דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קניות באינטרנט

קניות באינטרנט / גפני: ועדת הכספים לא תבטל פטור ממע"מ לרכישות באינטרנט

החוק הקיים מעניק פטור לרכישות של עד 75 דולר דרך לאינטרנט | אך בעוד הצרכנים נהנים, הקמעונאיים טוענים שמדובר בתחרות לא הוגנת מול אתרי הקניות, וכי מדינות אחרות בעולם כבר גובות מע"מ

קניות באינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
קניות באינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

"לא נאפשר את ביטול הפטור ממס על רכישות באינטרנט" כך אמר אתמול (שני) יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה)בדיון שנערך בוועדה בנוגע לאפשרות לבטל את הפטור ממע"מ לרכישות של עד 75 דולר באינטרנט . חברי הכנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה הצטרפו לאמירתו של גפני ודרשו למצוא פתרונות שיסייעו למגזר הקמעונאי בישראל מבלי לפגוע בהטבת המס לצרכנים.

הדיון התקיים על רקע טענות הקמעונאים שהפטור ממס הניתן לרכישות אינטרנטיות מפלה אותם לרעה בתחרות על ליבו של הצרכן ופוגע בענף המעסיק כחצי מיליון ישראלים. אנשי רשות המסים ומשרד האוצר שנכחו בדיון סירבו להתייחס לסוגיה בטענה שהנושא נידון בבג"צ ועל כן הם מנועים מלדון בו.

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני) שהיה מיוזמי הדיון פתח אותו בתיאור של הסכנות האורבות למגזר הקמעונאי בישראל "יש ירידה בצמיחה הקמעונאית המקומית בישראל על רקע הרכישה המוגברת ברשתות אינטרנט בחו"ל. נכון שאנחנו בעידן אחר אך העובדות מדברות בעד עצמן וישנה רשימה ארוכה של רשתות בקשיים. אם לא קונים זה ישפיע על הקניונים ועל הנדל"ן ויביא להאטה משמעותית במשק. ממשלת ישראל לא מתמודדת עם האתגר הזה. נכון שזה אתגר עולמי, אך ניתן ליצור שוויון ולתמרץ עסקים קטנים ובינוניים ולבחון מה ההשפעה על השוק בישראל".

"רוב בתי האב רוכשים באמצעות האינטרנט מחו"ל, יש גם קמעונאים ישראלים שפועלים בתחום הזה בישראל ומצליחים", אמר חבר הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה). "אנחנו צריכים לקחת בחשבון שאם אנחנו משנים את המיסוי על הקנייה באינטרנט ומבטלים את הפטור ממע"מ ברכישות בסכום של עד 75 דולר, אנחנו פוגעים באופן משמעותי וישיר ביוקר המחייה והוצאה לנפש. אנחנו גם לא ממוקמים במקום גבוה בנושא גובה הפטור מול המערב, להפך".

חבר הכנסת נחמן שי תמך גם הוא בעמדה שיש לשמור על הפטור ממע"מ ולהעדיף הטבות למגזר הקמעונאי כשאמר כי "אנחנו מתמודדים עם משהו שגדול עלינו, הוא גלובלי, אי אפשר לבלום אותו. הדילמה היא אמתית, אנחנו רוצים שהרשתות האלה יתקיימו, אנחנו לא רוצים שאלפי ישראלים יאבדו את מקום עבודתם והרווחים הולכים ופוחתים. צריך רגולציה או שיתנו לרשתות הישראליות הגנה של פטור ממע"מ עד 75 דולר או שיבטלו את הפטור ברשת. אני נגד הביטול, זו תהייה נסיגה. המדינה חייבת ללמוד את השוק ולהציע פתרונות".

חבר הכנסת משה גפני בוועדת הכספים בנושא הארנונה של נמל התעופה בן גוריון (צילום: עמר כהן)
חבר הכנסת משה גפני בוועדת הכספים בנושא הארנונה של נמל התעופה בן גוריון (צילום: עמר כהן)

מי שמבקשים דווקא לבטל את הפטור ממע"מ הם הקמעונאים והסוחרים שטוענים לאפליה. עו"ד דן כרמלי, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר ביקש לדייק את העובדות ואמר כי  "יש 54,000 קמעונאים במדינת ישראל שמעסיקים חצי מיליון עובדים בישראל. יש עוד 280 אלף יצרנים שמייצרים לשוק המקומי. כל אלה חיים במדינות אפלייתית מבחינת מע"מ. מי שנפגע זה כלל העובדים. 2 מיליון אנשים תלויים בעתיד מגזר הקמעונאות במדינת ישראל. מדינות העולם ביטלו את הפטור ברכישות מקוונות כדי לאפשר תחרות שווה, יש לבטל את הפטור ממע"מ ובמקביל להוריד את המע"מ לכולם".

דבריו של עו"ד כרמלי מתייחסים להחלטת האיחוד האירופי משנת 2015 המסדירה את נושא תשלום המע"מ במסחר מקוון בין מדינות האיחוד האירופי ובין מדינות האיחוד האירופי למדינות אחרות. במסגרת ההחלטה קבעו באיחוד האירופי כי תשלום מע"מ בגין כל עסקה.

כאמור, נציגי האוצר שהגיעו לדיון סירבו להציג את עמדת רשות המיסים או משרד האוצר בנושא בטענה כי הנושא נידון בבג"ץ. בתגובה לכך זעם יו"ר הועדה שאמר כי "לא יאומן, אם אתה לא מוסר את מלוא האינפורמציה, אל תבואו לוועדה במשך שנה. אם יש עתירה אנחנו לא נקיים דיון?! בצורה הזו לא יהיה דיון על שום דבר. התירוץ הזה לא מעניין אותי אפילו. זו עלייה בדרגה, זו פגיעה בדמוקרטיה". והוסיף כי הוא דורש לקיים דיון נוסף אליו יוזמנו מנכ"ל משרד האוצר, מנהל רשות המסים, מנכ"ל משרד הכלכלה ונגידת בנק ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!