דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / ארגון הגננות דורש: מניעת פיטורים, שיפור תנאים ובלי מצלמות

על רקע פיטוריהן המתוכננים של 3,500 סייעות רפואיות, חוסר שביעות רצון מתנאי העסקתן ביחס למורים ונסיונות להציב מצלמות אבטחה בגנים, בארגון הגננות מאיימים בתביעות נגד משרד החינוך

גן ילדים בישראל. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: Michael Egenburg / Shutterstock.com)
גן ילדים בישראל. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: Michael Egenburg / Shutterstock.com)
דוד טברסקי

הגננות ברחבי ישראל נלחמות מזה שנים על זכויותיהן ותנאי עבודתן. בחודשים האחרונים יצא ארגון "גננות מחנכות" למאבק רחב היקף כנגד המהלך הדרמטי של משרד החינוך לקצץ 3,500 תקנים של סייעות רפואיות וכוונתה של המדינה לחוקק חוק שיחייב גנים להציב מצלמות אבטחה בתוכם על מנת לעקוב אחר הפעילות בגן. הארגון מתכוון לתבוע ממשרד החינוך למנוע את פיטורי הסייעות הרפואיות, זאת לצד תביעת הפרט הגדולה שהארגון עומד להגיש נגד משרד החינוך בשמן של מאות גננות בבקשה לשיפורים עמוקים ויסודיים בתנאי העסקתן.

"פיטורי הסייעות הרפואיות הם סכנת נפשות", סיפרה ל'דבר ראשון' יו"ר ארגון גננות מחנכות, דורית חזן. "במידה וההחלטה ההרסנית הזאת לא תוסר מייד מסדר היום, נאלץ לפעול בכל דרך על מנת לבטח את הגננות", דברי חזן.

דורית חזן, יו"ר ארגון גננות מחנכות (תמונה באדיבות המצולמת)

"אנחנו נמצאות במאבק על הזכויות הבסיסיות שלנו ונאבקות בשביל כל הגננות", היא מספרת. "לצערי למעלה במגדל השן יושבים אנשים שלא מבינים את הקושי והעומס בשטח, ובמקום לנסות להקל ולהשקיע אז מקצצים ומקשים על העבודה שלנו, שהיא במובן הפשוט ביותר – שליחות. אשת חינוך בגיל הרך לא תוכל להחזיק בעבודה שלה לאורך שנים אם היא לא תרגיש את תחושת השליחות – ולא סתם מדובר במקצוע שהרוב המוחלט בו הוא נשים, אנחנו מוכנות לעבוד שעות בהתנדבות רק בשביל הילדים, אבל הגיע הזמן שהמדינה והציבור יבינו ששליחות לא אומרת עבודה בחינם. עבודת הגננת היא קשה מאוד ובעלת מימדים מאוד גדולים של אחריות. היום יש לנו סייעת שנייה, וזה אחרי שנים של מאבק וגם זה הרבה פעמים לא מספיק כי אם סייעת חולה אז מעבירים סייעת ממקום למקום. המדינה צריכה להבין שהיא צריכה להשקיע יותר בגננות המחנכות ובילדים ולא לקצץ".

על-פי חזן, הארגון נאבק היום במספר מהלכים במספר מישורים. המישור הראשון הוא הדרישה מהמדינה ומשרד החינוך להשוות את תנאי עבודתן, השכר והזכויות, של הגננות לאלו של המורות. "ציבור ההורים והמדינה צריכים לשנות את הגישה שלהם כלפי הגננות. אנחנו צריכים לבנות אמון בין הגננות להורים והמדינה ובמקביל לכך לא להתקפל ולדרוש מהמדינה את התנאים והזכויות שמגיעים לכל נשות החינוך. המחנכות בגן אינן שונות מנשות חינוך אחרות, העבודה שלנו היא קשה ומלאת אחריות בדיוק כמו של מחנכות ומחנכים בבתי הספר".

אם רוצים להכניס מצלמות אז הן חייבות להיות במעגל סגור ורק שופט בבית משפט יוכל להורות על פתיחת הצילומים, כי אחרת כל הורה ירצה לראות מה קורה עם הילד שלו, ואז זה תמיד אותו סיפור: 'זה לא בסדר' ו'שם לא בסדר' ומתחילים להלעיז על גננות

"סייעות רפואיות מוצמדות לכל גן עם ילדים עם בעיות רפואיות, נבצר ממני להבין איך עולה על דעתו של מישהו להוציא סייעות רפואיות מהגנים, בעומס העבודה בגנים כיום. וזאת בלי להתייחס לכך שמדובר בפיטוריהן של כ-3,500 נשים שיש לנו, כארגון נשים עובדות, אחריות עליהן גם במישור התעסוקתי. הגננת והסייעת אמונות על ביטחונם, שלומם וחינוכם של כל ילדי הגן, והגנים מונים 35 ילדים. בכל גן יש היום מספר ילדים מורכבים ומאתגרים עם בעיות אלימות, על הספקטרום ועוד. במצב כזה מספיק רק ילד אלרגי אחד, שהיעדר סייעת רפואית יסכן את חייו.

מדובר בסכנת נפשות ממש אם וחס וחלילה ילד ייחנק וימות בגן, מה יקרה אז? מי יישא באחריות למצב? אנחנו רואים היום את הכאב והסבל הגדול סביב המוות המיותר של צעירים בטיול, אנחנו רואים איך כזה אסון מרסק מערכת שלימה. עולה בדעתו של מישהו שאסון כזה יוביל לפגיעה קשה מאוד במערכת, וזאת בלי לציין את כמות הכסף שיושקע בטיפול הפסיכולוגי, לילדים ולצוותים החינוכיים, במידה ואסון כזה חס וחלילה יתרחש?".

הגננות המובילות את ארגון גננות מחנכות מכינות תביעה משפטית ובה יבקשו לשפר את תנאי עבודתן ולהשוותם לאלה של המורים. התביעה תהיה תביעה פרטנית והארגון קורא לכל גננת בגן ילדים ציבורי בישראל להצטרף לתביעה ולנסות לזכות בשיפור גדול בתנאי העסקתה. בתקופה האחרונה הארגון מוביל מהלך שנועד לצרף לתביעות הפרטניות אלפי גננות.

בכל גן יש היום מספר ילדים מורכבים ומאתגרים עם בעיות אלימות, על הספקטרום ועוד. במצב כזה מספיק רק ילד אלרגי אחד, שהיעדר סייעת רפואית יסכן את חייו

בין השאר, יבקשו הגננות בתביעה להחזיר להן תשלום של 120 שעות נוספות בחודש שנלקח מהן ברפורמת "אופק חדש", בשעה שלטענת הגננות, המורים קיבלו תוספת שעות נוספות. עוד דורשות הגננות להשוות את אורך שעות עבודתן של הגננות לאלה של המורים, לקבל תוספות שכר שונות בדומה לאלה שמקבלים המורים, כגון "גמול תפקיד", "גמול השילוב", שעת הנקה ועוד. בנוסף, יבקשו הגננות לשפר את תנאי העסקתן הפיזיים וסביבת העבודה.

בנוסף למאבק על תנאי ההעסקה, מחדשות הגננות את המאבק כנגד הכנסת מצלמות אבטחה לגני הילדים. "הניסיון מלמד שוב ושוב שסרטונים שמצולמים במצלמות אבטחה דולפים החוצה ומתפרסמים ברשת", כתבה חזן לשר החינוך, נפתלי בנט, בתגובה להודעה שהוציא סגן ראש עיריית פתח תקווה על כוונתו שהעירייה תתקין מצלמות אבטחה בכל גני הילדים העירוניים והפרטיים עד תחילת שנת הלימודים הבאה. "האם מישהו היה רוצה לגלות שהילד שלו מופיע בסרטון שמתגלגל ברשתות החברתיות? אנו הגננות איננו מוכנות בשום פנים ואופן שתמונות וסרטונים של הילדים שאנו מחנכות יוקרנו במקום כלשהו. מדובר בהצעה מסוכנת שאמורה להדיר שינה מעיני שר החינוך ובכירי משרד החינוך", היא אומרת.

"מדובר פה על יצירת משבר אמון עמוק בין ההורים למחנכות", מספרת חזן. "אמרתי לחברת הכנסת יפעת שאשא ביטון בוועדה לזכויות הילד לפני שנה שעדיף להשקיע את כל הכספים שיילכו למצלמות ליצירת מפגשים בין גננות להורים שיגבירו את האמון בין נשות החינוך להורים. גננת זה מקצוע שעובר מסננות רבות: 4 שנות לימוד, סטאז', 3 שנים לחכות לקביעות. בסופה של השרשרת הזו יוצאות נשות חינוך מקצועיות ואם אנחנו שומעים על גננת שמעיזה להכות ילדים, ומדובר בנשים פסיכופטיות ללא שום ספק, הן המיעוט שבמיעוט. מדובר לרוב בגנים סמי-פרטיים שמעסיקים עובדות חינוך לא מקצועיות ומגיעות לשם לעבוד, לצערנו, נשים שאינן מוכשרות לעבודה עם גיל הרך".

"משרד החינוך צריך קודם כל להאמין בעצמו, ולקבוע כעמדה ברורה שלו, שלא יכנסו שום מצלמות לגני הילדים", מתעקשת חזן. "מהלך כזה יחזק את האמון בין המשרד לגננות שלו ויראה שהוא מאמין בהן. דבר שני, אם רוצים להכניס מצלמות אז הן חייבות להיות במעגל סגור ורק שופט בבית משפט יוכל להורות על פתיחת הצילומים, כי אחרת כל הורה ירצה לראות מה קורה עם הילד שלו, ואז זה תמיד אותו סיפור: 'זה לא בסדר' ו'שם לא בסדר' ומתחילים להלעיז על גננות, תופעה שלצערי מתרחבת. במידה ואם כבר יהיו מצלמות, הן יצטרכו לשרת גם את הגננות שיוכלו לצאת להגנתן במידה ויוציאו עליהן דברי דיבה".

בהודעת הארגון שיצאה היום נמסר כי במידה ויותקנו מצלמות בגני ילדים, ארגון הגננות מתכנן לבקש מבית המשפט להורות למשרד החינוך להסיר אותן. זאת, במסגרת העתירה הפרטנית הכללית שארגון הגננות מכין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!