דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

החבל נמתח / על רקע התקיפה בסוריה: הקבינט התכנס לישיבה לא מתוכננת

על פי דיווחים שונים, בתקיפה הלילה נעשה שימוש טילים חודרי בונקרים כדי לפגוע במאגרים של טילי קרקע-קרקע של משמרות המהפכה האיראניים | איראן וסוריה מאשימות את ישראל בתקיפה, אסד: "מדינות עוינות עוברות לתוקפנות ישירה"

שמי דמשק במהלך תקיפת ארה"ב, בריטניה וסוריה את יעדי צבא אסד, 14 באפריל 2018 (AP Photo/Hassan Ammar)
שמי דמשק במהלך תקיפת ארה"ב, בריטניה וסוריה את יעדי צבא אסד, 14 באפריל 2018 (AP Photo/Hassan Ammar)
שי ניר

הקבינט המדיני ביטחוני יתכנס בצהריים (שני) לדיון לא מתוכנן בקריה בתל אביב. זאת, על רקע הדיווחים מסוריה על תקיפה של בסיסים צבאיים, שבה נהרגו אזרחים איראניים. עד עתה לא התייחסה ישראל באופן רשמי לטענות כי היא עומדת מאחרי התקיפה.

על פי דיווחים הבוקר בסוריה, במתקפת הטילים על צפון המדינה נהרגו 26 לוחמים מהכוחות הנאמנים למשטרו של הנשיא בשאר אסד, מרביתם איראנים. עם זאת, כלי התקשורת באיראן פרסמה דיווחים סותרים על תוצאות התקיפה, אותה ייחסה לישראל.

התקיפה בוצעה שעות מספר אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח טלפונית עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. על פי הודעת הבית הלבן, השניים דנו באיומים המתמשכים ובאתגרים מולם ניצב האזור, "במיוחד בבעיות שיוצרת הפעילות של המשטר האיראני".

נשיא סוריה בשאר אסד התייחס בצהריים לתקיפות ואמר: "האזור כולו נמצא בשלב של שרטוט המפות מחדש, ומדינות עוינות עוברות לתוקפנות ישירה נגד סוריה לאחר שזרועותיהן באזור נכשלו. הסורים רוצים לשים קץ לטרור, לדבוק בריבונותם ולעצב את עתידם בעצמם". אסד אמר את הדברים בפגישה עם יו"ר הוועדה לביטחון לאומי בפרלמנט האיראני, עלאא א-דין ברוג׳רדי, בדמשק. ברוג׳רדי עצמו אמר: "התוכנית של ארה"ב ובעלות בריתה באזור היא להביא לתבוסתה של סוריה, אך איראן ממשיכה לתמוך בסוריה ותמשיך במאמצים להביא לפתרון מדיני".

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר בהתייחסו לתקיפות קודמות על יעדים איראנים וסורים בסוריה: "האויבים הבינו שהם לא ישיגו דבר ממלחמה. התוכנית שלהם היא להכין את המדינות למלחמה עם איראן. אם הממשלות האלה יפעלו לפי השכל הן לא יכנסו למאבק עמנו, אך אם הן ירצו לעמוד בפני איראן – הן יפגעו וינחלו תבוסה. תם עידן ׳פגע וברח׳ – התקיפות יגררו תקיפות עליכם". את הדברים הוא אמר בפגישה עם אזרחים איראנים לקראת ה-1 במאי  שיחול מחר.

המרכז הסורי לזכויות אדם, הפועל מלונדון, מסר כי נראה התקיפה הלילה בוצעה על ידי ישראל, וכי המטרה הייתה לפגוע במחסנים של טילי קרקע-קרקע בבסיס צבאי הידוע כ"בריגדה 47". על פי המרכז, בין ההרוגים היו גם ארבעה סורים. עוד מסר כי מניין ההרוגים צפוי עוד לעלות שכן כ-60 לוחמים נפצעו במתקפה, ישנם עדיין מספר נעדרים.

סוכנות הידיעות החצי-רשמית באיראן טסמין ניוז, הכחישה את הדיווחים לפיהם נהרגו לוחמים איראנים ושבסיסים איראניים נפגעו במתקפה. הסוכנות ציטטה מקור אנונימי בממשלת איראן, אך לא סיפקה פרטים נוספים.

סוכנות הידיעות אסינה, אף היא חצי-רשמית, דיווח דווקא על 18 הרוגים איראניים, בהם גם מפקד, בפרבר של העיר חמה. דיווח שהתבסס על "מקורות ופעילים מקומיים". עוד על פי איסנה, פגעו הטילים במבנים ובמרכזים בהם סביר להניח שהיו מחסני נשק.

העיתון הלבנוני אל-אחבאר, המזוהה עם חיזבאללה, דיווח כי הבסיסים מכילים מחסני נשק שמשמשים הן את הצבא הסורי והן את משמרות המהפכה האיראניים. לפי אל-אחבאר, מאגרי הנשק הותקפו על ידי טילים חודרי בונקרים. עוצמת הפיצוצים שנגרמו מתקיפת המאגרים הובילה לרעש אדמה. המכון הסייסמולוגי האירופי-ים-תיכוני הודיע כי הרעש שאירע באזור היה בעוצמה 2.6.

על פי פעיל האופוזיציה הסוקי מוחמד ראשיד, הבסיס שהופצץ הלילה נמצא כ-10 ק"מ מחוץ למה, והוסיף כי התקיפה הובילה למספר פיצוצים במחסני הנשק. לדבריו, חלק מהטילים שהתפוצצו במחסני הנשק פגעו בעיר חמה, ותושבים המתגוררים סמוך לבסיס נמלטו מבתיהם. ראשיד הוסיף כי הבסיס מנוהל על ידי לוחמים מאיראן או לוחמים פרו-איראניים מלבנון, עיראק, אפגניסטן ופקיסטן.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!