דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דבורים

סביבה / האיחוד האירופאי יאסור על שימוש בחומרי הדברה שפוגעים בדבורים

בשנים האחרונות מדענים מאשרים את מה שהחקלאים מתריעים עליו מזה זמן: אוכלוסיית הדבורים בירידה | כעת החליטו באיחוד על איסור שימוש בנאוניקוטינואידים, חומרי הדברה שהוכח שפוגעים בדבורים

הפגנה מול ועידת האיחוד האירופי לפני הצבעה על הצעה לאסור חומרי הדברה המזיקים לדבורים. אפריל 2013 ארכיון (AP Photo/Alastair Grant, File).
הפגנה מול ועידת האיחוד האירופי לפני הצבעה על הצעה לאסור חומרי הדברה המזיקים לדבורים. אפריל 2013 ארכיון (AP Photo/Alastair Grant, File).

האיחוד האירופאי הגיע לפריצת דרך ביום שישי האחרון בדרכו לאסור לחלוטין על שימוש בחומרי הדברה שעלולים לפגוע בדבורים וביכולתן להאביק גידולים חקלאיים. 28 המדינות החברות באיחוד השיגו רוב גדול, המייצג כשלושה רבעים מאוכלוסיית האיחוד, התומך באיסור על שלושה נאוניקוטינואידים, חומרי הדברה החשודים שכאלה, שכיום נעשה בהם שימוש נרחב, וייכנס לתוקפו בסוף השנה. ההחלטה נשענת על מגבלות מסויימות שהוטלו על השימוש בחומרים אלה כבר ב-2013.

אנטוניה סטאטס מקבוצת אוואז, ארגון המוביל מאבקים במספר נושאים סביבתיים וחברתיים, כינתה את ההחלטה "קרן אור של תקווה עבור הדבורים" והביעה את שמחתה על כך שסוף כל סוף הממשלות מקשיבות לפעילי הסביבה. בשנים האחרונות הייתה ירידה מדאיגה באוכלוסיית הדבורים והועלה חשש כי הדבר ישפיע בצורה משמעותית על היקפי היבולים התלויים בהאבקה ובהפרייה שמבצעות הדבורים.

ישנן ראיות בשפע מבדיקות במעבדה ובשטח לכך שחומרים אלה מזיקים לדבורים והוכחות הולכות ומצטברות לכך שהם אחראים גם לירידה במספרם של פרפרים, חרקים ימיים וציפורים שאוכלות חרקים

לטענת האיחוד האירופאי, הם נעזרו בסקירה מדעית על מנת לזהות את חומרי ההדברה כאחד הגורמים המשפיעים על הירידה באוכלוסיית הדבורים, זאת לצד מחלות, שינויי אקלים וגורמים נוספים. יצרנית חומרי ההדברה השוויצרית "סינגנטה" כינתה את ההחלטה "מאכזבת" והוסיפה כי "הראיות מצביעות כי חומרי ההדברה הללו מציבים סיכון נמוך לבריאות הדבורים, זאת לעומת היעדר מזון, מחלות ומזג אוויר קר".

אחרים חולקים על קביעה זו. "ישנן ראיות בשפע מבדיקות במעבדה ובשטח לכך שחומרים אלה מזיקים לדבורים והוכחות הולכות ומצטברות לכך שהם אחראים גם לירידה במספרם של פרפרים, חרקים ימיים וציפורים שאוכלות חרקים", אומר דייב גולסון, פרופ' לביולוגיה באוניברסיטת סוסקס והוסיף כי החלטת האיחוד האירופאי הגיונית ביותר.

דבורה (AP Photo/Andy Duback, File).
דבורה (AP Photo/Andy Duback, File).

מוסדות האיחוד נחושים לאמץ את ההחלטה בשבועות הקרובים ולהוציאה לפועל והאיסור ייכנס לתוקפו עד לסוף השנה כמתוכנן ושלושת החומרים שנאסרו יורשו לשימוש רק בתוך חממות שם אין חשש שיבואו במגע עם דבורים. ההחלטה שמה סוף לדיונים שנמשכו באיחוד למעלה מעשור ולמחאה הולכת וגוברת של פעילים סביבתיים.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!