דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מעשה בקציצה / שבדיה מודה: המאכל שהתגאנו בו שנים רבות - הוא בכלל טורקי

בציוץ מפתיע בחשבון הטוויטר שלה, הודתה ממשלת שבדיה כי כדורי הבשר המפורסמים המוגשים במסעדות "איקאה", מבוססים למעשה על מתכון טורקי שהביא איתו למדינה המלך צ'ארלס בתחילת המאה ה-18 | העיתונות הטורקית חוגגת

קציצות שבדיות (Editorial credit: ninopavisic / Shutterstock.com)
קציצות שבדיות (Editorial credit: ninopavisic / Shutterstock.com)
ניסן צור
ניסן צור
כתב דבר ראשון בפולין
צרו קשר עם המערכת:

ממשלת שבדיה הודתה בציוץ מפתיע בחשבון הטוויטר הרשמי שלה כי כדורי הבשר המפורסמים המוגשים במסעדות רשת "איקאה" מבוססים למעשה על מתכון טורקי מהמאה ה-18. "כדורי בשר שבדיים מבוססים למעשה על מתכון שהמלך צ'ארלס ה-12 הביא איתו הביתה מטורקיה בתחילת המאה ה-18. בואו נדבוק בעובדות" נכתב בצורה מפתיעה בחשבון הטוויטר של ממשלת שבדיה, בלי שניתן הסבר לוידוי המפתיע. כדורי הבשר נחשבו לאורך שנים ארוכות למאכל המזוהה עם שבדיה, ורשת "איקאה" התפרסמה בכך שנהגה להגיש אותם כמאכל הלאומי של שבדיה במסעדות הפזורות בחנויות הרשת.

בטורקיה, כצפוי, מיהרו לקפוץ על המציאה ולא החמיצו הזדמנות לצטט את ההודאה של ממשלת שבדיה כי המתכון לכדורי הבשר הוא בכלל טורקי. "אותם כדורי בשר שבדיים שאתם מקבלים באיקאה הם למעשה טורקיים. כך הודתה ממשלת שבדיה" יצאה רשת התקשורת הממלכתית בטורקיה TRT בכותרת גדולה. גם העיתון "הורייט דיילי" יצא בכותרת שבישרה "ממשלת שבדיה: כדורי בשר שבדיים הם במקור מאכל טורקי". סוכנות הידיעות הטורקית "אנדולו" אף ניצלה את ההזדמנות על מנת לראיין את אנני מטסון, חוקרת במחלקה לספרות באוניברסיטת אופסלה בשבדיה, שאישרה כי לאחר שנחל הפסד בקרב מול רוסיה בשנת 1709, מצא המלך צ'ארלס מקלט בחלק של האימפריה העותומאנית, כיום מולדובה. לאחר שבמשך מספר שנים התנגד לאכול את המטעמים המקומיים של האימפריה העותומאנית, חזר המלך צ'ארלס, שהומלך בגיל 15 בלבד ואף זכה לכינויים כגון "אריה הצפון" וכן "המטאור השבדי" בזכות כישוריו כמצביא צבאי נערץ, אל שבדיה בשנת 1714 כאשר הוא מחזיק במספר מתכונים מקוריים שלמד במהלך שהותו באימפריה העותמאנית. אחד מהם היה של קציצות הבשר המסורתיות, ה"קופטה", שלאחר מכן הפכו להיות גאוות המטבח השבדי. מתכון נוסף שהביא איתו המלך צ'ארלס והפך ברבות השנים למאכל המזוהה עם שבדיה היה כרוב ממולא, כאשר גם המנהג של שתיית קפה שחור שהפך להיות נפוץ במיוחד בשבדיה במאה ה-18 משוייך למלך צ'ארלס. המלך השבדי מת בשנת 1718 כאשר נורה בראשו במהלך קרב לשחרור נורבגיה שנכבשה באותם שנים על ידי דנמרק.

קציצות הבשר הטורקיות, הקופטה, מזוהות בעיקר עם העיר אינגול בטורקיה הנחשבת ל"בירת כדורי הבשר". השף המקומי איברהים וייסל, אמר לסוכנות הידיעות הטורקית "דוגן" כי "העובדה שהמאכל הטורקי המקורי הפך לפופולרי ומבוקש ברחבי העולם ומהווה דוגמה עבור מטבחים שונים בכל העולם היא אות כבוד למטבח הטורקי". עם זאת, היו כאלו שגם לא אהבו את העובדה כי שבדיה מכרה במשך שנים ארוכות את כדורי הבשר כמאכל שבדי מסורתי, ורק כעת הודתה כי מדובר בעצם במאכל טורקי. "אסור היה לאיקאה, שמוכרת שני מיליון כדורי בשר במסעדות שלה ברחבי העולם, להציג אותם כמאכל שבדי מסורתי" אמר סרדאר קאם, נשיא הסוכנות הטורקית לשיתוף פעולה ותאום. גם גולשים בשבדיה הגיבו להודאה המפתיעה של הממשלה המקומית, כאשר חלקם הגיבו בהומור. "כל החיים שלי היו שקר אחד גדול" צייץ אחד הגולשים השבדיים בחשבון הטוויטר שלו.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!