דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרשות להגנת הצרכן

צרכנות / לשקר אין רגליים (חטובות): חברות נקנסו על פרסום שווא של מוצרי דיאטה

דיאטת 'DASH' ומדרסי 'מדרזים' הבטיחו ירידה מהירה במשקל הגוף, וטענו להוכחות קליניות, אך לא הצליחו להוכיח לרשות להגנת הצרכן ולסחר הגון כי יש ממש בטענותיהן | הקנסות נעים בין חצי מיליון למעל מיליון ש"ח

שקילה במהלך הדיאטה (אילוסטרציה, Shutterstock)
שקילה במהלך הדיאטה (אילוסטרציה, Shutterstock)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

הורדת משקל היא מניע כלכלי חזק לפיתוח מוצרים ושירותים להפחתת משקל. הרצון העז של הציבור נתקל בפתרונות קלים לכאורה, כאלו שלא דורשים מאמץ, ובסוף זה עולה ביוקר – בדרך כלל לצרכן אבל הפעם גם ליצרנים. שני מוצרים נקנסו השבוע על ידי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, על הטעיית צרכנים בפרסומיהם בנוגע להפחתת משקל. הקנס ניתן בתגובה לטענה שהמוצר הוכח כמפחית משקל ובפועל המציאות רחוקה מכך.

דיאטת דש (DASH) – הטעיית הציבור.

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לחברת 'ניוטרמד – חדשנות בבריאות בע"מ' המשווקת את 'דיאטת דש' (DASH), על הטלת עיצום כספי בסך 546,418 שקלים. בפרסומי 'דיאטת דש' נטען כי המוצר מסייע בהפחתת משקל הגוף וכי באמצעותו ניתן להשיל פי 2.5 יותר קילוגרמים, כך על פי "מחקר קליני מוכח". במסגרת חקירתה, דרשה הרשות מחברת 'ניוטרמד' מחקרים/מאמרים מדעיים ומסמכים נוספים התומכים בייחוס התוצאות הצפויות מהשימוש במוצר דיאטת דש. לאחר בחינת המסמכים שהתקבלו ובהסתמך על חוות דעת של מומחה, נמצא כי לא הוצגו ראיות המאמתות את פרסומי החברה. לא הוצגו ראיות כי למוצר דיאטת דש קיימת התכונה שהוצגה בפרסומי החברה, ולא הוצגו ראיות התומכות בתוצאות הצפויות בשל שימוש במוצר כפי שנכתב בפרסום. לאור זאת, החברה נמצאה כחברה מפרה לפי חוק הגנת הצרכן בשל הטעיית הצרכנים בפרסומים שלה.

 דיאטת דש שווקה באמצעות תשדירים בטלוויזיה, שימוש באינטרנט, מודעות בעיתונים וברדיו ובשלטי חוצות – ולכן מדובר בהפרה בנסיבות מחמירות בשל ריבוי הצרכנים להם נוגעת ההפרה (סעיף 22ד לחוק).

 "מדרזים"- הטעיית הציבור.

במקרה נוסף הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה על כוונתה להטיל עיצום כספי בסך 1,296,000 שקלים על חברת 'שודה רפואה'. החברה משווקת את "מדרזים", וסכום זהה על חברת ביומארט בע"מ, אשר הייתה שותפה בשיווק המוצר.

"מדרזים" הם מדרסים ששווקו כמסייעים בהפחתה במשקל וכמשפרים תפקודי גוף. החברות פרסמו באמצעי התקשורת השונים כי השימוש במדרסי "מדרזים" מסייע בהפחתת משקל הגוף, מזרז את קצב חילוף החומרים ומשפר תפקודי איברי גוף פנימיים כגון: קיבה, שלפוחית שתן ועוד.

במסגרת חקירתה, דרשה הרשות מחברת שודה רפואה מחקרים/מאמרים מדעיים ומסמכים נוספים התומכים בייחוס הסגולות הרפואיות למוצר. לאחר בחינת המסמכים שהתקבלו ובהסתמך על חוות דעת של מומחה, נמצא כי לא הוצגו ראיות התומכות כי למוצר "מדרזים" קיימות התכונות שהוצגו בפרסומי החברה, ולא הוצגו ראיות התומכות בתוצאות הצפויות בשל שימוש במוצר כפי שנכתב בפרסום. לאור זאת, החברה נמצאה כחברה מפרה לפי חוק הגנת הצרכן בשל הטעיית הצרכנים בפרסומים שלה. ה"מדרזים" שווקו באמצעות תשדירים בטלוויזיה, שימוש באינטרנט, מודעות בעיתונים וברדיו.

הקנסות הוטלו על שלוש החברות, בשל הסעיפים הללו בחוק הגנת הצרכן:

  • סעיף 2(א)(4) – אוסר על עוסק לעשות במעשה או מחדל, בכתב או בעל פה, מעשה העלול להטעות צרכן בכל עניין באשר לשימוש שניתן לעשות במוצר ובתועלת שניתן להפיק ממנו במסגרת העסקה.
  • סעיף 2(ג) – איסור ההטעיה יחול גם על פרסומות.
  • סעיף 7(ב) –עוסק המפרסם תכונות של מוצר או תוצאות צפויות מהשימוש במוצר יצטרך להציג ראיות התומכות בנאמר בפרסום. במידה והעוסק לא יציג את הראיות והנתונים התומכים עובדתית בפרסומיו, הדבר יחשב כראייה לכאורה כי האמור בפרסומיו מהווה הטעיה.

לחברות קיימת זכות ערעור על פי הוראות חוק הגנת הצרכן, לטעון הן כנגד הטלת העיצום הכספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

 אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה על שני המקרים האלו כי: "מדובר בפרסומים מטעים שהציגו לציבור הצרכנים מצג שווא ביחס לתוצאות השימוש במוצר "דיאטת דש" ובמוצר "מדרזים". זוהי הטעיה חמורה הנוגעת לניצול מצוקתם של צרכנים רבים בשל רצונם להפחית במשקל גופם".

"מקרה זה הינו חלק ממספר רב של חקירות אותם ניהלה הרשות ובמסגרתם נמצא כי קיימת הטעיה באשר לסגולות הרפואיות אשר יוחסו למוצרים. עד כה השיתה הרשות כוונות חיוב/עיצומים בסכום של למעלה מ-7 מיליון ₪ בגין הפרה זו. הרשות נחושה למצות את הדין עם כל עוסק אשר פועל תוך פגיעה וניצול של ציבור הצרכנים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!