דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מרוקו

המזרח התיכון / מרוקו מנתקת את יחסיה עם איראן | השגרירות ברבאט תסגר "מיידית"

תמיכתו של ארגון הטרור חיזבאללה, בן הטיפוחים של איראן, בארגון הטרור "חזית פולסריו" הנאבק במרוקו בחבל הסהרה היה הקש ששבר את גב הגמל | במרוקו מכחישים קשר למתח הסוני-שיעי או לחשיפת ארכיון הגרעין האיראני בידי ישראל

שגרירות איראן במרוקו (AP Photo/Mosa'ab Elshamy)
שגרירות איראן במרוקו (AP Photo/Mosa'ab Elshamy)
שי ניר

מרוקו ניתקה השבוע את יחסיה עם איראן ומאשימה אותה כי היא מממנת, מאמנת ומספקת נשק לארגון "חזית פוליסריו" הפועל בחבל סהרה המערבית. שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה אמר כי דיבר עם מקבילו האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, על סיומם הרשמי של היחסים בין המדינות. בוריטה אמר לתקשורת כי שגריר מרוקו לאיראן כבר עזב את טהרן בעוד שגרירות איראן ברבאט תסגר "מיידית".

לדברי בוריטה, מרוקו השיגה ואישרה הוכחה לכך שארגון הטרור הלבנוני חיזבאללה, הנתמך על-ידי איראן, סייע באימון וסיפק מימון ללוחמי ארגון פוליסריו מאז שנת 2016. בחודש שעבר החיזבאללה העבירו משלוח ראשון של נשק לפוליסריו, מהלך שהניע את החלטתה של מרוקו לנתק את הקשרים עם איראן.

שר החוץ של מרוקו, נאסר בוריטה (By Mohamed Abbassi from Wikimedia Commons)
שר החוץ של מרוקו, נאסר בוריטה (By Mohamed Abbassi from Wikimedia Commons)

ממשלת איראן לא הגיבה פומבית להחלטת מרוקו.

החיזבאללה שלל את הטענות כי תמך ואימן את כוחות פוליסריו ואמר עליהן כי הן חסרות בסיס. הארגון הוציא גם הודעה הנוזפת במרוקו כי היא נכנעת ללחצים מצדה של ארה"ב, ישראל וערב הסעודית.

החלטתה של מרוקו לניתוק היחסים הרשמיים עם איראן נעשתה גם על רקע הסערה הבינלאומית בעקבות חשיפת ארכיון סודות הגרעין האיראניים שנחשפו ביום שני השבוע בידי ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, מהלך שנועד להשפיע על ארה"ב ויתר המעצמות החתומות על הסכם הגרעין לקראת החלטתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אם לסגת מההסכם בעוד עשרה ימים. בוריטה הדגיש כי למהלך המרוקאי אין כל קשר לדברים.

"שוחחתי ארוכות עם שר החוץ האיראני להציג לפניו את כל הסיבות הכלולות בהחלטה זו. הצגתי לפניו את שמות המעורבים, מקומות המפגש והתאריכים"

חבל מערב הסהרה והאיומים עליו הוא נושא רגיש במדיניות החוץ המרוקנית. החבל, לשעבר קולוניה ספרדית, סופח למרוקו ב-1975. מרוקו נלחמה בפוליסריו עד להסכם הפסקת האש בתיווך האו"ם ב-91. מאז ועד היום כוח השלום של האו"ם נמצא באזור ועוקב אחרי המתיחויות.

"שוחחתי ארוכות עם שר החוץ האיראני להציג לפניו את כל הסיבות הכלולות בהחלטה זו", אמר בוריטה והוסיף, "הצגתי לפניו את שמות המעורבים, מקומות המפגש והתאריכים". לדברי בוריטה זריף נשאר "המום" לאחר השיחה.

בוריטה אמר כי הראיות במרוקו הראו כי בכירי חיזבאללה ופוליסריו נפגשו שוב ושוב במחנות הפליטים הסאהרווים באלג'יריה ובתיווכו של דיפלומט איראני. שיתוף הפעולה בין פוליסריו לבין חיזבאללה התגבר לאחר שהשלטונות המרוקנים עצרו בשנה שעברה את איש העסקים הלבנוני קאסים טג'דין, שהואשם בהלבנת הון ובמימון חיזבאללה, אמר שר החוץ. יחסי מרוקו-איראן התחדשו לאחרונה לאחר שנים של מחלוקת על רקע תמיכתה של מרוקו בבחריין הסונית. בוריטה טען כי המחלוקות הדתיות עם איראן השיעית לא היו מה שהביא להחלטה לנתק את היחסים.

רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למקרי ביטחון לאומי INSS ומהפורום לחשיבה אזורית, סבור כי  למעט סוריה וקצת עיראק וקטאר, אין לאיראן אף ידידה בעולם הערבי. "זה לא מצב טוב מבחינתם והם היו שמחים אם המצב היה שונה". לטענתו אם טורקיה הייתה מנתקת יחסים או אם לוקחים כדוגמה את המשבר עם סעודיה, מדובר בדברים שמורגשים. "מרוקו לעומת זאת, אפילו שהיא מדינה חשובה, אין לה השפעה של ממש על מה שהאיראנים עושים וזו לא דרמה כזו גדולה. מרוקו גם ניתקה כבר בעבר את היחסים ואח"כ חדשה אותם. אני מניח שהאיראנים מבינים שהכל עניין של אופנה. כרגע האופנה היא להחרים את האיראנים וללכת אחרי הסעודים וזה יכול עוד להשתנות. גם יחסי הגומלין של איראן עם העולם הערבי מעולם לא היו טובים. במלחמת עיראק-איראן סוריה הייתה המדינה הערבית היחידה שנצבה לצידם".

עוד הוסיף צימט כי "עם כל הכבוד למרוקו, זירת הפעילות המרכזית והחשובה לאיראן זה המרחב הערבי שכאן. האיראנים מבינים שכרגע הם נמצאים בבידוד מזהיר והבידוד הזה לא מפריע להם לבסס השפעה במקומות החשובים להם בסוריה, תימן ועירק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!