דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטחון

משפט / בג"ץ ידון היום בשתי עתירות כנגד נהלי הפתיחה באש של צה"ל

על רקע ההפגנות המתקיימות מזה חמישה שבועות ברצועת עזה, ידון ביהמ"ש בשתי עתירות שהגישו מספר ארגונים חברתיים, העוסקות בביטול הנהלים הקיימים ובשימוש באש צלפים ובאש חיה | המדינה: "הוראות הפתיחה באש עולות בקנה אחד עם הדין הישראלי ועם הדין הבין-לאומי"

הפגנות הסדר האלימות בגבול רצועת עזה ביום שישי (צילום: דובר צה"ל).
הפגנות הסדר האלימות בגבול רצועת עזה ביום שישי (צילום: דובר צה"ל).
שי ניר

בג"ץ ידון היום (שני) בשתי עתירות נגד הוראות הפתיחה באש של צה"ל בגבול רצועת עזה, על רקע הפגנות המחאה האלימות המתקיימות מדי יום שישי מזה חמישה שבועות. העתירה הראשונה, העוסקת בביטול הוראות הפתיחה באש הנוכחיות, הוגשה על ידי הארגונים "יש דין", "האגודה לזכויות האזרח בישראל", "גישה" ו"המוקד להגנת הפרטיות". בעתירה השנייה, דורשים הארגונים "עדאלה" ו"אלמיזאן" כי יחול איסור לעשות שימוש בצלפים או באש חיה כאמצעי לפיזור הפגנות ברצועת עזה. הדיון בשתי העתירות יתקיים בפני הנשיאה אסתר חיות והשופטים יורם מלצר וניל הנדל בשעה 9:00.

היום הגישה המדינה את תשובתה לעתירה בה נכתב כי "הוראות הפתיחה באש של כוחות הביטחון במרחב המכשול הביטחוני עולות בקנה אחד עם הדין הישראלי ועם הדין הבין-לאומי ובתוך כך עם פסיקתו של בית המשפט". עוד נכתב בתשובת המדינה כי נקודת המוצא לעמדת המדינה היא כי האירועים האלימים מתרחשים כחלק מעימות מזויין "בין ארגון טרור החמאס לבין מדינת ישראל" וכי המסגרת המשפטית המסדירה את פתיחת האש היא דיני המלחמה. בתשובתה ביקשה המדינה להדגיש כי המסגרת המשפטית הנכונה מבחינתה לדיון "חוסה תחת הפרדיגמה של פעולות איבה" להבדיל מהמסגרת המשפטית העוסקת בפתיחה באש במסגרת אכיפת חוק. המדינה גם צפויה להציג את ממצאיה לבית המשפט בדלתיים סגורות ובמעמד צד אחד.

בהודעת עדכון שהעביר היום ארגון "עדאלה" לבג"ץ לקראת הדיון צוין כי 39 פלסטינים נהרגו עד כה מירי חיילי צה"ל, בהם ארבעה ילדים ושני עיתונאים. 92% מההרוגים (36 במספר) נורו בפלג גופם העליון. 20 מבין ההרוגים נורו באזור הראש, הפנים והצוואר (כ-51%), שבעה מההרוגים נפגעו באזור הגב והחזה (כ-18%), תשעה נפגעו באזור הבטן (23%) ושניים מההרוגים נפגעו באזור הרגליים והירכיים.

עו"ד סוהאד בשארה, שהגישה את העתירה בשם הארגונים עדאלה ואלמיזאן אומרת כי "כל העדויות והסרטונים מלמדים כי הירי באש חיה בשבועות האחרונים בעזה, שהוביל לתוצאות קטלניות וחמורות ביותר, בוצע כלפי מפגינים לא חמושים שלקחו חלק במחאה אזרחית. ההפגנות לא הגיעו, באף שלב, לכדי איום על חיי אדם אחר".

מהארגונים "יש דין", "האגודה לזכויות האזרח", "גישה" ו"המוקד להגנת הפרט" נמסר בתגובה לתשובת המדינה כי "המדינה אינה מביאה הוכחות לכך שהירי הקטלני לעבר המפגינים ליד הגדר בשטח רצועת עזה מתבצע כ'מוצא אחרון' ורק כנגד מי שמסכן חיי אדם. מעל 40 הרוגים, בהם לפחות שלושה קטינים, וקרוב ל-2,000 פצועים מציגים התנהלות מדאיגה שחייבת להיפסק. אנו מקווים שבג"ץ ידרוש מהמדינה לבטל את ההוראות הבלתי חוקיות בעליל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!