דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
23.1°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 23.2°אשדוד
  • 23.8°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 26.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

ארכיון הגרעין / נאום נתניהו: איראן שיקרה, אך אין ראייה לכך שהפרה את ההסכם

ההישג המודיעיני שבחשיפת הארכיון האיראני אולי שופך אור חדש על התנהלותה בכל הנוגע לפיתוח גרעין למטרות צבאיות, אך אין בה הוכחה להמשך קידום התכנית מאז ההסכם עם המעצמות

צמצום הרגולציה הממשלתית וייעול עבודת משרדי הממשלה. האם בקרוב קלסרים מיושנים יהיו נחלת העבר? נאום הגרעין של נתניהו, 30 באפריל 2018 (עמוס בן גרשום/לע"מ).
צמצום הרגולציה הממשלתית וייעול עבודת משרדי הממשלה. האם בקרוב קלסרים מיושנים יהיו נחלת העבר? נאום הגרעין של נתניהו, 30 באפריל 2018 (עמוס בן גרשום/לע"מ).
שי ניר

אחרי שעות מתוחות ובציפייה והמתנה דרוכה של הציבור בישראל ואולי במקומות נוספים העולם, ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג אתמול (שני) הישג מודיעיני חסר תקדים ישראלי בחושפו את ארכיון הגרעין האיראני, הכולל למעלה ממאה אלף מסמכים בהם תכניות עבודה, תמונות, קטעי וידאו המציגים את הישגי תכנית הגרעין הצבאית האיראנית – תכנית עמד. מהמסכים עולה כי איראן ניהלה פרויקט גרעין חשאי למטרות צבאיות, וזאת בניגוד להצהרותיה החוזרות ונשנות ובניגוד לדיווחים שהעבירה עם חתימת הסכם הגרעין. יחד עם זאת, לא הביא ראש הממשלה כל הוכחה לפיה איראן מפרה את הסכם הגרעין וכי לא השהתה את תכנית הגרעין שלה מאז חתמה עליו.

עיקר נאומו של נתניהו התקיים בשפה האנגלית ובמסר למדינות המערב להצגת ממצאיה של ישראל כי איראן שקרה בנוגע לתכנית הגרעין שלה אך למרות ההצגה הסוחפת שהציגה וההישג המודיעיני, נתניהו לא הביא חידוש או ראייה אקטואלית הנוגעת לתקופה מאז חתימתה של איראן על הסכם הגרעין. כך גם נתניהו עצמו התייחס בעיקר לאמינותה של איראן כשאמר כי "הסכם הגרעין עם איראן מתבסס על שקרים" וכי "איראן שיקרה לכולם". מדובר בעדות אופי בעלת משמעות, שיתכן ואכן שופכת אור חדש על התנהלותה ביחס למעצמות, אך כאמור – אינה בעלת משמעות אסטרטגית מידית.

העיתוי לחשיפה ברור: בעוד פחות משבועיים יכריז נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אם ארצו תמשיך עם הסכם הגרעין או תיסוג ממנו. טראמפ עצמו התייחס להכרזה לאחר נאום נתניהו ואמר שהנאום "מחזק את מה שאמר" וביחס להכרזה "נראה מה יקרה לא אומר לכם מה נעשה. זה לא אומר שלא נחתור להסכם אמיתי". בין אם הנאום תואם אתו ובין אם לא, זו הייתה עמדתו המוצהרת גם קודם לכן.

מאוחר יותר פרסמה לשכת ראש הממשלה כי נתניהו שוחח בטלפון אחר הצהריים ולפנות ערב עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ועם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לאחר הצגת המידע המודיעיני. בהודעה נמסר כי נתניהו סיכם עם מקרון ומרקל כי ישלח בימים הקרובים צוותים מקצועיים שישתפו את גרמניה וצרפת בחומר המפורט שהגיע לידי ישראל, על מאמציה של איראן להשיג נשק גרעיני. בשיחה הטלפונית עם פוטין דנו השניים במסמכים על המצב בסוריה וקבעו להיפגש בהקדם. עוד נמסר כי נתניהו מתכוון לעדכן בהקדם גם את מנהיגי בריטניה וסין.

בתוך כך עורך עיתון הגארדיאן, ג'וליאן בורגר, ביקר את הצגתו של נתניהו ואמר כי הוא ממחזר חומרים ידועים. בחשבון הטוויטר שלו כתב בורגר כי, "מצגת נתניהו מבוססת על תיעוד שהיה זמין לסבא"א (סוכנות האנרגיה האטומית, ש.נ.) לפני 2011. המודיעין האמריקאי החזיק במידע הזה לפני כן. זהו מיחזור. כך גם הממשל טראמפ אישר לביבי את השימוש כאילו זה מידע חדש".

עמדתו של נתניהו ביחס לאיראן איננה חדשה, וכך גם החלטתו לעמוד בחזית המאבק העולמי בהסכם הגרעין. יחד עם זאת, קשה שלא לתהות אם העיתוי הנוכחי קשור לסימני השאלה הרבים המרחפים על שלמות הקואליציה ועל נתניהו עצמו. תמונתו של נתניהו חושף פומבית את המידע המודיעיני אותו מחזיקה ישראל תעמוד יפה לצד תמונתו נואם בטקס יום העצמאות ה-70 למדינת ישראל ולצד תמונה אפשרית גוזר יחד עם טראמפ את הסרט בפתיחתה הקרבה של שגרירות ארה"ב בירושלים.  

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!