דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טכנולוגיה

שיבושים ברשת / בפעם השנייה בתוך חודשיים: אפליקציית טלגרם קרסה למשך כ-10 שעות

מייסד החברה, פאבל דורוב, טען כי הסיבה לתקלה היא "התחממות שרתים", אך יש החוששים כי מדובר בניסיון רוסי להפיל את שרתי החברה, עקב סירובו של דורוב להעביר לשירותי הביון במדינה גישה לתכתובות

משתמש באפליקצית טלגרם (צילום: XanderSt / Shutterstock.com)
משתמש באפליקצית טלגרם (צילום: XanderSt / Shutterstock.com)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אפליקציית טלגרם הושבתה בישראל וברבות מארצות אירופה מחצות אמש (שבת) ועד היום בשעות הצהריים. זוהי הפעם השנייה בחודשיים האחרונים בה מתגלה תקלה בליקצייה. המייסד, פאבל דורוב, טען כי הסיבה לתקלה היא "התחממות שרתים", אך בעולם הטכנולוגיה חוששים כי החברה נמצאת "על הכוונת" של שירותי הביון ברוסיה לאחר שדורוב סירב להעביר ל-FSB מפתחות אבטחה שיאפשרו ציטוטים לתכתובות בטלגרם.

לשירות יש 100 מליון משתמשים ברחבי העולם, אף כי יש מחלוקת לגבי התועלת שלו לגבי שמירה על פרטיות, לעומת אפליקציות כמו SIGNAL ואפילו WHATSAPP.

דורוב צייץ בטוויטר הסבר לקשיים: "התחממות מאסיבית באחד מאשכולות השרתים אולי תגרום לשגיאות התחברות אצל משתמשים אירופאים בשעות הקרובות. התנצלות על חוסר הנוחות – הבעיה נמצאת בדרך לפתרון".

בית המשפט ברוסיה פסק לאחרונה כי על טלגרם להעביר לידי השלטונות במדינה פרטי משתמשים של טלגרם, דרישה לה סירבו מנהלי האפליקציה באופן מוצהר. בתגובה לכך ממשלת רוסיה אסרה על השימוש באפליקציה במדינה והחלה לחסום אותה באמצעות שימוש בכח גס – חסימת מליוני כתובות אינטרנט (IP) במדינה, במהלך שהוליד עשרות אלפי תלונות של משתמשים וחברות אינטרנט ברוסיה על חסימה חסרת הצדקה, תוך פגיעה בכלכלה שעלולה להאמיר בקרוב למיליארד דולר. לפי פרסום ב"פורבס", המאבק הדיגיטלי של רוסיה בטלגרם יוצר נזק סביבתי גדול הרבה יותר מאשר הצלחה בחסימה, שכן משתמשים ברוסיה עדיין מצליחים להשתמש בטלגרם באמצעות שירותי VPN, אשר משתמשים בתקשורת מוצפנת כדי להסתיר את הכתובת האמיתית של המשתמש.

אפליקציה בטוחה או לא?

שימוש בתקשורת מוצפנת הינו מאפיין מועדף גם על אזרחים נרדפים ופעילים פוליטיים, אזרחים המודעים לחדירה העצומה לפרטיות של כולנו על ידי ענקי טכנולוגיה כמו גוגל ופייסבוק, וכן גופי ביטחון במדינות שונות, בייחוד בארה"ב. במקביל, תקשורת מוצפנת מועדפת גם על פושעים פליליים ופעילי טרור. טלגרם התפרסמה בזכות ממשק נוח וידידותי לעומת וואסטאפ, כמו גם יתרונות אחרים של שליחת קבצים גדולים, אך לא מדובר בתחליפים זהים. בוואטסאפ ההודעות עצמן עברו להצפנה מקצה לקצה, ולאפליקציה אין גישה אליהן. בטלגרם ברירת המחדל היא עבודה בתקשורת לא מוצפנת, הקלה לפיצוח, ויש לבחור במכוון ב-SECRET CHAT, כדי להפעיל את ההצפנה, שאינה זמינה בפונקציית ה'ערוצים' הפופולרית.

בוואסטאפ, שבבעלות פייסבוק, אוספים מידע מסוג METADATA, שהוא יומן הפעילות שלנו ברשת – עם מי התכתבנו ומתי, ללא גישה לתוכן עצמו, שמאחוסן באופן מוצפן במכשיר הסלולרי שלנו, לצד גיבוי בשירות ענן של גוגל או אפל – גיבוי שניתן שלא להפעיל. אפליקציית טלגרם מאחסנת את המידע בשרתיה שלה, ולכן שימוש במפתחות אבטחה עשוי לאפשר לה, ולגורמים אחרים, גישה לתכתובות המוצפנות.

אפליקציית SIGNAL, היא אפליקציה שמצהירה שאיננה אוספת כל מידע על המשתמש, למעט מספר הטלפון שלו והתאריך האחרון בו התחבר לשירות. לפי אתר FREECODECAMP, המצטט את ויקיליס, צי אנשי הסייבר של ה-CIA  יצר המון תוכנות שיכולות להיות מותקנות במכשירים הסלולרים, אשר יוצרות "דלת אחורית" אל תוכן ההודעות לפני שהן עוברות תהליך הצפנה, כך ששום אפליקציה איננה בטוחה לחלוטין מציטוט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!