דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קרן המטבע העולמית

קרן המטבע / המלצות קרן המטבע: שלילת קצבאות, צמצום תקציבי והעלאת המע"מ

בדו"ח המשקף את תפיסת העולם הניאו ליברלית המזוהה עם הגוף, ממליצה הקרן על שורת צעדים שנויים במחלוקת כדי להתמודד עם אתגרי הצמיחה בכלכלה הישראלית | כדי להגביר את ההשקעה בתשתיות, ממליצה הקרן לעלות את המע"מ ל-21%

בניין קרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון (צילום: סוכנות AP).
בניין קרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון (צילום: סוכנות AP).
יונתן קירשנבאום

צמצום הזכאים לקצבאות, צמצום תקציבי והעלאת המע"מ- אלו ההמלצות המופיעות בדו"ח קרן המטבע בנוגע למדיניות הכלכלית בישראל שפורסם אתמול (שלישי). הדוח, שמסכם את הביקור של נציגי הקרן בישראל בחודש שעבר, מציע שורה של צעדים שלטענתם יובילו לצמיחה ארוכת טווח בישראל, ומשקף במידה רבה את תפיסת העולם הניאו ליברלית אתה מזוהה הקרן. "התנאים המקרו כלכליים החזקים של ישראל מאפשרים את ההזדמנות ליישם רפורמות כדי להבטיח צמיחה ארוכת טווח" כך בדוח.

הקרן התייחסה לסוגיית תשתיות התחבורה בישראל, שהיא המפגרת ביותר מבין כל מדינות ה-OECD. כותבי הדוח מסבירים כי בעקבות קיצוצים מתמשכים בהשקעות המדינה בתשתיות מאז שנות ה-90, שירדו מ-3% תוצר ל-2%. על פי כותבי הדוח, הפער המצטבר לאורך השנים בין רמת ההוצאה על תשתיות בין מדינת ישראל למדינות הייחוס ב-OECD עומד על 35%-40%.

עורכי הדוח מציעים להגדיל את ההוצאה הציבורית על התשתיות. עם זאת, כותבי הדוח דובקים בהתנגדות האידאולוגית של הגוף להגדלת ההוצאה הציבורית באמצעות גרעון. במקום זאת, מציעים כותבי הדוח לממן את ההוצאה באמצעות העלאת מיסים, וממליצים על העלאת המע"מ מ-17% ל-21% תוך שנתיים. מהלך זה עשוי לפגוע דווקא בחלשים ביותר בחברה הישראלית, היות ומדובר במס אחיד על מוצרי צריכה. לחלופין, כותבי הדוח טוענים כי מדינת ישראל יכולה להעלות את שיעור המס הממוצע מ-25% ל-27%.

בנוסף מזהירים כותבי הדוח כי שיעורי העוני ורמות אי השוויון בישראל עתידים לגדול בשנים הקרובות, בעיקר בעקבות הגידול הצפוי באוכלוסייה הערבית והחרדית. הקרן קוראת למדינת ישראל לבצע רפורמות במדיניות הרווחה שיובילו לירידה מספר מקבלי הקצבאות, ו"עידוד יציאה לעבודה" בקרב השכבות העניות ביותר בחברה הישראלית.

כך, ממליצים כותבי הדוח להרחיב באופן ניכר את מס ההכנסה השלילי, שיוכל להחליף קצבאות הניתנות כיום למשפחות בעלות הכנסה נמוכה. כותבי הדוח הסבירו כי לדעתם, צמצום אי השוויון צריך לבוא ללא פגיעה ב"תמריצים לעבודה". לטענתם, מערכת הקצבאות מהווה פגיעה באותו התמריץ לעבודה והוצאה ציבורית שניתן להימנע ממנה. באופן מיוחד ציינו כותבי הדוח כי הגדלת קצבאות הנכות צריכה להוביל לרפורמה במערכת הקצבאות בישראל, שתוביל לצמצום הזכאים לאותם הקצבאות ותדחוף "ציבורים נוספים בישראל לשוק העבודה".

הדוח איננו מפרט את מתווה הרפורמה המוצעת במערכת הקצבאות הישראלית, אך מציין כי רפורמה כזו צריכה להתבסס גם על התניית קבלתן בהשתתפות בקורסים להכשרה מקצועית ולשיפור מיומנויות קיימות, כדי למנוע התפתחות של תמריצים שליליים ליציאה לעבודה.

כותבי הדוח ביקרו את תקציב המדינה האחרון, וטענו כי יש לדבוק ביעד גירעון של 2.5%. "צמצום מסוים בתקציב 2018-2019 היה עדיף תחת התנאים הכלכליים הנוכחיים", כך נכתב בדוח. כותבי הדוח ציינו מספר סעיפים בהם הוגדל התקציב, ביניהם קצבאות הנכות וההשקעה בחינוך המקצועי, וטענו כי על מדינת ישראל למצוא מקורות מימון נפרדים לפרוייקטים מסוג זה, על מנת להימנע מהגדלת הגירעון או יחס החוב-תוצר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!