דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טבע

המשבר בטבע / ביה"ד דחה את המועד לפיטורי העובדים במפעל טבע אשדוד

זאת על מנת לאפשר הידברות בין הצדדים בניסיון לקדם בכל זאת את מכירתו | "אני חושב שהתכלית פה היא לראות איך לא פוגעים בפרנסה בשלב הזה, כשאני מבין שרוצים כבר ביוני לפטר ואנחנו בפתחו של חודש מאי", כתב השופט יוחנן כהן

עובדי טבע אשדוד מפגינים בכניסה למפעל, דצמבר 2017 (פלאש90)
עובדי טבע אשדוד מפגינים בכניסה למפעל, דצמבר 2017 (פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הפיטורין בטבע מדיקל אשדוד ידחו, והנהלת המפעל תיפגש עם ההסתדרות ונציגות העובדים בניסיון לקדם בכל זאת את מכירתו, כך קבע הבוקר (ראשון) השופט יוחנן כהן מבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע. דיון נוסף נקבע ל-7 ביוני, ועד אליו הורה השופט לצדדים להיפגש בניסיון לבחון חלופות להצלת המפעל, ואסר על ההנהלה לזמן העובדים לשימועים לפני פיטורין.

"אני חושב שהתכלית פה היא לראות איך לא פוגעים בפרנסה בשלב הזה, כשאני מבין שרוצים כבר ביוני לפטר ואנחנו בפתחו של חודש מאי" אמר השופט כהן, כשהוא מביא מדבריו של הרב יוסף דוב סולבייצ'יק בדבר קדושת המלאכה, והמשמעות שהיא מקנה לחיי האדם, "אני חושב שצריך לדחות את גזר הדין הזה, ולתת עוד סיכוי". עם הבהיר השופט כי הוא ער למצבה הקשה של חברת טבע, המחייבת אותה לבצע "צעדים כואבים".

לדבריו, העובדה שההסכם הקיבוצי במפעל אינו מתייחס למצב של סגירתו, תומכת אף היא בצורך למצות את המשא ומתן בנושא בין הנהלת החברה וארגון העובדים. כמו כן הבהיר השופט כי הוא מצפה גם מהמדינה, המהווה הן רגולטור והן את הצרכן היחיד של מוצרי המפעל, שהינו גם המפעל היחיד המספק לה שורה של מוצרי אינפוזיה ועירויים, להגיש עמדתה בתיק כבר בשבוע הבא. נציג הפרקליטות שהגיע לדיון הבהיר כי לעת עתה טרם נתקבלה עמדת משרד הבריאות.

לדברי עו"ד אלעד מורג מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות כבר בדצמבר, עם פרוץ המשבר, במהלך הדיונים שהתקיימו בין יו"ר ההסתדרות לבכירי הנהלת טבע, במסגרתם הוסכם על שורה ארוכה של צעדי צמצום וסגירת אתרים בטבע – הבהירה הנהלת החברה כי המפעל באשדוד צפוי להימכר – וטען כי ההנהלה הסתירה מההסתדרות ומהעובדים את כוונתה לסוגרו. עוד טען כי להסתדרות ולוועדי העובדים פנו רוכשים פוטנציאליים אשר טענו כי הנהלת טבע אינה משתפת עימם פעולה בניסיונותיהם לבחון את אפשרות רכישת המפעל, וטען כי החברה מבקשת למעשה את חיסול המפעל על מנת שלא יתחרה בעתיד עם מוצרי אינפוזיה ועירויים אותם בכוונתה להתחיל לייבא לישראל. עוד הבהיר כי במידה וההנהלה היתה מיידעת את ההסתדרות כי היא מתקשה למכור את המפעל – היתה עשויה זו להירתם לעזרתה כשם שסייעה בשותפות עם המדינה למכור את מפעל נגב קרמיקה בירוחם.

"המפעל הזה כל השנים הפסיד, אבל כל עוד מצבה של טבע היה טוב אז יכולנו לשאת את זה על גבנו מטעמי ציונות" אמרה באת כוח חברת טבע, וטענה כי החברה ניסתה במשך שש שנים להפכו לרווחי – אלא שהשוק למוצריו בישראל אינו גדול דיו – ואילו בחו"ל הוא יתקשה להתחרות בחברות התרופות הגדולות. "אמרנו מהיום הראשון שאנחנו נעמיד את המפעל הזה למכירה, וככל שזה לא יצלח נאלץ לסגור את המפעל באשדוד. בשום שלב לא הייתה התחייבות למכור או אמירה שמצאנו קונה, או שאנחנו סבורים שלעסקה הזו יש היתכנות כלכלית – ולכן הניסיון להציג את זה כאילו טבע הפרה את השקיפות או נהגה באופן לא הוגן כלפי העובדים היא לא נכונה ואנחנו דוחים אותה בשאט נפש, כי זה לא דרכנו". לדבריה על אף זאת, נפגשו עם כל גורם שהביע עניין במפעל. "הדברים מעוררים הרמת גבה" הגיב לדבריה עו"ד מורג, "האם כשבכירי טבע דיברו עם יו"ר ההסתדרות בדצמבר הם לא ידעו את הדברים שאמרה? לא עשו בדיקות? הבטיחו הבטחות לא רציניות?".

סוגיה נוספת שעלתה בבית הדין היא האם יחידת "המרכז להכנת רוקחויות" הממוקמת במפעל, שהיא ככל הנראה יחידה רווחית – הינה חלק ממנו או לא. בעוד בהנהלה טענו כי מדובר ביחידה נפרדת ממפעל העירויים, בהסתדרות הבהירו כי היא מהווה חלק מיחידת המיקוח הכללית במפעל. ייתכן והנהלת המפעל מעוניינת לסגור את המפעל אך לשמר את היחידה – בעוד בהסתדרות מאמינים כי מכירת המפעל עם יחידה זו בתוכו עשויה להקל על מציאת רוכש פוטנציאלי.

האווירה בבית הדין הייתה רגועה יחסית לאורך הדיון, זאת בניגוד לאווירה שנראתה בשערי המפעל בדצמבר, עת התפרץ המשבר בטבע – אז ניתן היה לראות את עמוד העשן מהצמיגים השרופים ממרחק קילומטרים רבים, ועשרות עובדי המפעל חסמו את דרכי הכניסה והיציאה מהעיר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!