים של משרד החינוך, ודרכו מתבצע תיאום הטיולים והפיקוח עליהם במסגרות עליהן אחראי המשרד – בתי ספר, תנועות נוער, פנימיות ועוד. המציאות הקשה שנחשפה בעקבות האסון בערבה היא שהמכינות הקדם צבאיות מתנהלות ללא כל פיקוח על פעילותן השוטפת, לא של משרד החינוך ולא של משרד הבטחון, על אף ששניהם אחראים על התקצוב והרישוי שלהן. לכן, בניגוד למוסדות אחרים באחריות משרד החינוך, 'מוקד טבע' לא העניק את שירותיו למכינות הקדם צבאיות, שנהלי הטיולים שקבע המשרד אינם מחייבים אותן באופן פורמלי.

'מוקד טבע' מעניק שירות גם לגופים נוספים שאינם באחריות משרד החינוך, בהם פרויקט "תגלית", ו"החוויה הישראלית", במסגרתם מסיירים בישראל מדי שנה אלפי בני נוער וצעירים יהודים מרחבי העולם. בחברה להגנת הטבע הציעו למכינות מודל דומה, במסגרתו כל מכינה תוכל להשתמש בשירות תמורת תשלום של 110 ש"ח לכל יום טיול. ממועצת המכינות, ארגון הגג של המכינות, נמסר ל'דבר ראשון' כי ההצעה שהוצגה הייתה ראשונית ונמצאה בבדיקה: "מהחברה להגנת הטבע הועברה הצעה לאחרונה והחלו לבדוק את האופציה לעבוד איתם. הנושא היה מאד טרי ועדיין בשלבי בדיקה להיתכנות".

'מוקד טבע' פועל מכוח הנחיות חוזר מנכ"ל משרד החינוך ובהנחיית גופי הביטחון של מדינת ישראל. הוא מעניק שירותים בשלוש רמות – תכנון ואישור הטיול, ליווי במהלך הטיול וסיוע בעת חירום. המוקד מסייע למוסד המתכנן את הטיול בריכוז מידע והערות על סיכונים ומפגעי בטיחות באתרים ובמסלולים שונים, העברת הנחיות ביטחון ובטיחות נדרשות (כגון המספר הנדרש של חובשים ומאבטחים), ואחריות על תיאום עם כוחות הבטחון והחירום. הגופים שבאחריות משרד החינוך מחויבים להעביר את הפרטים המלאים של הטיול ל'מוקד טבע' ולקבל את אישורו ליציאה לטיול.

במהלך הביצוע של כל טיול מרכז 'מוקד טבע' נתוני בטיחות משתנים כגון מזג אוויר, התראות ביטחוניות, מפגעי בטיחות, סגירת מסלולים ועוד, ומעדכן את הקבוצות המטיילות בזמן אמת. המוקד, המאויש 24 שעות ביממה, מהווה גם כתובת זמינה להתייעצות ולשאלות של מובילי הטיול. בעת אירוע חירום, המוקד יזניק את כוחות החילוץ וההצלה השונים ויכווין אותם אל המטיילים.

במכינות הקדם צבאיות הטיולים מהווים פעילות מרכזית. כל מכינה עורכת מספר טיולים בשנה, מרביתם כוללים מסלולים מאתגרים, לינה בשטח ואף פעילות ניווט של החניכים – פעילויות הטומנות בחובן סיכונים רבים, שעבודה שוטפת מול גוף מקצועי כמו 'מוקד טבע' היתה יכולה לצמצם אותם. עצם הדיאלוג בין המכינות לחברה להגנת הטבע על ההצעה ממחיש כי המודעות לסכנה שבהיעדר הפיקוח היתה קיימת, ונעשה נסיון לתת לה מענה, גם אם חלקי. עבור עשרת הנערים שנהרגו בחמישי האחרון, זה כבר היה מאוחר מידי.

גם ללא נוהל מחייב חוקית, נראה כי מכינת בני ציון הפרה נוהל לטיולים שהמנהל שלה היה שותף לגיבושו. בראיון לגלי צה"ל בסוף השבוע סיפר דני זמיר, ראש מועצת המכינות, כי הוא ויובל כהאן, ראש מכינת בני ציון, היו שותפים לגיבוש מסמך שכותרתו "נהלים מומלצים לצוות ולחניכי המכינות הקדם צבאיות", שהוגדר כהמלצה בלתי מחייבת להפעלת המכינות. פרק ג' בנוהל, שהגיע לידי 'דבר ראשון', עוסק ב'טיולים ופעילות שטח מחוץ למכינה', ובו נכתב בין השאר כי "מומלץ ליידע ולקבל אישור על הפעילות ע"י הגורם הממונה באזור – רשות שמורות הטבע, קק"ל, משטרת ישראל, צה"ל". עוד נכתב כי "צוות המכינה צריך לוודא כי מבחינת תנאי מזג אוויר ותנאי הבטחון אין מניעה לביצוע הפעילות".

האם צוות המכינה יצר קשר, ערב הטיול ובמהלכו, עם הגורמים הרלבנטיים לבירור תנאי מזג האוויר במסלול הטיול, דוגמת בית ספר שדה עין גדי, שמנהלו גם מתנדב כסגן מפקד יחידת החילוץ עין גדי? אילו התקיימה שיחה שכזו, ניתן להניח בוודאות כמעט מוחלטת שעמדת בית ספר שדה הייתה שאין לטייל בנחל צפית. האם מארגני הטיול הוציאו את הטיול חרף עמדת גורם מוסמך שאין להוציא את הטיול לאזור בתנאי מזג האוויר הצפויים? בבית הספר שדה עין גדי סירבו לענות לשאלות 'דבר ראשון', וכך גם בחברה להגנת הטבע, בנימוק שהנושא נמצא תחת חקירת המשטרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!