דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נחשים

טבע ישראלי / הנחש בא: הקיץ תיכף כאן והנחשים יוצאים - כך תשמרו על עצמכם ועליהם

"הכי נכון לנו כשאנחנו פוגשים נחש על השביל זה לעמוד, הוא ימשיך לדרכו", מדגישה לוכדת הנחשים הגר פלדמן | ברשות הטבע והגנים, מזכירים לנו כי הנחש הוא חיה מוגנת בישראל, ופגיעה בהם היא עבירה על החוק

נחש צפע מצוי (צילום אילוסטרציה: ארבל לוי / ויקימדיה)
נחש צפע מצוי (צילום אילוסטרציה: ארבל לוי / ויקימדיה)
יאיר ויטמן
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

למרות מזג האוויר המשוגע, החורף כבר מאחורינו ועם בוא האביב מתעוררים גם הנחשים מתרדמת החורף שלהם ומתחילים לחפש אחר מזון ובני זוג, על הדרך חלקם מהווים סכנה לבני אדם וחיות מחמד. ברשות הטבע והגנים מבקשים להזכיר לנו כמה וכמה דברים שחשוב לדעת על נחשים בישראל, עם בוא האביב ובכלל.

  • כל הנחשים בישראל הם בעלי חיים מוגנים ופגיעה בהם היא עבירה על החוק.
  • בישראל כ-42 מיני נחשים, אך למעשה רק 9 מהם ארסיים ומסוכנים לאדם.
  • הארס של הנחשים משמש אותם לציד או להגנה מפני תוקפים.
  • למרות שיצא לנחשים שם רע ונקשרות אליהם תכונות כגון אכזריות וערמומיות, בפועל לנחשים חשיבות רבה בשמירה על תפקוד המערכת האקולוגית בה הם חיים והם מסייעים מאוד בהגבלת ריבוי מכרסמים ומזיקים אחרים.

הוכשתם? אין לחתוך את הפציעה באזור ההכשה ואין למצוץ את הארס או לחסום את הדם. יש להגיע לטיפול רפואי בהקדם האפשרי, רצוי במידת האפשר לצלם את הנחש הפוגע, אין לנסות ללכוד אותו, נחש יכול להכיש גם פעם שניה ושלישית

הגר פלדמן (38, עפולה) היא לוכדת נחשים ומאלפת כלבים שמעידה על עצמה כי הוקסמה מעולם הנחשים עוד מילדות וכבר לפני גיל 10 ידעה לזהות את מרבית סוגי הנחשים בישראל. "בשנים האחרונות הוצאתי רשיון מטעם רשות הטבע והגנים ללכידת נחשים, ככה שיוצא לי גם לעזור למי שנקלע למפגש לא רצוי עם נחש, וגם את האפשרות לעזור לנחש ולשחרר אותו בהתאם לחוק, במקום מרוחק ממקום ישוב. הנחשים שהכי מסקרנים אותי, אלו דווקא הארסיים צפע מצוי, אפעה ועכן קטן, המראה המחוספס יפה בעיני, שילוב הצבעים והדוגמא".

בין אם התחברתם לחיבתה של פלדמן אל הזוחלים השנויים במחלוקת ובין אם לא, יש כמה דברים שחשוב לדעת. "רק 9 מתוך 42 זני הנחשים בישראל הם ארסיים, כשבחלק גדול מישראל, קיים רק הצפע שהינו נחש מסוכן. כל שאר הנחשים מועילים לנו. הם אוכלים מזיקים, מכרסמים ואפילו צפעים. בהרבה מקרים אנחנו מאיימים על נחשים בלי לדעת, מה שגורם להם להתגונן. למשל כשאנחנו דוחפים ידיים מתחת לדברים, מכניסים רגל לנעל שהייתה בחוץ בלי לנער, או נכנסים לתוך שיחים או סבך.

לוכדת הנחשים הגר פלדמן בפעולה (תמונה באדיבות המצולמת).
לוכדת הנחשים הגר פלדמן בפעולה (תמונה באדיבות המצולמת).

מה עושים כשרואים נחש?

"הכי נכון לנו כשאנחנו פוגשים נחש על השביל זה לעמוד, הוא ימשיך לדרכו. הרבה אנשים חוטפים הכשות דווקא כשמנסים ליצור מגע ולהרוג את הנחש. ההתקרבות לנחש מסכנת מאוד את מי שעומד מולו". לגבי צמצום המגע עם נחשים מחדדת פלדמן כי נחשים נמצאים בכל מקום, גם בעיר הגדולה ברבי קומות ובטח שבבתי הכפר, "הם מגיעים כדי לחפש אוכל, מקום מסתור או זיווג. עלינו לדאוג שהחצר תהיה מסודרת, בלי ג'אנק, בלי סבך גבוה. לדאוג לנקות עשבים, לגזום את בסיס השיח שיראה כמו עץ, לדאוג שהאוכל של חיות המחמד שלנו לא יהיה נגיש למכרסמים המושכים בתורם נחשים".

ואם בכל זאת הוכשנו?

ארס הנחש נכנס לזרם הדם שלנו וככל שהדופק שלנו עולה, כך הוא מתקדם יותר מהר. לכן הכי חשוב במקרה הכשה הוא לשכב או לשבת ולהירגע, זאת לצד הזעקת סיוע רפואי מוסמך במהירות האפשרית. "אין לחתוך את הפציעה באזור ההכשה ואין למצוץ את הארס או לחסום את הדם. יש להגיע לטיפול רפואי בהקדם האפשרי, רצוי במידת האפשר לצלם את הנחש הפוגע, אין לנסות ללכוד אותו, נחש יכול להכיש גם פעם שניה ושלישית", מוסיפה פלדמן.

"כמאלפת כלבים אתן מספר דגשים על חיות המחמד שלנו בהקשר של המפגש שעלול להיות להם עם נחשים: כלבים חוטפים הכשות בעיקר בפנים, חתולים בעיקר ברגליים הקדמיות, יש לשים לב במהלך הטיול עם הכלב לא לאפשר לו לדחוף את האף לשיחים או ערמות ג'אנק, מומלץ מאוד שתיהיה לנו קריאת חירום שכשאנחנו קוראים לכלב, הוא מיד בא. זה יכול להציל חיים, במיוחד מול סכנה כמו נחש. חתולים מנסים לצוד את הנחשים, יש להיות ערניים ולראות מתי החתול קפוא מול משהו בחצר וללכת לקחת אותו משם".

נחש לא ארסי מסוג זעמן שחור. (צילום : אביעד בר.)
נחש לא ארסי מסוג זעמן שחור. (צילום : אביעד בר.)

מחירים של לוכד יכולים לנוע בין 500-800 שקלים, תלוי באזור בארץ, במרחק שהלוכדת צריכה לעבור וברמת הסיכון אותו היא לוקחת. יש לציין כי התשלום ייגבה, לפחות בחלקו, גם אם לא נלכד נחש.

נתקלתם בנחש? אל תטרידו אותו ושימרו מרחק. ניסיון ללכוד נחש או לפגוע בו עלול לגרום להכשה. אפשר לפנות למוקד 106 העירוני או להזמין לוכד נחשים מורשה מתוך רשימת הלוכדים באתר רשות הטבע והגנים, שיחזיר אותו למקומו הטבעי בטבע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!